A Krt Rt. haznk piacvezet adatmentssel foglalkoz cge, s szmos elismerst szerzett klfldi szntereken is. A cg alaptja, Krti Sndor egy interj keretben beszlgetett szerkesztsgnkkel arrl, hogy haznknak gazdasgi szempontbl mit kellene tennie egy valban sikeres Magyarorszgrt, milyen konfliktus van a munkaerpiac s az oktats kzt, s termszetesen kivesztk az adathordzk s adatments tmakrnek aktualitsait is. Az interjban a szakmai dolgok mellett szmos emberileg is megszvlelend mondat hangzott el.
SG: Elljrban tegynk egy rvid ttekintst a Krt Rt. letnek a legmeghatrozbb pontjairl, mrfldkveirl s jvbeli terveirl.Krti Sndor: 1989-ben adattrolk javtsra alaktottuk a KRT Kft.-t. Azrt erre, mert erre volt akkor Magyarorszgon piaci igny s azt hittk, hogy ehhez rtnk leginkbb. Azok a szakemberek akik sszejttek a KRT-ben, az adattrol gyrtsban voltak otthonosak, fejleszt mrnkk voltak. 1993-ban robbantottunk azzal, hogy errl a terletrl tcssztunk. Ha nem csszunk t, akkor meghaltunk volna, mert egyszeren megsznt a javtgats piaca, mert olyann vlt Magyarorszg helyzete, hogy mr be lehetett hozni j trolkat. A magyar pnz mr vlthat volt s ekkor az adatmentssel indultunk, s ez ma is a zszlshajnk. Ugyanazt a szt hasznljuk r, de termszetesen egsz ms httrrel.
1998-ban jtt egy jabb sarokk az letnkben. sszeraktuk az adatments ellentettjt, az adatvdelmet vagy adatbiztonsgot. Ha az adatments arrl szlt, hogy egy bekvetkezett informatikai "katasztrfa" utn hogyan lehet a krokat minimalizlni, akkor az adatvdelem arrl szl, hogy mit kellene csinlni ahhoz, hogy ne kvetkezzen be ez a katasztrfa, kicsit pontosabban, ezeknek a kockzatait hogyan lehet minimalizlni, cskkenteni. Ez a kt tevkenysgnk van ma is, mivel ezek nagyon jl kiegsztik egymst. Persze ez a kett a httrben nagyon sok rsztevkenysget takar, de ezeket nem kommunikljuk egyenknt, hiszen legalbb 50 darab ilyen van, ezeket egyenknt kptelensg marketingzenettel feldszteni..
Tny, hogy a fent emltett kt termkkel haznkban piacvezetk vagyunk, s abbl kiindulva, hogy j termkeket nem tudunk kitallni, ezrt nincs ms vlasztsunk, hogy ezekkel a jnak tlt termkekkel kimenjnk ms piacokra. Egyre otthonosabban mozgunk az EU piacain, az adatmentssel mr rgta, hisz Nmetorszgban s Ausztriban is van lenyvllalatunk. Az adatbiztonsgi termkeinkkel pedig 11 EU-s orszgban vagyunk jelen, fleg a banki szektornak nyjtunk megoldsokat. A jvnk is errl szl, cgeket alaptunk az EU-s s a kelet-eurpai orszgokban, ahol mr a piac szerepli vagyunk,. Az Egyeslt llamokrl is lmodozunk nhny projekt erejig.
Van egy elkpzelsnk, amikor nem a piac nvelsbl kvnunk tbbletet kicsikarni, hanem az informci biztonsgi termkek magyarorszgi ellltsbl. Jelents plyzatot nyertnk a Veszprmi Egyetemmel egy kzs informatikai biztonsgi termk kidolgozsra. Kzdnk azrt, hogy Magyarorszgon nemzetkzi informci biztonsgi kzpont legyen. Ennek olyan alapjai is vannak, hogy az EU-nak Informcis Biztonsgi gynksge (hivatalos neve ENISA) van, radsul ez a szervezet megvlasztott tagjnak engem is, n kpviselem Magyarorszgot. gy ezt a szervezetet is felhasznljuk arra, hogy ltrehozzuk ezt a nemzetkzi kzpontot, amiben a Krtnek is szerepet sznunk. Veszprmben pedig informci biztonsgi feladatok kutatsval foglalkoznnk. Krlbell ezek azok az irnyok, amikkel a kvetkez 3-4 vben ellesznk.
SG: Az adatmentsi piacon a Krt Rt. most egyeduralkod helyzetben van, de kik azok akik mg konkurensknt jelen vannak a piacon, illetve milyen arnyban vannak a klfldi s magyar, kis- s nagyvllalati, lakossgi gyfelek szma. A lakossgi gyfelek elhanyagolhatak? Krti Sndor: Nem, a lakossg nem hanyagolhat el. A magyarorszgi piacvezetsgnk pedig nem nyilvnval, hanem ezrt rengeteget kell tenni. Aki valamiben els akar lenni, annak tbbet kell tenni, mint mindenki msnak, aki itt versenyez. Szmunkra sem nyilvnval, mert mindennap megvan annak a kzdelme, hogy mirt a mi termkeinket veszik, mirt lesz ez a legjobb. Az, hogy ott is maradunk-e ezen a helyen az attl fgg, hogy szrevesszk-e a vevt, ki tudjuk-e szolglni gy, ahogy szeretn. Nagyon magas itt Magyarorszgon az a kiszolglsi szint, amit a vgfelhasznlnak adunk. Taln ezrt vagyunk piacvezetk? vente kb. 2000 problmt oldunk meg, most a 34 000-nl jrunk sorszmban s 1-tl kezdtk. Nmetorszgban 2000, illetve Ausztriban 1000 megoldst nyjtunk vente.
A magyarorszgi 2000-nek viszont tbb mint a fele nem haznkban generldott problma. Jnnek a krnyez orszgokbl, de egszen egzotikus helyekrl is kapunk megrendelseket, pldul Szad-Arbibl is nagyon gyakran. Ezen nem kell csodlkozni, mert ezek bejratdnak s az, hogy egy szadi problma itt olddik meg a XI. kerletben az termszetes, mert a vilg szmra ez elfogadott, mert nekik ez tetszett rban, idben, minsgben is. Ugyangy Romnibl is nagy mennyisgben kapunk megrendelst. Vannak ott cgek, akik prblkoznak, s ami nem megy nekik, azt tkldik. Ott is versenykpesek tudunk lenni, az ottani alacsony rak ellenre.
SG: Az informatikai hibk kzl mi a leggyakoribb kivlt ok? Termszeti katasztrfa, mszaki meghibsods vagy a felhasznli magatarts? Krti Sndor: Az adatvesztsek okainak 60%-a hardver oldali s 40% a szoftveres problma. A hardveres hibk nagy rszt is emberi tnyezk okozzk. Ilyen pldul, amikor leejtik az adattrolt. Komoly adatveszts a leesssel nem ll el, csak meghibsodik az eszkz. Mivel az eszkz gazdja nem tudja mit kell ilyen esetben tenni, addig nyzza, knozza az adattrolt hlyogkovcsok segtsgvel, amg lehetetlenn teszi az adatmentst rla. Amikor meghibsodik, akkor mg ott vannak az adatok a lemezen, de njellt hsk nekillnak, prblkoznak, s pldul az eltrt olvasfej kzben krokat okoz. A fejrt nem, csak a mgneses lemezrt kr. A hozz nem rts miatt egyre tbbet zznak.
A szoftveres oldalon is tlnyom rszben emberi mulaszts az adatveszts legjellemzbb oka. Akkor lenne j a rendszer, ha "emberbiztos" lenne, nem hagyna az embernek alkalmat a mulasztsra. Ezt gy kpzelem el, mint a '30-as vekben a motorizcit. Ott nagyban fggtt az embertl egy aut vezetse, ma mr nem nagy kunszt vezetni, jl vezetni. Ma mr kicsi az eslynk a krokozsra, persze az is tny, hogy mindent kpesek vagyunk sztrombolni. A mai hardver s szoftver eszkzk elgg vacakok ahhoz, hogy ne kelljen nagyon nagy emberi felelssg a hasznlatukhoz.