Teszt: Suzuki Swift 1.5 - 2005
Forrs: www.totalcar.hu 2005.09.26. 14:13
Rvidebb. Szlesebb. Magasabb. Tgasabb. Nehezebb. Modernebb. Biztonsgosabb. Szebb, sokkal szebb.
Volt az a bizonyos nygs, amit Bcsnek bszke vra hallatott, meg a cmben idzett nyltl megments jajveszkels, de ezt leszmtva flelemkeltsben nem voltunk tl ersek az ismert trtnelmnk sorn. De majd most, japn testvreink vezetsvel, most lesz itt aggodalom, pupillk kitgulsa, nyakszrk felmeredse, vgtagok reszketse. Az j Swift tni fog.
Essnk tl a nehezn, valsznleg fleg itthon fog tni. Mindenhol egyike lesz a legjobb klsej kisautknak, korszer formval s technikval, de csak mi fogjuk rajongsig szeretni, mert neknk cserltk a vgtelenl kedves, de kiss visszamaradott, fl szemre leukoplasztos szemveget visel gyereknket vgre Kiszel Donatellra, vagy egy mg csodlatosabbra.
Mlytengeri halnak kell ahhoz lenni, hogy valaki ne lssa, mennyivel szebb lett. Teljesen msok az arnyok, tizent centivel rvidebb(!), de tzzel szlesebb, tizenkettvel magasabb, kt mzsval nehezebb. A rgi Swift jindulat szerencstlensgt egy zmk, sr, kemnynek ltsz kisaut kivagyisga vltotta le. Mikzben sszessgben rvidebb, a tengelytv 2,5 centivel nagyobb, ezzel a hely bell hosszban is gyarapodik.
Az egy tretlen vben lefordul gombc orr a mfaj klasszikusa, az izomgolysgot a tudatalattinkba lop meredek szlvd, vaskos oszlopok s lejts tet a mfaj j klasszikusnak (Mini II) kivl ellopsa. A biztonsg-sportossg hangulatkelti a kidombortott lek a motorhztetn, a kerkveken s a vllvn. Ktoldalt pedig akkora tkrket ltni, hogy belvz esetn simn tevezhetjk velk a Tiszntlt.
rdekes stilris felfedezs volt egy lelmes rdihallgatnk rszrl, hogy a formaterv (fleg a lmpk) a Nissan 350Z-re emlkeztet, tnyleg, mintha annak a klyke volna. s ami klsre ennyire vagny poft mutat, biztos megy is, mint a veszedelem, ugye?
Egyelre kt motorral ltezik j Swift, egy 92 lovas 1,3-assal s egy 102 lovas 1,5-ssel. Biztosan lesz 1,3-as Fiat MultiJet dzellel is valamikor, s szinte biztos, hogy lesz 150 l krli sportvltozat. Egyelre az Ezercsit vezettk, de az 1,3-assal is vannak mr tapasztalatok az j Suzuki Swift frumon. Mivel mind bejrats mg, ezrt senki se hajszolta a leszablyozsba, de egyelre mindenki elgedettnek tnik, a topiklakk 6,5 liter krli vroson kvli fogyasztsrl szmoltak be.
A mi ezertsnk sem volt mg a kzelben sem a bejrats vgnek, de egyszer-egyszer hagytam rendesen felprgni, hogy legyen elkpzelsem a karakterrl. Hiba ez a legersebb eddigi Swift, a sokkal komolyabb kasztni plusz slya nem engedi fld krli plyra llni, de nagyon jl megy. Egszen vidman forog, s br mg nagyon rezni, hogy nem tudott fellazulni rendesen, dz vltssel ldul elre. Vrosban knnyedn s lelkesen rnciglja, svok kzti ugrabugrlsra nagyszer. Ami ennl fontosabb, simn lehet vele utazni; autton is van annyi ereje, hogy elhzza egy kamion mellett, s az 1,3-assal se kell megcskolni a rzsafzrt balra indexels eltt.
ABS, EBD. Megll. A 0-100-at 9,5 msodperc krnykre mrtk egy 105 kils operatrrel slyosbtva. Igazbl 10,0 a gyri adat, s az 1,3-asnak is elg 11 s. Mi ez, ha nem fickssg egy kisauttl? A gyri vge 185 km/h, tzzel tbb, mint az 1,3-as. A vrosi ismerkeds s a kevss takarkos forgats alatt 9 literes tlagfogyasztst mrtnk, ami bejratsan, hidegben, hajszolva normlis.
Az is nagyszer, hogy a motor egszen halk (legalbbis alacsony fordulaton), s csodlatosan rezzenetlenl jr, sem a vltn, sem a kormnyon nem rezni semmit, ilyet utoljra a Nissan Micrban (nem)reztem, de az angol japn kisaut, nem magyar japn. Finom, precz mszer benyomst kelti. s akkor mg nem beszltnk a Mercedes-hangulatrl.
A Mercedes-hangulat a kezelszervek mkdsi mdjbl rad, abbl, ahogyan minden puhn hatrozott ellenllssal, tervezett nehzkessggel mozdul, fordul, kattan. Ez alapveten dizjn krdse, simn hasznlhatott volna a Suzuki olyan kormnyszervt, amit katicabogarak is tudnak lbbal hajtani, vagy vltkart, amit rints nlkl, pusztn fjssal lehet fokozatbl fokozatba tolni, de nem ezt vlasztotta. Mindennek teste, slya, tehetetlensge van, hogy rezzk, anyag vesz krl, aclon s kolajon uralkodunk.
Ennl jobbat nem tehetett volna, a Swiftet gy is egyszer s finom vezetni, csak gy mellesleg tiszteljk s biztonsgban rezzk magunkat benne. Taln a vltnl egy kicsit el is tloztk a mercisget, de legalbb az is pontos, ahogy egy japn szerkezetnek kell. A tbbi aprsg, a kapcsolk, gombok, tekertyk is mind rendesen meg vannak ptve.
Csbt perspektva
A betonbiztos hangulat szerencsre nem David Merlini s Marsi Anik kooprodukcija, hanem mrnki munka eredmnye, gy a Swift ngy csillagot kapott a hivatalos trsteszten. Ennl ltott mr a vilg jobbat, de csak alig-alig. Az alapvltozathoz is jr ABS s elektronikus fker-eloszt, kt lgzsk s t rendes v, a cscsfelszereltsghez pedig oldal- s fggnylgzskot is adnak.
Vezets kzben a Swift nagyobbnak s komolyabbnak rzdik nmagnl. Sokkal knyelmesebb brmelyik eldjnl, egszen mintha Magyarorszgon terveztk volna. A knyelem egyben futmlgysgot is jelent, az intim, kormnyfordtsra azonnal ugr sportossg nem a Swift vilga. Elbb picit billen, aztn fordul, s nagyon szpen tapad, meglepen sokig csimpaszkodik fl oldalra hengeredve az aszfaltba. Tiszta francia iskola, knyelem, dls, tapads. Direkt szemtkedtem vele nagyobb tempnl, de az imbolygs mgtt mg olyan tfogsi tartalkok voltak, hogy csak elismern hmmgni lehetett.
Ebben az llapotban nem sportaut, csak egy knyelmes, gyors, nagyon jl megptett kisaut. De ngy gtl, egy pr centi ltets, vagy akr egy gyri sportvltozat, s akrmi is lehet. Kivl Kaizen-szellem konstruktrk Japnban s Esztergomban, ide figyeljetek: GTI-t krnk, ez a Swift megrdemli. Miutn kivezettk magunkat, s kiderlt, hogy persze minden j, a fkek, a futm, a vlt, s jl is megy, azt is eldntttk, hogy egy kis sportosts a belsre is rfr, de onnan se hinyzik okvetlen, mert szp.
Igen, bntetjogi felelssgem tudatban kijelentem, hogy az j Swift jl nz ki bell. Minden kemny manyag, de a Lancia Ypsilon kivtelvel minden kisautban ugyanilyen minden, az meg drga. Szpek a vonalak, a manyagnak legalbb a mintja j, ha mr a tapintsa rideg. Az Alfa lgbemlit itt is szvesen ltjuk, ahogy minden ms autban is, lassan. A kzpkonzol integrlt cd-s rdija kifejezetten modern s szp, radsul olcs gyri hifinek meglepen j, htmillis limuzinban is hallottunk sokkal hitvnyabbat. Kr, hogy a kzponti kijelz csak a teljesen rtelmetlen pillanatnyi fogyasztst rja ki, az tlagszmtst mg nem tanulta.
A mszerfal kellemes, a vltgomb egyenesen szp, az lskrpit meglepen finom s nagyon jl nz ki, s a Winklerrel pufikabtban is elfrtnk ell knyelmesen egyms mellett. Egy kzel ktmteres ember utazott benne egy napot, s br be kellett hajltania a lbt s a combjnak a ktharmadig rt csak az llap, nem nyafogott. Panaszom csak nekem van, egy kicsi; a komfortot annyira elloptk a franciktl, hogy az lspozcit is lemsoltk. Ha a lbam a pedlokig szinte nyjtva van, ahogy kell, akkor fggleges lstmlval sem rem el a kormnyt a csuklmmal, egyszeren nincs elg kzel. Fel-le egybknt llthat.
ltnk benne ten frfiak, szorosan. Rossz volt, de kibrtuk, kt tlagember egyms mgtt, ugyanannyi egyms mellett, ez az optimlis trkihasznls. Beltrben manapsg tudnak tbbet, plne, ha azt is ide vesszk, hogy a hts lspadot felrrt sem lehet tologatni, ahogy pldul a Micrban vagy a C2-ben, csak osztva lednteni. Ettl aztn a csomagtart is fixen kicsike, 213 liter. Viszont alapron van felette kalaptart, br madzag nincs hozz, kzzel kell emelgetni. Kompenzlsul van hrom rendes pohrtart, doboz a kzpkonzolban, fik az utasls alatt s zseb az utas lsnek a htn. Rendes, belakhat aut.
Ez bizony rt
Ha mr az extrknl tartunk, a cscsfelszereltsghez kapunk kulcsnlkli nyitst-indtst. Elg, ha a zsebnkben a tvirnyt, nem kell elvenni. Az ajt kilincsn egy mikrokapcsol l. Egyszer megnyomva csak azt a konkrt ajtt nyitja, msodikra mindet, harmadikra bezr, negyedikre zr s reteszeli a trhetetlennek mondott zrat. Egyszernek hangzik, de egynapos gyakorls utn inkbb gylletes, mint praktikus, soha nem az trtnt, amit szerettnk volna. Radsul a gyjtskapcsol ugyangy mkdik, mint a sima, csak egy ormtlan foganty van rberhelve. It sem kellett volna annyira tartani a msolstl, ha mr mshol annyira btrak voltunk, ezt a rendszert eddig csak jobbnak s szebbnek ismertk mshol.
Ez persze mindegy, gyis ingyen adjk a GS felszereltsgi szinthez, a lgkondival, lsftssel, kormnyrl vezrelhet cd-s rdival, kdlmpval, knnyfm felnivel, oldal s fggnylgzskokkal egytt. Mindezt 3 150 000 forintrt. Nem rossz ajnlat. Ennl is vidmabb viszont a kp, ha csak a meztelen vasakat vesszk: az 1,3-as, 92 lers alapmodell 2 050 000 forint hrom ajtval (jliustl), az tajts 2 250 000. Ezeket pedig teljestmnyket s biztonsgukat ismerve semmi de semmi sem tudja megszorongatni ennyirt a piacon - ami radsul vgre a divatos szuperminik ldkl piaca, nem pedig a poszt-szoc knyszermobilizl knkisautk rendszervlt piaca. ljen!
|