Toyota Yaris - 2006
Forrás: www.totalcar.hu 2005.12.12. 13:44
Elöl tágabb, hátul szűkebb...
A Yaris I-ből 1999 óta világszerte 1,2 millió darabot adtak el, a dicső előd Európában és Japánban is az év autója lett. A Toyota nagy reményeket fűz az utódhoz, ezt a bemutató kicsit sem költségkímélő mivolta is alátámasztja.
Ha a Yaris lányautó lenne, és lennének fiúautók is, hogy is kéne egyértelműen, mégsem közönségesen megfogalmazni, na. Szóval ezek a fiúautók intenzívebb élményben részesülhetnének, ha nem konvencionálisan, hanem bizonyos hátsó traktusok felől érdeklődnének nála. Hiszen az új Yaris elülső üregét alaposan kitágították, viszont hátulra alig fér neki be valami. Az autó hossza 110, szélessége 35, magassága 30 mm-rel nőtt az előzőhöz képest, ami felér egy kategóriaváltással. Az utasok kényelemérzetét a csípőtávolság szélesítésével is igyekeztek biztosítani.
Nem elég, hogy laikus vagyok, de ráadásul lány, ami megannyi sztereotípiával jár, és pont egy autóteszt az olyan szituáció, ami számos jogos hímsoviniszta megjegyzést generál. Például amikor az ember lánya megpróbál okoskodni, és azt mondja, milyen hangos a motor, a mellette ülő férfi udvariasan megjegyzi, hogy mert hármasban hagytam, pedig már lassan százzal megyünk.
A nép nem ítélte el
A franciák a közhit szerint nem tudnak megbízható autót gyártani, de ez valószínűleg csak a szakszervezeti tagokkal dolgoztató gyárakban van így. A Toyota kezdettől Valenciennes-ben, Franciaországban gyártja a Yarist, de a szájhagyomány nem ismer olyan megkülönböztetést francia és japán Toyoták között, amilyet sokat hallani angol-japán Nissan relációban.
Népítélet rovatunk hozzászólói között akad, aki primitív japán szemétnek titulálja, vagy a márkaszervizt szidja, de a túlnyomó többség tökéletesen meg van vele elégedve. Nyilván a japánok is, hiszen a Yaris II. is Valenciennes-ben készül.
Az előjáték a kulccsal zajlott. Tapogattam, nézegettem, kétségbeesésemben már majdnem elkezdtem nyalogatni, de csak nem találtam rajta a szokásos kiálló fémrészt. A smart key-vel látszólag csak nyitni és zárni lehet. Önök már a kulcsból is kikövetkeztethették, hogy az új Yaris egyik hi-tech fejlesztése (az opcionális) gombos indítás. Az ajtót a kilincsben található érzékelőrendszer nyitja.
A begyújtás élményét feldolgozva a nizzai repülőtérről elindultam a harminc kilométeres úton a monte-carlói Beach Plaza Hotelbe, végig úgy érezve magam, mint egy nett autóreklámban. Az úton többször is hangosan felsóhajtottam, de nem az autó miatt, hanem mert eddig nem tudtam, Monte-Carlo pont olyan király hely, mint amilyennek hangzik. Még a Spar áruház is arannyal van bevonva, a Nap fényesebben süt, de a legcsodálatosabb, hogy nincsenek csövesek.
Dízelt választottam, 1,4-es háromhengerest, mert autós szaktársaim meggyőztek, hogy dízelségét meghazudtolóan jól gyorsul (gyári tesztek alapján 10,7 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres sebességet). A maximális sebességnek megadott 175 km/h lemérésre sajnos nem adódott alkalmam, pedig egy alagútban egyszer már jóval a vége előtt megláttam a fényt: az arcomba villant egy vaku.
Az autó külseje nem minden tesztpartnert győzött meg. Volt, akinek kifejezetten tetszett a Toyota nizzai stúdiójának munkája, mások szerint csúnya az eredmény. Én inkább azt mondanám, elmegy, ügyes munkát végeztek a formatervezők, de azért nem sikerült különösebben izgalomba hozniuk. Az utcán sem fordult meg utánunk senki. Illetve a Yaris után.
A műszerfal az első Yarishoz hasonlóan középre került. Amellett, hogy nagyon dizájnos, azért is jó, mert a vezető mellett ülő személy is jól láthatja. Ez ugyan sajnos megkönnyíti az anyósok dolgát a maximális vezetési sebesség hangtámadással való korlátozásában, de nagyon szép.
A műszerfalba építették a navigációs rendszer kijelzőjét, aminek előnyeit a leendő magyar tulajdonosok legalább 2007-ig még nem élvezhetik, mert itthon még nincs meg hozzá az infrastruktúra. De nem baj, mert a tesztelés közben sem vettem hasznát, pedig eléggé basic. De legalább jól ki lehet látni az autóból, az ülés alapban olyan magas, hogy kisebb csajokat se vág homlokon a légzsák. Bár ha valaki nagyon akarja, megoldhatja, mert a kormány (a fapados változat kivételével) fel-le-ki-be állítható.
Egy boldog Yaris-tulajdonos hölgy megjegyezte, hogy szerinte egy nő számára a régiben megfelelőbben voltak kitalálva az ajtó és a műszerfal kis pakolóhelyei. Ez viszont megszokás kérdése, ha a hölgyvezető párszor véletlenül alapozóval keni ki a száját, és rúzzsal húzza ki a szemét, abból majd megtanulja.
A csomagtartó az autó belső átalakíthatóságát szenvedte meg, és lett ilyen pici (272 liter). Maximum három hátizsák fér bele. Ha viszont lehajtjuk a hátsó üléseket, akkor a kocsi egész hátsó része egy csomagtartó lesz, és akár még krumplit is árulhatunk az első ülésről.
A második tesztvezetésre a kuplung nélküli szekvenciális váltót választottam, de ezzel kapcsolatosan csak negatívumokat tudok elmondani. Szegény kis háromhengeres, egyliteres, 67 lóerős Yarisom az emelkedőkön alig bírt felmenni, hiába padlóztam neki, olyan érzés volt, mintha vissza akarna gurulni. Nyilván jobb lehet az 1,3-as VVTI-vel, 87 lóval, de a legjobb akkor is az 1,4-es D-4D, ezek már nyilván automatával is jobban kapaszkodnak.
A szakértők szerint magamat is okolhatom azért, hogy rémesen döcögősen ment a vezetés, mert ennek a váltónak is megvan a technikája: máshogy kell adagolni neki a gázt, mint ahogy én tettem. Rá kell érezni. "Ez egy intelligens váltó - mondták, - neveli a használóját." Hát engem még nevelhetne egy darabig. A legkisebb motornak majdnem 16 másodperc kell a 0-100-hoz, de az MMT váltó valamennyi motor teljesítményén sokat ront.
A törésteszteken állítólag nagyon meggyőző eredményeket ért el a Yaris, a Toyota öt csillagot vár az EuroNCAP tesztjén, plusz hármat a gyalogosvédelemre. Puhább műanyagot építettek az elejébe, azon a részen, amivel általában el szokták ütni a zebrán áthaladó vakmerő nagymamákat. Ebből a szempontból a japánok már tényleg csak a bicajosokra és az öngyilkosokra nem gondoltak. Alapfelszereltség a négy légzsák, de extraként vezetőoldali térdlégzsákot és függönylégzsákot is kaphatunk.
Az új Yarisról egy ideje már lehetett tudni a műszaki adatokat, de régóta csak hitegetnek azzal, hogy egyszer megtudjuk, mennyibe fog kerülni. Ez Monte-Carlóban sem derült ki, egyedül az biztos, hogy nem adják ingyen. Mint ahogy Krajcsovits Sándor, a magyarországi Toyota termék- és árazási menedzsere elmondta, régóta folynak a tárgyalások az anyacéggel, de még mindig nem tudtak megegyezni, nem találták meg a mindenkinek kedvező árat.
Az autó amúgy is csak 2006 első felében kerül itthon piacra, de Krajcsovits úr annál hamarabbra ígérte az ár nyilvánossá tételét. Addig is, hogy legyen mihez viszonyítani majd, elárulom, hogy a 4car.co.uk oldalon talált adat szerint Angliában 9 és 12 ezer font közötti összegért lehet majd kapni januártól, ami 3,5-4,5 millió forint. A kifutó Yaris 2,5 millióról indul, és ott végződik, ahol az új kezdődik, tehát az első generáció maradékát alkalmi áron vihetik el azok, akik nem bánják, ha egy lépéssel lemaradnak a legfrissebb divattól.
A cikk publikálását követő ötödik órában megkaptuk az új Yaris hivatalos árlistáját. A legolcsóbb értelemszerűen az egyliteres, háromajtós változat, kurblis ablakkal, de elektromos szervokormánnyal és két légzsákkal: 2 435 000 forint. A jobban felszerelt és erősebben motorizált verziók árát e táblázat segítségével számíthatja ki, aki képes áttekinteni a Toyota újszerű árlistáját.
|