TOKEE Terrarisztika Klub NET
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
hasznos linkek
 
Vagans -net újsága
 
EGYESÜLETI INFÓK
 
Chat
 
H Í R E K, ÉRDEKESSÉGEK!
H Í R E K, ÉRDEKESSÉGEK! : Teszt: Skoda Superb 1,9 TDI Business - 2005

Teszt: Skoda Superb 1,9 TDI Business - 2005

Forrás: www.totalcar.hu  2005.10.07. 10:08

Szörnyû kétségek gyötörhetik egy óriáskonszern stratégáit, ha azonos platformon készülõ autómárkáikat más és más társadalmi rétegeknek szánják. A hosszú Passatból kialakított Superb mérete alapján vígan tartozhatna az elit szûk táborába.

Mégse lenne jó ötlet, hisz' akkor a felénk igen nagyra becsült VW második legnagyobb személyutóját silányítanák. Így marad szegény, megtûrt Skodának a kisebb és gyengébb motor, kevesebb fokozat a váltóban, szerényebb enteriõr.

És persze az alacsonyabb ellenérték: 1,9 Tdi száz lóerõvel, 5 millió forintért. Vagyis jobb alsó középkategóriás áron. Döbbenet. Akkor is, ha van új Passat, ha megújult a vállalatcsoport teljes kínálata: a legjobb ajánlat vitathatatlanul a Superb.


Nem tudom, miféle okból, nekem mindig az elõzõ Passat tetszik. Most, hogy itt az új, egész jópofának látom a lecseréltet. Fõleg ha 10 centiméterrel hosszabb, hatalmas krómozott hûtõmaszk tornyosul az elején, és úgy mutatkozhat meg a (vágyott) módos menedzser-énem, hogy közben véletlenül sem kevernek össze a gyanús üzelmeket folytatókkal.

Sosem tapasztaltam még új vagy újszerû tesztautóval, hogy ilyen elõzékenyek lennének közlekedõtársaim. Könnyûszerrel besorolhattam a legmasszívabb sorokba. Elnézték kisebb hibáimat. Olyan köszönte meg gáláns gesztusomat, akitõl nem vártam. Talán ezért is - kifejezetten megbarátkoztam a Superb külsejével.

Õrült Maxi
Az obligát Trabant után (figyelem, a nyolcvanas évek végén járunk!) hamar elcsábultam egy pompás, '79-es évjáratú 120-as Skodára. Igaz, közvetlen elõtte építették újjá a totálkárt erõ balesetbõl, valamint a százhalombattai kõolaj-finomító utánégetõje sem lett volna képes az olajfüstjével megbirkózni. Ha lazítottam a kormány görcsös szorításán, azonnal az árok felé vette az irányt. A 155-14-es gumit úgy falta, mint a Mad Max-körre fogott motorkerékpár. A motorfelújítás az akkor még létezõ Csepel Autógyár soroksári üzemébõl származó hüvely- és dugattyúgarnitúrával valósult meg - még erre is hónapokig kuporgattam. Sajnos, továbbra is gyûlöltem, így értékesítettem; új gazdájának sírig tartó átkaitól csak az mentett meg, hogy elsõ (és az autó számára utolsó) útjuk egy öles nyárfához vezetett.
A belsõ térkínálat lenyûgözõ. Fõleg hosszában, a 280 centis tengelytáv következményeként. Ahogy ismert, a Passat Kínának kifejlesztett, hosszított változatát ottani vállalatigazgatók/hivatalnokok sofõrös limuzinként használják. Még a milliárdos lélekszámú országban sincs olyan zsiráftermetû menedzser, akinek ne lenne elég a két üléssor között tátongó fél méter az alsóbb néposztályban ragadt sofõrtõl való szeparálódásra. Széltében már nem ilyen egyértelmû a rokonság a luxuskategóriával.


Ültem több olyanban, ahol nem udvariaskodtam kölcsönösen utasommal, ki csatolja be magát elõbb - itt egyszerre nem megy. Hátul a szokatlanul vaskos "kardánalagút" akadályozza a háromszemélyes használatot. Nem baj: ha netalán üzleti ebédrõl megegyezést elmulasztó feleket szállítunk haza, hajtsuk le közéjük a széles könyöktámaszt, máris külön mikrovilágban érezhetik magukat.


A csomagtartó hatalmas, de négyajtósnak megfelelõen kevéssé praktikusan pakolható. Nem is bõvíthetõ, egyedül a síléceket lehet belógatni a hátsó ülésre. (Mármint a tesztautón. Az idei gyártású Superb osztottan dönthetõ háttámlával bír.) Ez egy nagy limuzin: joggal feltételezhetõ, hogy aki meg tudja venni, nem a boy-szolgálaton takarékoskodik a háztartási gépek vásárlásakor. Ha esetleg sofõrt alkalmaznak, ne kényes fehér kesztyût hordassanak vele, mivel a csomagtartó-tetõn hiába van belül két fül, a rugóerõt csak a lemez külsõ érintésével lehet legyõzni.

Legendák keringenek a hazánkba települt kínai ruhanemű-kereskedők igénytelenségéről. Elalszanak a bálákon, megélnek a legolcsóbb közértkoszton; élére állítják az így megspórolt jüant. Mégsem hiszem, hogy lenne mersze a Volkswagennek ennyire puritán belsővel kínálni a távol-keleti vállalatvezető/funkcionárius körben. Fekete minden: egységesen a műszerfal, a kárpitok, a szőnyeg. A tetőre jutott kevés világosszürke, valamint a kilincsek és a váltó fölső kulisszájára futtattak egy kis krómot. Utóbbi szemet is szúr mindenkinek: egyesek giccsesnek látják, mások állítják, ez dobja fel az elegáns, ám fantáziátlan teret. Úgy vélem, e két tábor tagjai pontosan ugyanígy nyilatkoznának a nyakkendőtűről: előbbi soha fel nem csippentené, mert csiricsáré, a másik ruházata nélkülözhetetlen tartozékának tartja.


Ha nem is törekedtek mindenáron a minőségi összhatásra, a legfontosabb kényelmi berendezések alapáron járnak: automata klíma (hátul négy fúvókával), elektromos mozgatású ablakok, légzsákok garmadája, állítható ülés- és kormánymagasság, sokhangszórós rádió, csillapított csapódású fedeles rekeszek, elektronikus védelmi rendszer, egyebek.

Természetesen busás összegért felszerelhetjük Superbünket további tartozékokkal. Van hozzá bőrülés, hátsó támlából kihajló lábtartóval, tárolórendszer a csomagtartóba, navigáció és hasonló ínyencségek. Csak akkor már majdnem ott tartunk az árban, mint egy presztízsben jobban dúskáló autóval. Azért is, mivel a felsorolt finomságok főleg a két V6-os blokkal szerelt Skoda sajátosságai lehetnek.

Simulékony mocskos disznó

Aki saját kárán sem tanul, megérdemli, hogy újból farmotoros Skoda keserítse napjait. Pedig olyan szép piros volt, az ismerős pedig oly szavahihetőnek tűnt. A harmadik henger viszont mindig beköpte gyertyáját. Addigra már tudtam, ez súlyosabb annál, ahogy a jóhiszeműt adó volt gazda állítja. Különös, hogy nem terítettem le a simulékony katonatisztet (számomra ez azóta a legdurvább szitokszó), a mundérba bújt mocskos disznót egy iszonyatos ökölcsapással. Megcsináltattam (a törött gyűrű javíthatatlan sérülést okozva szánkázott végig a hüvely falán), eladtam, szent fogadalmat tettem, hogy soha többé. De nem biztos. Mármint egy Superb esetén. Pedig ebbe is beleköthetünk: speciel a benzinóra hol működik, hol nem.


Akkor leplezzük le végleg a cégcsoport marketing-ízű márkapolitikáját, amikor a motorkínálatot vesszük szemügyre. A Superb nem kapható kétliteres turbódízellel, inkább a régi 1,9-est építik bele. Nincs takarékos FSI, be kell érnünk a kissé agg alapokon nyugvó 1,8T-vel, illetve a szívó 2,8 V6-tal. Fura, mivel a modernebb és újabb blokkokat is milliószámra gyártják; ugyanúgy megtalálhatók a Seatokban, mint az ennél két számmal kisebb Golfban. Persze ár/érték arányban nem állnak ilyen jól. Érjük be ezzel a magyarázattal.

Mivel a Superbek 100 százaléka Magyarországon az egykilences dízelmotorral kel el, a tesztre is ezt kerestük. Nos, hadd nyugtassam meg a kétkedőket: az erősebb, 131 lóerős igen vehemensen lódítja előre a nem túl nehéz, 15 mázsás kasznit. Kézi és automataváltóval egyaránt kipróbáltam, és várakozásom ellenére lámpától lámpáig ugyanúgy versenyképes, mint kint a széles sztrádán. Sokszor mondták már: a PD TDI motor morgós, hangja nem erősen, de mindig észlelhetően szüremlik az utastérbe. Meg lehet alkudni vele: 7,5 literes átlagfogyasztást mértem.

A tesztút automatával zajlott. Élveztem minden méterét. Ha ahhoz volt kedvem, könnyedén cirkáltam a tempomattal, de nem tanakodtam, ha előzni kellett. Viszonylag gyorsan kapcsol, ám érezhetően szereti magasabb fordulaton tartani a kis motort. Máshol felesleges bonyolításnak gondoltam a kézi kapcsolás lehetőségét, itt sokszor beavatkoztam. Ugyanis még visszafogott gyorsításnál is nyolcvan körül vált ötödikbe, pedig kézzel pöccintve 70-től szépen csoroghatunk a legmagasabb fokozatban.

A Tiptronic tehát jó, és ilyen esetben végre indokolt is. Kár, hogy ordító az árkülönbség a kézivel szemben. DSG nincs a Superbhez. Kézi váltóval még fürgébb.

A futómű és a fék megint rövidke bekezdést érdemel. Alig tudok valamit kifogásolni, pont jó ehhez az autóhoz. Lehet, hogy a két V6-os blokk, főleg a 2,5 TDI nagyobb erejével, orrnehéz felépítésével komolyabb kihívás elé állítja a felfüggesztést, de azokhoz nem volt még szerencsém. Az egyetlen említhető probléma (?) a harapós fék. Brutális a rásegítés, ami megszokható ugyan, de ha nem akarjuk, hogy a megállás utolsó métere vadászgéppel anyahajón landolásra hasonlítson, szép fokozatosan lazítani kell a pedálon.

Kell a francnak a mindennapokra a nagyteljesítményű benzinmotorokkal járó stressz. Ráadásul ezért az árért jóval kisebb kényelemmel kecsegtető autókat kaphatunk. Az akciós kézi váltósnak meg nem akad ellenfele. Talán egyedül a Skoda név. De az árba egy fillér presztízst se építettek.

Superb-gyökerek

Superb 640
A 640-es típusjelzésű első Superb 1934-ben jelent meg. Akkor sem a köznépnek szánták, akarom mondani, mindig a felső kategóriát képviselte. Hathengeres, 2,5 literes motorja 55 lóerőt produkált. Nem tűnik soknak, mégis félelmetes 110 km/h-ra tudta felgyorsítani az öt és fél méteres batárt.





Superb 4000
A 4000-es széria még ennél is nagyobbra nőtt: 5,7 méterre. Úgy látszik, akkor is dúlt a kényszeres lökettérfogat- és teljesítmény-növelés. V8-as blokkot kapott, 96 lóerővel, hogy 135-tel repeszthessen a városi macskakövön vagy a poros országúton.





Superb 3000 -1938
Ha igaz, korábban volt egy Superb 925, később pedig a háromezres. Mivel éppen csak súrolják a hitvány ötméteres osztályt, szót sem érdemelnek. Sem a katonai változatok, sem a nyitott tetejűek. Hagyják itt az árnyékvilágot tudatlanul a fenti tréfamesterek.
A szocialista érában más feladatok vártak a Skodára, nem a luxusautó-gyártás. Komplett rendszerváltozás + 12 év + a dúsgazdag befektető váratlan kegye kellett az új Superbhez
 

 
Naptár
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
time
 
Látogatók:
Indulás: 2005-09-09
 
Hasonló oldalak
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!