Teszt: Toyota Yaris 1,4 D-4D - 2006
Forrás: www.totalcar.hu 2006.02.24. 11:45
Remek kisautó, szerettem, élveztem, boldog voltam benne. Ha néha ki is szűrődött a fogaim között, hogy rhdjmeg, tszmét!, az csak a gondolatolvasásban nemigen jeleskedő robotváltó miatt volt.
Yaris a csíkon
Süt belőle a minőség, a tartósság, az átgondoltság, a pontosság. Le sem tagadhatná, hogy japán, sőt gazdag nagybácsijának, a Lexusnak sem kell szégyenkeznie miatta. Remélem, most ezzel nem kiabáltam el a dolgot: az új Yaris, akárcsak elődje, Valenciennes-ben, Franciaországban készül.
Kellemes arányokkal megáldott kis tojás. Jó elnézegetni, sehol egy zavaró kiszögellés, él, csücsök. Mindazonáltal az új Yarisból hiányzik az a formai trükk, egyediség, amivel kitűnne az utcaképből. Többször mentem el mellette parkolókban: emlékeztem, hogy egy szép kisautóval jöttem, de nem találtam meg a sorban. Ha vesznek egyet, vegyenek pirosat!
Megmaradt a formai folytonosság az elődmodellel, az övvonal most is meredeken lejt előre, a lámpák elöl-hátul yarisosak maradtak, a hűtőrács is épp úgy leolvad az embléma alatt, mint az elődben. Csak az egész nagyobb, finomabb, szebb. És az új Yaris A-oszlopa mögött található minden idők legmulatságosabb oldalablaka. Alig tenyérnyi üveg, épp csak elfér rajta a szokásos gyártói információ.
Egyértelműen Yaris: megőrizte elődje stílusát
Ahogy a külső dizájn, a beltér is az első generációs Yaris egyenes, törésmentes folytatása, továbbfejlesztése. Jó példa ez az új kisautó arra, hogy a japánok nemcsak kitalálták a kaizent, a folytonos fejlesztést, a dolgok permanens, szakadatlan jobbá tételét, hanem alkalmazzák is. Van, ami nem változott (változatlanul szemfájdítónak találom a nagyítóoptika mögé illesztett LCD-panelt, és csúnya ergonómiai baki, hogy a számítógép adatait a műszeregység mellé rakott, elérhetetlen gombbal lehet váltogatni), de tényleg sok minden jobb lett, és semmi sem lett rosszabb.
Isten bizony, nem volt hideg a motor!
Műlesiklópálya az ajtón
Azt hittem, az autó belseje még inkább tetszik az embernek, ha az ember nő, de meg kellett lepődnöm. Kati kollegina fenntartással fogadta a Yaris bútorozását. Nagyon zavarta a sok pici műanyag lap, fedél és burkolóelem az egységes, bontatlan kárpitozás helyett. Van, ahol ez a tagoltság tényleg érthetetlen, például a könyöklőtől az A-oszlopig hosszan felfutó fehér műanyag betétnél. Van viszont, ahol praktikus okai vannak, például a műszerfali tárolórendszerben. Én még ennyi fedeles zugolyt autóban tán nem is láttam, a kormány mögötti blokk békebeli szekretereket idéz.
A szekreter
Más néven írószekrény. Kis méretű, könnyen mozgatható bútordarab, lehajtható, írófelületként szolgáló ajtóval, mögötte sok kis polccal, fiókkal a tintatartó, az itatós, a tollak, pecsétek számára. Nem ritka bennük a titkos rekesz sem, ahova például Agatha Christie hősei rejthették gyilkosuk elöl értékesebb irataikat, ékszereiket.
Európában a XVI. században vált népszerűvé, különösen sok ~ készült a XVIII. században, Franciaországban. A tehetős polgári családok otthonában kötelezően állt egy ilyen míves munkával készült szekrényke, vagyis hát asztalka. Mára az IKEA-generáció leginkább csak a nagymama örökségéből, régiségboltokból, múzeumokból ismeri, funkcióját felváltotta a cédétartóval felszerelt számítógépasztal. Árverések izgalmas darabja, aki kedvet kapott egy ~hez, itt jó párat talál, akár már pár tízezer forintos kikiáltási áron.
Sosem láttam még autóban ennyi fedeles rekeszt
Függőleges elrendezés, több hely a térdnek
Szám szerint hat fedeles rekesz van a Yarisban: egy-egy felfelé nyíló ajtajú kesztyűtartó és kibillenthető pohár- vagy miegyébtartó az utas és a vezető előtt egyaránt, egy klasszikus kesztyűtartó az utasnak, és egy kis másik a pilótának. És közel sem vagyok biztos benne, hogy mindet észrevettem.
A vezető előtti felfelé nyíló kesztyűtartóban találtam az egyetlen hibára, egy apróságra, ami Citroënben, Fiatban fel sem tűnne, de Toyotában rendkívül zavaró. A fedelet egy kis benyomható műanyag nyelv rögzíti, illetve rögzítette, amíg az anyagául szolgáló plasztik hajtogathatóságára alapozó pszeudozsanér el nem tört. Hiába, ha valódi rugós kilincs kerülne a két fedél alá, az legalább harminc centtel megdobná a gyártási költségeket.
A korábban csúnya, avíttas klímakonzol immár szép és különleges, az egy oszlopba rendezett körblokkok jól mutatnak a fémesen csillogó műanyag háttérben. A függőleges tömbön nem nehezebb elboldogulni, mint az általában megszokott vízszintesen, viszont ezzel a forgatótrükkel a Yaris eléri, hogy az elöl ülők térdének annyi hely jut, amennyit két kategóriával feljebb is megirigyelnénk sok autóban. Még úgy is, hogy a konzolon megmaradt az előző Yaris két hasznos kopoltyúzsebe is.
Ez a Yaris legszebb része
És mindeme praktikum megjelenése is - szerintem - úgy tökéletes, ahogy van. Elsőként a két fehér levegőrostélyt babrálva lelkendeztem, aztán észrevettem, hogy az ajtófogantyú-könyöklő is bizonyára kényes, de összekoszolódásáig nagyon szép fehér műanyagból készült. A kormány nagyautós, nehéz, jó fogású, a bajuszkapcsolók sem az elődmodell még a Swiftből is ismert klasszikus egyenjapán karjai, komolyabbak, súlyosabbak lettek. A pazar, játékos, különleges szerelvényfal annyira leköti a figyelmet, hogy alig venni észre, mennyire műanyagszerűek és sivárak az egybeöntött hatású szürke székek, elöl-hátul egyaránt.
A 2006-os Yaris megőrizte elődje variálhatóságát is, viszont több helyet kínál. A vezető, legyen bármekkora, kényelmesen magára szabhatja munkahelyét. Tesztautónkban magasságállítós volt a sofőrülés, tengelyirányban is állítható a kormány, de ezek a szolgáltatások a Yarisnál valamiért feláras extrák.
A két fél billegethető, tologatható, természetesen külön-külön
Négy meglett ember simán elfér az autóban (ha nem is olyan simán, mint a kategóriából kinőtt új Clióban és Puntóban), ilyenkor a csomagtér csak 270 liter, ami azért 65-tel több az előző Yarisénál. Ha azonban elhanyagolható lábú utasokat szállítunk, a csomagtér 363 literre is megnövelhető. Lehet ezt még variálni, ha egy kis lábú és két nagy lábú, vagy épp két nagy- és egy kislábú utas száll be hátra, akkor az 1/3:2/3 arányban tologatható ülésekkel játszhatunk. Apropó, nyilván tudják, mi az: se keze, se lába, mégis elmegy a kocsmába? Törzsvendég.
Miközben a motor műszaki adatait közt turkáltam a Toyota weblapján, több nem várt dolog is megbökte a szememet. Egyrészt az összes Yaris-motor, így a kis D-4D is láncos vezérlésű; a fene gondolta volna, hogy van még ilyen igényes tömeggyártó a XXI. században. Másrészt ez a kis négyhengeres dízel (ami nem keverendő össze az Aygóba szerelt Peugeot–Citroen-HDI-vel) csak nyolcszelepes, egy vezértengellyel.
1.4 D-4D: nem keverendő össze az Aygo PSA-dízelével
Ezzel együtt a kilencven dízelló egész szépen viszi a Yaris egy és tized tonnás tömegét. Kirobbanó erőről nem beszélhetünk, de mindig rendelkezésre álló masszív nyomatékról igen, 1800-as fordulattól 3000-ig 180 Nm vár ugrásra készen a gázpedál alatt. A motor 135-nél forog háromezret.
Átverhető elektronika
Autónkban feláras kulcsnélküli nyitás, gombos indítás volt. Egyszer sikerült átvernem a rendszert. Mínusz tíz fokban kiballagtam, megnyomtam a gombot, az autó izzított, amikor csörgött a telefonom. Megnyomtam hát a gombot még egyszer, ne vartyogjon nekem a motor, és beszéltem. Amikor újra indítottam, a motor szörnyű, kehes hörgéssel kelt életre, és csúful, egyenetlenül járt le pár ütemet. Alighanem az történt, hogy az elektronika a ráindításnál már nem izzított, hiszen úgy emlékezett, ez már megvolt. Nem mondom, hogy hiba, de mindenképp vicces jelenség, remélem, a történettel szereztem egy kellemes pillanatot az autóelektronika gyűlölőinek.
A Yaris alá szokásos kisautó-futómű került: előre MacPherson, hátra torziós híd. Autónkban a felfüggesztés is olyan, mint a motor: megbízható, nyugodt, kiszámítható. A Yaris nem versenyautó, sportosságot nemigen találni benne, de mindennapi közlekedésre remekül megfelel.
A Robot
Ötsebességes robotváltó könnyítette meg az életemet, bár bizonyos kellemetlen kompromisszumok árán. Kissé kiszámíthatatlan, sosem tudtam biztosan, milyen fordulatszámnál fog váltani. Az esetek kilencven százalékában, ha gyorsításnál háromezres fordulat környékén kicsit engedtem a gázon, váltott a robot, de néha valamiért nem. Azt sem tudtam biztosan megjósolni, hogy egy hirtelen gázadásnál mennyit fog visszakapcsolni: hol egyet, hol kettőt váltott.
Ugyanakkor ha a kickdown-kapcsolóig nyomtam a gázt, bizton számíthattam rá, hogy a Yaris úgy kezd majd gyorsulni, ahogy csak telik tőle az adott sebességnél. Néha hármasból simán ötösbe váltott, ha csak finoman gyorsítottam. Úgy, ahogy én is teszem néha kézi váltóval. Ez tetszett.
Egyesből kettesbe nyaknyekkentő brutalitással vált, a többi felkapcsolásánál kicsit jobb a helyzet. Ennek az az oka, hogy az elektronika nem figyel arra, hogy a váltó (nyelestengely) és a motor (főtengely) között ne legyen fordulatszám-különbség, egyszerűen összecsapja a kuplungtárcsákat, oszt' jól van. Pedig az ilyen modern, környezetbarát, szabályozott égésű motorok lassú fordulatszámesése miatt az idejéből kitelne, hogy a váltást úgy időzítse, hogy az összezárás pont ideális fordulatszámon történjen.
A váratlan váltások ellen Winkler kolléga úgy küzdött, amíg nála volt az autó, hogy egyszerűen áttolta kézi üzemmódba a kart, és a gázzal játszva magára vállalta a fordulatszám-egyeztetést. Én is kipróbáltam, gyorsan megszokható, működik. Persze azért automatán hagyva sem katasztrófa, csak tudomásul kell venni, hogy a robotváltó a hidrodinamikus nyomatékváltónál kevésbé finom szerkezet. Viszont jóval takarékosabb üzemet enged.
Az 5,7-5,8 literes tesztfogyasztás nagyobb volt, mint amire számítottam, de meg kell hagyni, nem sokat vezettem kímélő módban szegényt. A Toyota városi, országúti és vegyes üzemre egyaránt ugyanakkora fogyasztást ad meg a kézi és a robotizált Yarisra is. Ha az ember megközelítőleg betartja a KRESZ-t, és nem azzal szórakozik, hogyan tudja minél inkább megszívatni szegény robotot, biztos nem ördöngösség a 4,5 literes katalógusérték megközelítése.
KARR volt KITT gonosz ikertestvére
Tesztautónk nagyon jól felszerelt darab volt, még ha ez a jó felszereltség japánul kicsit mást is jelent, mint európaiul. A dízel Yaris alapára 3 030 000 forint; érdekes, de dízelmotor csak az ötajtóshoz kérhető. Mi ehhez még megkaptuk a 910 ezres EXE csomagot is: alufelni, villanyablakok előre, függönylégzsákok, térdlégzsák a vezetőnek, kormányról vezérelt MP3-as CD-s hifi, a már említett magasságállítós vezetőülés és ki-be húzkodható kormány, bőrborítás itt-ott, digitális klíma, kulcsnélküli nyitás-zárás-indítás és ködlámpa. Más már gyakorlatilag nem is rendelhető a Yarishoz. Önöknek nem tűnik kissé hiányosnak a lista?
Nincs sötétedés-, sem esőérzékelő. Hátulra nem lehet elektromos ablakot kérni. Nincs tempomat, Bluetooth, tükörfűtés, se toronyóra lánccal. Isten látja lelkemet, nekem ezek nem is hiányoznának egy kisautóból, de azért különös, hogy a Toyota ennyire másképp gondolkozzon az extrákról, mint mondjuk a Renault vagy a Citroën. No, mindegy, majd Európa eldönti, jó-e ez így neki. Nekem jó volt.
A szerző értékelése
hamarjában nemigen tudok jobb dízelkisautót mondani az új Yarisnál. A robotváltó meg olyan, amilyen, eddig más márkák sem tudták ezt jobban megoldani. A kategóriában jár neki az öt csillag: nagyobbat tudok, de finomabbat, jobbat nem.
|