Genf békés svájci nagyváros, de a tavasz első napjaival autógyártók, újságírók és mezei autóbolondok érkeznek a világ minden részéből. Az idei a 73. genfi szalon, és ahogy évek óta mindig, most is a genfi repülőtér mellett terpeszkedő Palexpo vásárcsarnok ad otthont a nagyszabású rendezvénynek. A sajtó ezúttal február 28-án és március 1-jén ismerkedhet a kiállított járművekkel, az utca embere előtt március 2-12. között áll nyitva a kiállítótér.
Egyelőre csak a kiállítók tudják pontosan, hogy mit láthatunk majd az idei Genfi Autószalonon, de a legtöbben már közöltek valamiféle előzetest a várható újdonságokról. Az alábbiakban ezeket próbáltuk meg – szigorúan a gyártók nevének ábécésorrendjében – összegyűjteni. A szalon ideje alatt folyamatosan tudósítunk majd a legújabb autóbemutatókról.
Az olasz márkánál az idén a 159 Sportwagon kombi, illetve a vászontetős Brera Spyder bemutatójára koncentrálnak, kiteljesítve ezzel a tavaly ilyenkor bemutatott két új modellsorozatot.
A nagy durranásokat, az új TT sportkocsit és az Allroad második generációját egyelőre csak hallomásból ismerjük, de az Audi Genfben tartja a korábban más kontinenseken bemutatott S6 és S8 típusok európai premierjét is.
A VW brit luxusmárkája igazi újdonság híján az Arnage R és a Continental GT sorszámozott kiadásait állítja ki. A Diamond Series modellváltozatokat a Crewe-ben működő gyár 60. születésnapjára készítették, és csupán néhány tucat jut belőlük az európai vásárlóknak.
A létezés határán egyensúlyozó olasz formatervező stúdió egy Fiat Grande Punto-alapú kupé-kabrióval igyekszik felhívni a megrendelők figyelmét parlagon heverő szaktudására és szabad gyártókapacitására.
Münchenből egyelőre nem kaptunk hírt falrengető újdnságokról, viszont biztosan kiállítják a sportos 320Si típust, amelyre a 2006-os túraautó-világbajnokságon induló versenyautó is épül, valamint láthatjuk a Z4 Coupé és a Z4M típusok szériaváltozatát is.
A GM Europe olcsó márkája két új modellel érkezik Genfbe. Az egyik a Captiva nevű hobbiterepjáró, a másik az Evandát felváltó nagy szedán, az Epica. Mindkét modellt a GM-Daewoonál tervezték és gyártják Dél-Koreában, és mindkettő megkapja az új kétliteres, 150 lóerős VM Motori dízelmotort.
A PSA csoport kisebbik márkájánál egyelőre gyanúsan nagy a csend. Sem új szériamodellről, sem új tanulmányról nem hallani, egyedül az elsősorban Kínába szánt, és magunk közt szólva igazán megdöbbentő külsejű, C4-alapú szedán, a C-Triomphe mutatkozhat be Genfben, de még ennek a típusnak a bemutatója sem vehető biztosra.
A Renault román leányvállalata várhatóan a Logan kombiváltozatának előzetesével érkezik Genfbe, amely legkorábban az év végén kerülhet gyártásba Pitestiben.
A kis japán cég több típusának Európába szánt változatával is elkészült. A Terios miniterepjáró újabb változata mellett kiállítják az ős-Minit idéző Trevist is, utóbbi mechanikai szempontból a Cuorén alapul.
A Daimler–Chrysler-csoport a tömeggyártók piacára szeretne betörni Európában, ezért döntöttek az eddig csak Észak-Amerikában használt Dodge márkanév helyi bevezetése mellett. Az első sorozatgyártású modell, a Caliber mellett egy izgalmas kisautó-tanulmány, a Hornet áll majd a genfi Dodge-stand középpontjában. A Hornet egy-két éven belül sorozatgyártásba kerülhet, ha elnyeri a közönség tetszését.
Caliber, Hornet
Ferrari
A legendás olasz márka az évtized legnagyobb dobására készül Genfben: itt állítják ki először az 599 GTB-t, amelynek a következő évtizedben a legerősebb, leggyorsabb és legdrágább hétköznapi sportkocsi szerepét szánják. A Maranello sorozat utódja szokatlan formatervével borzolja a márkarajongók idegeit, de hosszú orrában az Enzo V12-es motorja dübörög.
Fiat
Ezúttal nagy újdonságok nem várhatók a Fiattól: az üzemanyagcellás Panda-prototípus mellett a Stilo alig átdolgozott változata lesz az egyetlen említésre méltó a cég standján.
Panda Hydrogen, Stilo-facelift
Ford
A kölni stratégák elérkezettnek látták az időt egy nagyszabású buszlimuzin-parádéra. Az európai Ford rögtön két, a C-Maxnál nagyobb, vadonatúj egyterűt mutat be Genfben: az egykori SAV-tanulmányból származó S-Maxot és az új Galaxyt. Előbbi egyfajta kellemes kompromisszum városi családapáknak, utóbbi rettenetes belméretű hétüléses utazóbatár, kizárólag takarékos dízelmotorokkal. Várhatóan Genfben kerül sor a Focuson alapuló kupé-kabrió bemutatójára is.
Ford S-Max, Ford Galaxy
Honda
A japánok még a Civic-sorozat kiteljesítésével vannak elfoglalva. A hétköznapi ötajtós változatok után várhatóan bemutatkozik a sportosabb háromajtós, és Genfben láthatjuk először a félelmetes Civic Type-R utódját is.
Hyundai
Egy nagyméretű ötajtós luxusautó-tanulmány, a Genus áll majd a koreai gyártó standjának közepén, de sokkal lényegesebb, hogy itt mutatják be Európának az új Accentet is, amelyet Észak-Amerikában már tavaly ilyenkor láthatott a közönség.
Genus, Accent
Jeep
A DaimlerChrysler terepjáró-márkája januárban Detroitban már ellőtte az idei puskapor nagy részét, de várhatóan Genfbe is elhozzák a vadonatúj Wranglert és talán a Compass hobbiterepjárót is. Valószínűleg mindkét modellbe kerül egy-egy dízelmotor is az európai vásárlók kedvéért.
Compass, Wrangler
Kia
A Hyundai testvérmárkája igazi meglepetéssel indítja a az európai kiállítási szezont: a cee'd nevű sportos kompakt nem egyszerűen formatanulmány, hanem az alig két éve forgalmazott Cerato-sorozat utódjának előzetese. A típust eddig sikerült tökéletesen titokban tartani, állítólag már ősszel látható lesz végleges formájában, és az év végén gyártásba is kerül a Kia új, szlovákiai üzemében. Genfben bemutatják a Carnival egyterű utódját is.
cee'd, Carnival
Lexus
A Toyota luxusmárkája Detroit után Európába is elhozza új csúcsbálnáját, az LS460-ast. Nyolchengeres, 380 lóerős motorral, kétféle tengelytávval és nyolcsebességes váltóval riogatja a Lexus a konkurenciát.
LS460
Lotus
Egy hosszabb csendes periódus után három vadiúj autót állít ki a kis angol sportkocsigyártó. Az Europa S elnevezésű sportkocsi azoknak készült, akik több kényelemre vágynak, mint amit az Elise és az Exige típusok nyújtani képesek. Az Exige S szintén sorozatgyártásba kerül a közeljövőben, de kompresszoros motorjával és spártai belső terével elsősorban a hétvégi versenyzők közül igyekszik újabb vásárlókat szerezni. A harmadik újdonság, az APX viszont egy nagyméretű, ötajtós tanulmány 300 lóerős V6-os motorral, pusztán a Lotus autótervezési képességeinek bemutatására alkották.
Europa S, Exige S, APX
Maserati
Ezúttal meglevő modelljeiket variálják az olasz márka szakemberei. Eddig csak a korlátozott példányszámú Grand Sport Victory modellről rántották le a leplet, de állítólag a Quattroporte sportos változatával is Genfben találkozhat először a közönség.
Grand Sport Victory
Mazda
A japán gyártó az idén a Mazda3-as sorozatra koncentrál. A szokásos modellfrissítés mellett a típus turbómotoros sportváltozatát, a Mazda3 MPS-t is Genfben mutatják be. Újabb tanulmányt azonban alighanem hiába várunk – az elmúlt egy évben legalább négy koncepcióautót lepleztek le –, cserébe viszont elhozzák a Detroitban kiállított Kabura sportkocsit, amelyből néhány év múlva könnyen a Mazda RX-7 sorozat valódi utódja válhat.
Mazda3 MPS, Kabura
Mercedes-Benz
Ahhoz képest, hogy várhatóan egyetlen igazi újdonságot sem hoz Genfbe, a Mercedes rengeteg modellt állít ki. Itt tartják az új GL osztály európai premierjét, láthatóak lesznek az R osztály, a CLK, a CLS, az SL és az S osztály új vagy megújult AMG sportváltozatai, és a felújított SL roadsterekkel is itt találkozhatunk először.
GL osztály, Felújított SL osztály, Új SL 55 AMG és SL 65 AMG,
S 65 AMG, R 63 AMG, CLK 63 AMG és CLS 63 AMG
Mitsubishi
Anyagi problémái ellenére a Mitsubishi most sokkal színesebb standot állít Genfben, mint korábban bármikor. Új szériamodellből ugyan csak egyetlen egyet láthatunk, a Colt CZC nevű apró kupé-kabriót, de kiállítanak egy villanymotoros egyterűt Concept-EZ néven, és valószínűleg elhozzák a Tokióban bemutatott sportos Concept X-et is.
Colt CZC, Concept-EZ, Concept X
Nissan
A Renault japán partnerét egy hatalmas terepjáró-tanulmány képviseli Genfben, mármint eddigi ismereteink szerint. A Terranaut érdekessége, hogy kifejezetten expedíciós célokra tervezték, még egy kis laboratóriumot is kialakítottak benne.
Terranaut
Opel
A General Motors európai leányvállalata két rétegmodell bemutatóját harangozta be Genfre. Az egyik az új Opel GT, amely voltaképp a Saturn Sky roadster európai változata szép karikás-villámos jelvénnyel, a másik a Chevrolet Captiva Dél-Koreában fejlesztett testvérmodellje, azaz egy kisebb fajta szabadidőautó. A GT-ről már közöltek néhány fotót, de a terep-Opel egyelőre az ismeretlenség homályába vész. Ugyanakkor az új Opel Corsát hiába keressük majd a genfi Opel-standon, az várhatóan csak ősszel érkezhet meg.
Opel GT
Peugeot
Valószínűleg az idei Genf legnagyobb durranása lesz a Peugeot új B szegmensbe tartozó modellje, a 207-es. A kisautónak csak nagy jóindulattal nevezhető, több mint négy méteres típusból az utcai változat mellett egy versenyautó-prototípus is készül az autószalonra. Az új népautó mellett egy dízel-hibrid kupé-kabrió 307-es és a 407-es erőteljesebb dízelmotorjai érdemelnek még említést.
Peugeot 207, Peugeot 207 RCup, Peugeot 307 CC hibrid,
Peugeot 407 erős dízelekkel
Porsche
Régen várunk a pillanatra, de végül eljött: bemutatkozik a következő Porsche 911 Turbo. Az új változat külsőre nem sokat változott, viszont kapott plusz 60 lóerőt, és némi felárért szép piros Turbo Boost gombbal is megrendelhető, így a lámpánál simán ott lehet vele hagyni papíron erősebb Ferrarikat és Lamborghiniket.
Porsche 911 Turbo (997)
Renault
A franciák túl vannak a nagy bemutatókon, de azért tartogatnak egy meglepetést. Az Altica egy szokatlan sportautó-kombi keverék felfelé nyíló ajtókkal, elsőkerék-hajtással és nagy teljesítményű turbódízelmotorral. Bemutatják a felfrissített Espace egyterűt is.
Renault Altica, Renault Espace
Rinspeed
Az apró svájci cég évek óta minden Genfi Autószalonra egy-egy újabb tanulmányautóval készül. Ezúttal egy zaZen nevű, átlátszó tetős sportautót készítettek néhány svájci cég segítségével. Műszaki alapjait a Porsche 911-es legújabb változatától örökölte. A Rinspeed egy kisebb sorozat legyártásától sem zárkózik el, ha az érdeklődés megfelelő lesz, és a szériapéldányokat már földgázüzemű motorral szeretnék ellátni.
Rinspeed zaZen
Seat
A spanyol márka láthatóan túl van az évtized nagy modelloffenzíváján, alig maradt bemutatni való újdonság. Egyedül az Ibiza csaknem láthatatlan modellfrissítését érdemes megemlíteni, bár az sem kizárt, hogy valamelyik egyterű modell sportváltozatát is megmutatják Genfben.
Seat Ibiza modellfrissítés
Skoda
A VW cseh márkája hosszú évek óta nem mutatott be semmi izgalmasat, de most elkészült a Roomster sorozatgyártásra érett változata, amely egyetlen korábbi Skoda-modellre sem emlékeztet. A fura nagyterű modell belülről persze a megszokott VW-technikát rejti.
Skoda Roomster
Suzuki
Nemzetünk japán büszkesége az Esztergomban gyártott újdonság, az SX4 hivatalos európai bemutatóját tartja Genfben, és erre az alkalomra készítettek az egyszerű utcai változból egy raliprototípust is.
Suzuki SX4 WRC Concept, Suzuki SX4
Toyota
A japán gyártótól új szériamodell egyelőre nemigen várható, viszont ED2 nevű formatervező-központjukban készítettek egy fura városi terepjáró-tanulmányt. Az Urban aligha győzne egy autó-szépségversenyen, de markáns bulldogpofájával mégis könnyedén a potenciális vásárlók kívánságlistájának az elejére kerülhet.
Toyota Urban
Volkswagen
Volkswagen tervezői készítettek egy négyajtós, kupé jellegű, de terepjárókra jellemző hasmagasságú tanulmányautót. A Concept A nevű jármű egyes feltételezések szerint pusztán soha meg nem valósuló formai játszadozás, de az sem lehetetlen, hogy a rég várt Golf-alapú hobbiterepjáró valóban hasonlóan rendhagyó külsőt kap.
VW Concept A
Volvo
A Ford svéd leányvállalata legnagyobb személyautóját váltja le Genfben. Az S80-as második generációja persze a megszokott Volvo-egyenruhába öltözött, leginkább csak a mérete alapján lehet majd megkülönböztetni a kisebb, és így jóval olcsóbb típusoktól. Emellett várhatóan ide is elhozzák a Detroit Motor Show-n leleplezett C30 Design Conceptet, amely az őszre várható sorozatgyártású C30-as előzetesének tekinthető.
Volvo S80, Volvo C30 Design Concept