risten! Ht mr mindenki a Hyundait koppintja?! Hagyjn, hogy az Audi A8-ast alig lehet megklnbztetni a Sonattl, de most a Blnamerci j genercijn is feltnt nhny koreai stlusjegy. Persze, biztos csak vletlen egybeess, mert az S Klasse tovbbra is etalon.
Elentmondsos aut: minden porcikjban jnak tnik, pedig a tervezi igazn vatosan fogtak az talaktsnak. Csaknem minden rszletben felfedezhet egy-egy korbban msutt mr bevlt megolds, ezzel rtk el, hogy az els pillanattl kedves ismersknt viszonyulhatunk hozz. Nincsenek olyan meglepetsek, mint nhny ve a 7-es BMW-nl; a Mercedes persze nem is hibzhat. Az eldmodellbl 485 ezer pldny fogyott el 1998 ta, azaz tbb, mint brmelyik vetlytrsbl.
Nhny hnapja, az S osztly els kpeinek lttn valami olyasmi jutott az eszembe: sikerlt sszehozniuk a Maybach karosszrijt az els sorozat Ford Focus lmpival s srvdivel. A ltvny nem vrpezsdt, inkbb egyfajta csendes elismerst vlt ki. Nem ormtlan, mint az 1991-es Blna Mercedes (W140), de a forma nem is rejti el a karosszria mreteit gy, ahogy az elz vltozat.
Szemrmetlenl nagy, ugyanakkor knnyed jelensg, tlmretezett delfin. Ez persze elssorban az 5,076 mteres rvidebb vltozatra igaz, de a nyjtott tengelytv modell sem ltszik nehzkesnek. Egyedl a hts srvd-dombortsok lgtak ki az sszkpbl, de ksbb rjttem, ez nem valamifle flresikerlt sportoskods, inkbb btortalan mltidzs. Az egyetlen problma, hogy az rzsek kb. tz perc nzelds utn elhalnak: az egyik kollga krdsre, hogy tetszik, mr csak annyit tudtam kinygni minden meggyzds nlkl: tnyleg szp.
Belve leginkbb az lepett meg, hogy az S osztly milyen bartsgos odt rejt. Persze itt is rezzk az aut mreteit, de inkbb csak abbl, hogy a vllunk milyen tvol esik az utaslsen helyet foglal szemlytl; itt kt Fekete Lszl is elfrne egyms mellett mindenfle sszetkzs nlkl. A nagy kzpkonzol s a hatrozottan formzott lsek miatt azonban egy pillanatig sem rezzk magunkat elveszni a trben. Radsul nemigen tallkozunk stt anyagokkal: a mszerfal s a kormny semleges szrke, vagy ami mg jobban tetszett, vilgos drapp sznben pompzhat, a brkrpitokkal sszhangban.
Sajnos fabettek mindkt tesztautban elfordultak: ez az az anyag, amelyrl kptelensg eldnteni, fnak ltsz mfa-e, vagy inkbb mfnak ltsz fa. Igazbl borzaszt, br nehz volna megmondani, mivel ptolhattk volna a tervezk. Ahogy az el is vrhat, az S osztly belsejbl nemcsak szivrog, de egyenesen mlik a minsgrzet: nem csak ott ksztettk ignyes, j tapints anyagokbl, ahol tapogatni szoks egy autt.
Sok mfa. Vagy igazi?
Illesztsi hzagrl beszlni gyakorlatilag rtelmetlen, nemcsak a rgztett elemek tallkozsnl, de mg a kapcsolknl is, a br krpitok varrsai tkletesen egyenletesek, sehol egy rosszul sikerlt lts vagy msfle slendrinsg. Radsul ez a precizits a mszerfal brkrpitozsa rvn folyton szem eltt van, egy pillanatra sem engedi, hogy megfeledkezznk rla, hogy ez itt a nmet autgyrts cscsa.
Htul, ha lehet, mg otthonosabb, de szoks szerint inkbb csak kt szemlynek: mindenki jobban jr, ha kzpen lehajtjk a kartmaszt. gy mindenki knyelmes fotelekben rezheti magt, s nem kell hallgatnia az tdik utas panaszkodst kemny httmlrl s a kis lbtrrl. Ott, ahova a kzpen l lba kerlne, egybknt is a ngyzns klmaberendezs hts befvnylsai vannak, gy mindenkinek jobb, ha az tdik utast msik autba tesskelik.
Az ilyenkor szoksos elg-e a fejtr, elg-e a lbtr krdsnek ebben az esetben nincs sok rtelme, s ezen nincs is mit csodlkozni: az alapvltozat 3,035 mteres tengelytvja mellett is nagyon el kellett volna rontani az autt, hogy ne frjen el brki knnyedn. Ha ez mgis kevs volna, nmi felrrt ott a hosszabb kivitel, abban a 13 centimternyi plusz mind a hts utasok knyelmt nveli.
Kevs kapcsolval
Manapsg mr elvrs a legnagyobb luxuslimuzinoktl, hogy mindent tudjanak. Ez az egyszerbb modellekben alkalmazott klasszikus megkzelts alapjn rengeteg kisebb-nagyobb gombot, kapcsolt s kisebb-nagyobb karocskt jelentene, s persze agyonkpzett vezetket. Az S osztlyos Mercedes tulajdonosai persze jelents rszben maguk vezetnek, s nyilvn sem idejk, sem kedvk nem volna az autjukra is piltavizsgt tenni, gy a Mercedes is megprblt egyszersteni a helyzeten egy menvezrelt kzponti irnytrendszer, a COMAND segtsgvel.
Mr a korbban is ugyangy hvtk, de az j S osztly vsrli mr jval knnyebben kezelhet vltozattal tallkozhatnak. Az automata vlt vlasztkarja felkltztt a kormnyoszlopra, gy a knyktmasz eltt felszabadult helyre kltzhettek a kezelszervek. A Mercedes mrnkei is tvettk a lenyomhat, tologathat fmtekerentyt - itt COMAND-Controllernek hvjk -, amellyel mg a BMW ismertette meg a vilgot annak idejn, a rettegett i-Drive rendszeren, de ide kerltek azok a billentyk is, amelyekkel a fontosabb menpontokat anlkl rhetjk el, hogy a kpernyre nznnk.
Innen irnythatk sok egyb mellett a multikontr lsek, a cd-s rdi s a navigcis rendszer. Ha mgis a kijelzre kell pillantanunk, akkor sem kell jobban flrenznnk, mintha a sebessgmrt figyelnnk, a COMAND sznes kijelzje ugyanis a mszerekkel egy szintre teleplt.
Bajusztltengs
A menet kzben gyakran hasznlt rendszerek radsul nem is ezen a monitoron kommuniklnak a vezetvel, hanem az alaphelyzetben a mszerek kpt mutat kijelzn. A sebessgmr, a fordulatszmmr s a tbbi mutats mszer kpe ugyanis egy kpernyn jelenik meg, szksg esetn ms informcikat is megjelenthet rajta a rendszer. Az sszes ttal kapcsolatos adat - a pillanatnyi s tlagfogyaszts, a megtett t, a kvetkez navigcis pontig htra lev tvolsg, a sebessgtart automatika adatai s a legtbb figyelmeztets is - itt olvashat le.
Radsul az itt megjelen adatok kzti vlts mg egyszerbb: a kormnyon elhelyezett tlls gombokkal flrenylkls nlkl lehet vlogatni az informcik kzl. A prbaton gy tnt, bonyolultsga ellenre a COMAND jl hasznlhat: ltalban hamar megtalltuk, amit kerestnk, s ehhez nem is kellett komoly kockzatot vllalva percekig bmulnunk az t helyett a mszerfalat.
Kt nap alatt az S osztly kt vltozatt prblhattuk ki, ez nagyjbl elegend is volt, hogy megismerjk a kezdeti tpusvlasztkot, hiszen a Mercedes az els nhny hnapban csak ktfle motorral knlja legnagyobb modelljt.
Az ersebbik vltozatba a vadonatj, 5,5 literes, 388 lers V8-as motor kerl, az alapmodellbe 3,5 literes 272 lers V6-ost szerelnek . Mr a hathengeres is knnyedn megbirkzik az aut szk 2 tonns slyval, br igazn jl rezheten nagy fordulatszmon megy.
Az etalon arca
A nyolchengeressel persze mg jobban repl a blna, de ez inkbb csak erteljes gyorstsoknl rzkelhet, ami elssorban a htsebessges automata vltnak ksznhet: tlagos autzsnl szinte teljesen elmossa a klnbsget a kt motor kztt, csak a motorhangot s a fordulatszmmrt figyelve vehetjk szre a klnbsget. A 7G-TRONIC vlt hangolsa egybknt kifogstalan: a ksse minimlis, s egyszer sem reztk, hogy rossz fokozatba vltott volna. A kormny htuljra helyezett kapcsolkkal manulisan is kapcsolgathat, de mindig csak az aktulis sebessgnek megfelel fokozatokat fogadja el, s automataknt olyan jl mkdtt, hogy a kzi vlts felesleges nygnek tnt.
A Mercedes szakemberei a sajttjkoztatn srn emlegettk az S osztly kivl menetdinamikjt s az ltala nyjtott vezetsi lmnyt, ami flrevezet lehet. A stuttgarti cscsmodell valban kivl gyors utazkocsi bolondbiztos futmvel, ers s szpen nekl motorokkal, hatkony fkrendszerrel, de mg vletlenl sem sporteszkz. Van ugyan egy gomb, amellyel sportos s knyelmes hangols kztt vlaszthatunk - ez thangolja a lgrugs futmvet, a vlt kapcsolsi pontjait, s ha van ilyen az autban, az aktv lengscsillaptst is.
Komfort llsban finoman imbolyg luxushaj lesz az S osztlybl, a sport fokozat inkbb csak arra elg, hogy hatrozottabb tegye az aut viselkedst, s gy egy-egy gyorsabb kanyarban se rettegjnk. A svjci Alpok szerpetinjein megprbltuk nhnyszor kihozni a nagy vasat a bketrsbl, de nem igazn sikerlt A legtbb, amit elrtnk, nmi gumi- s fkszag volt; gyztt a bekapcsold ESP s a biztonsg mindenek felett.
A biztonsg egybknt is ers oldala az S osztlynak: az aut klnfle szenzorok segtsgvel folyamatosan figyeli a krnyezett, s veszlyes helyzetben mindent megtesz a bent lk tllsrt. A tovbbfejlesztett PRE-SAFE rendszer mr nemcsak a biztonsgi vek megfesztsvel, a lgzskok kszenltbe helyezsvel s az ls oldalprninak felfvsval kszl a csattansra, hanem az ablakokat is becsukja, a fkasszisztens Plus pedig elre kiszmolja a baleset elkerlshez szksges fkert, s brmekkora pedllenyomsra azonnal a fkekre szabadtja.
jjellt
Radsul az jszakai baleseti kockzat cskkentsre egy aktv infravrs jjellt berendezst is kifejlesztettek, amely anlkl duplzza meg a lttvolsgot, hogy vaktan a szembejv forgalmat. Az jjellt kpe a sebessgmr helyn, a mszerfal kzepn jelenik meg, szemmel tartsa sem okoz klnsebb problmt.
A biztonsgi felszerelsekre persze ritkn van szksg, viszont az j S osztlyba tbb szokatlan knyelmi extra is jutott. Az egyik a multikontr ls, amely mr az eldmodellben is elrhet volt, de most lltlag mg gyorsabban mkdik. A kln-kln felfjhat prnk segtsgvel bellthat, hogy egyes rszein milyen mrtkben tmassza a testnket, de nem ez az igazi rdekessg.
A menetdinamikai funkci bekapcsolsa utn kanyarban a kls v fel es oldalt pumplja fel a rendszer, gy a sportlsekhez hasonl oldaltartst ad, egyenesben viszont knyelmes, puha fotelben terpeszkedhetnk. A rendszernek van ugyan egy kis ksse, de utcai krlmnyek kztt j szolglatot tesz. A msik extra a ngyfokozat masszroz: ez lltlag idegnyugtat hats, s az utaslseben helyet foglal kollgnak tetszett, de engem vezets kzben inkbb idegestett.
Pedl nlkl
Egy msik jdonsg a vrosi kzlekedsben jhet jl: a DISTRONIC PLUS a Mercedes j sebessg-, illetve kvetsitvolsg-tart automatikja. Ebben az az jdonsg, hogy mr 0 s 200 km/h kztt folyamatosan mkdik, azaz viszonylag egyenes ton, illetve kisebb sebessgnl a pedlok rintse nlkl is kzlekedhetnk, a gyorstsokat s lasstsokat a belltott sebessghatrig a rendszer vgzi helyettnk.
Az rzs szokatlan: amikor 130-as tempval haladva meglttam az elttem tornyosul kocsisort, reflexszeren belefkeztem, de a harmadik- negyedik alkalommal mr sikerlt rbznom magam az autra. A legjobban dugban val araszolskor jtt a segtsg: ilyenkor minden pedlozs nlkl kvethettk az elttnk haladt.
A tpus alapra 22,122 milli forint, ezrt a felsorolt klnlegessgek nagy rszt meg sem kapjuk. Az alapkivitel hossz karosszrival radsul mr 24,205 milli forinttal cskkentheti a csaldi vagyont. A V8-asrt rvid kivitelben 27,221, sofrs vltozatban 28,721 millit krnek. A ksbbi tervekrl egyelre annyit tudunk, hogy az 517 lers V12-es S600-as s az els dzel, a hathengeres S320 CDI 2006 elejn rkezik, de ksbb jn egy V8-as dzelmotorral felszerelt aut, s jv sszel rkeznek a ngykerk-hajts vltozatok is.