Teszt: Fiat Panda 1.3 Multijet, 2005
Forrás: www.totalcar.hu 2005.09.23. 11:51
A Panda is belépett a többször bekapott, megrágott és kiköpött autók sorába. Volt belõle új és mégújabb, négykerék-hajtásos és tv-ben szereplõ, és valahogy mindegyiket szerettük. Hogy miért nyúltunk hozzá sokadszorra is? Mert ezúttal a Multijet dízelmotoros változatot tesztelhettük, és mert szeretjük.
Az 1,3-as, 16 szelepes, közös nyomócsöves, Multijet dízelmotorról bemutatásakor már beszámoltunk. Ugyanezt szerelik még a Fiat Puntóba és a Lancia Ypsilonba, az Opel Corsába és a Suzuki Ignisbe is. A Panda eddig kizárólag benzinmotoros volt, és az új, imádnivaló forma ellenére mégsem nyerte el megérdemelt népszerûségét, mert az 1,1-es és 1,2-es blokk a teljesítményhez képest sokat fogyasztott. Nem is beszélve a 4x4-es változat étvágyáról.
A dízelnek sok-sok elõnye mellett megvan a hátránya is. A reggeli indulásnál garantáltan felébreszti a traktorhang az éjszakai mûszakból épp csak hazatámolygott szomszédot. Bemelegedés után a hang dízeles morgássá halkul, ám a Panda nem képes olyan tempóra, hogy a motorhangot elnyomja a szélzaj. Kérdés, hogy ez a motorhangot vagy a forma aerodinamikáját minõsíti.
A kuplung - akár egy autósiskola preparált kocsijában ülnénk - a botlábbal is adagolható, dízelsége ellenére a motort lefullasztani egyszerûen lehetetlen. A Pandával öröm volt váltogatni. Jó helyen, jó fogású a váltókar. Úrilányhoz méltó nyugodt és méltóságteljes közlekedési morált választva elõírásszerûen vette a fokozatokat, bár ha sportosabbra fogjuk, kicsit akad a váltó hármasból négyesbe, vagy visszaváltás közben.
A motor 5200-ig forog, de leginkább a 3000-es fordulatszámot szereti. Egyesben 42 km/h-ig volt elég, de indulás után azonnal ordítva igényelte, hogy kapcsoljunk kettesbe. A 2. fokozat vége 75 km/h. Persze normálisan ekkor már rég harmadikat kapcsolunk, hiszen ennél a tempónál épp a kedvenc háromezrünket forogja. Az ötödikért már jócskán el kell hagyni a várost, 110 alatt nem nagyon szerette, ha teljesen felkapcsoltam. Kérdés, hogy mi lesz az autópályán? És szereti! Kicsi autó létére van joga az autópályán haladni. A gyár 160 km/h-s végsebességet ígér a Pandához, nekünk sikerült 170 km/h fölé hajszolni a mutatót.
A fogyasztás már nem alakult ennyire papírforma szerint. A gyári tesztpilóta igen gyengéden kezelhette a gázpedált, hogy vegyes használatban 4,3 litert produkált. Ugyanerre nekem 5,7 literes átlagfogyasztás jött ki a közel 800 km-es használat alatt, és ebben 70% országút volt, a maradék poroszkálás a budapesti dugóban. Induláskor 20 feletti érték is feltûnt a pillanatnyi fogyasztás kijelzõjén, 130-as tempónál ötödikben 4,8 és 5,2 között ingadozott.
A sebességgel azért ésszel kell bánni, mert az imbolygó kocsiszekrény furcsa dolgokra képes, vegyük komolyan az országúti kanyarokban kitett sebességkorlátozó táblákat. Billegteti az erõs oldalszél is. Az elsõ, keresztlengõkarokkal, csavarrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal szerelt független McPherson felfüggesztés és a hátsó, torziós csatolású lengõkarokkal, csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal szerelt rugózás az elöl ülõknek kedvez. Elöl épp csak megérzünk egy-egy útbordát, hátul nem árt vigyázni a nyelvekre.
Óriáspanda
Óriáspanda, nagypanda vagy bambuszpanda néven ismerjük (Ailuropoda melanolenca) a mackóknak ezt a különleges fajtáját. Szabadon alig 1000 példány él Kínában, az 1500-4000 m magasan fekvõ területeken.
Az óriáspandák bundája fehér, fekete foltokkal a szem körül, a füleken és a vállakon, valamint végtagjai is feketék. Vastag, olajos váladékkal fedett bundája hatásosan védi a hidegtõl. Fehér-fekete foltjai beleolvadnak a hegyi fenyõ- és bambuszerdõk aljnövényzetének félhomályába. Fogazata eltér a medvéétõl. A tépõfogak, zápfogak nagyon fejlettek, a növényevõ életmódhoz alkalmazkodtak. Elsõsorban fehérjében gazdag bambuszrügyekkel táplálkozik. Gyomra olyan izmos, mint a madarak zúzógyomra, ez alakítja a táplálékot emészthetõvé, de növényi táplálékának csupán 20%-át tudja hasznosítani.
Magányosan élõ állat. Életterülete 4-7 km2 , határát jellegzetes szagával jelöli ki. A nõstények odúszerûségben vagy fatörzs üregében ellenek szeptember vége felé, általában két kicsit, melyek közül az egyik többnyire hamar elpusztul. A kicsinyek 15 cm hosszúak, 90-140 grammot nyomnak, vakok és csupaszok. Bundájuk a második hét végére lesz fekete. Az anya a bocsot legalább három hétig a karjában ringatja megszakítás nélkül.
A régi Panda dobozszerû szögletes vonalai, a kocka fényszóró, a szinte függõleges hátfal maradt, épp csak az éles szögeket reszelték kicsit lágyabbra, de így is fickósan néz ki. Ha felnagyítanánk, legalább annyira robusztus és tiszteletet parancsoló lehetne, mint egy Kia Sportage. A széle-hossza egy formára jótékony, nyújtó hatással van a tetõcsomagtartó fekete kerete és az oldalajtókon végigfutó gumicsík. Ötajtós, így kisautósága ellenére is teljes értékû.
Az ajtók jó nagyra tárulnak, a gyerekülés, majd a gyerek beszerelése problémamentes. Az ülések nagyon kényelmesek, a szövött mintás üléshuzatra szoknyában sem volt panasz, ha nem is annyira elegáns a beltér, mint a Lancia Ypsilonban. A mûszerfal egybeöntött mûanyaga már inkább nyomasztott.
A vezetõüléshez üléspárnamagasság-állító kar is jár. Amikor elõször beültem, az alapbeállítást is magasnak találtam, de könnyû volt hozzászokni, és a jó kilátás mellett megvan az az elõnye is, hogy könnyedén kipattanhatunk a Pandából. A hátsó üléssor egyben elõre és hátra csúsztatható, osztva dönthetõ. A csomagtartó mérete hátrahúzott ülésekkel 205 liter, lehajtva, elõretolva 860-ra bõvíthetõ. Az ülések döntögetéséhez, elõrehúzásához nem kell férfisegítséget hívnunk, a Panda erõlködés és bonyolult reteszekkel veszõdés nélkül alakítható pár másodperc alatt egyterûvé.
Tesztautónk az extrákkal alapból is legjobban telepakolt Emotion felszereltségû volt, de ezentúl is számos opciós kényelmi berendezést szereltek bele. A már említett, állítható magasságú vezetõülés mellett az állítható kormány, a beállítható biztonságiöv-magasság, a 14-es könnyûfém kerekek, a hátsó fejtámlák, a tetõsín, a CD-s rádió és a távirányítós központi zár is az Emotion alapfelszereltségbe tartoznak.
A digitális klíma kezelése a lehetõ legegyszerûbb. A fúvás maximális erõsségével egy mesterfodrász is meg lenne elégedve, szerencsére számos fokozatban gyengíthetjük. Kézre esnek az elektromosan beállítható tükrök és a villanyablakok - nagy boldogság, hogy automaták - középen elhelyezett gombjai is. Fejünk felett dupla tetõablak, bár csak az elsõ nyitható, de a másikon is beengedhetjük a napocskát. Na húzzuk be gyorsan azt a rolót, mert égés lesz a vége.
Pandasüti
Tudományosan megtervezett táplálékkiegészítõt kapnak a Kínában szabadon élõ óriáspandák. Kínai kutatók szerint a pandák veszélyeztetettségéhez az is nagyban hozzájárul, hogy az állatok alultápláltak. Nem jutnak elegendõ vitaminhoz, ásványi anyaghoz és rosthoz. A macik számára ezt a három összetevõt nagy koncentrációban tartalmazó, bambuszrügy alakúra préselt kekszet fejlesztettek ki. A kezdeti próbálkozások sikerrel jártak, a pandák finomnak találták és szívesen fogyasztották a kihelyezett süteményeket.
Eddig minden simán ment, ám a mûszerfal LCD-je további szolgálatokat kínál. A konfigurálható multifuncionális kijelzõ használata kétnapos továbbképzõ tréninget igényel, ha nem programozóként keressük a kenyerünket. A használati utasítás ugyan igyekszik mindezt elmagyarázni, de a 20 lépésbõl álló, mellékkörökkel díszített ciklusos szervezésû funkciósorozat hamar elveszi az ember kedvét. Nekem elég lenne a Dynamic felszereltséghez járó sima "trip computer".
Megy is, nem fogyaszt sokat, adná magát, hogy a Panda kitörjön városi fogságából, és az országutak rémévé válljon. Azért nagy családi túrákat ne tervezzünk vele. Szélességére ugyan nincs panasz, sem az elöl, sem a hátul ülõk nem kerülnek egymáshoz kényelmetlen közelségbe. Míg két személy nagyon kényelmesen elvan, és a csomagoknak is marad hely, a harmadik személy már pórul jár. Ha nincs csomagunk, az üléssort hátratolva a hátul ülõ a lábtérre nem fog panaszkodni. Ránézésre azt gondolnánk, a szükséges magasság is bõven adott - hát nem. Hátul már egy átlagos felnõtt is vészesen közel van a mennyezethez, egy hosszúra nõtt kamasz meg csak lehatott fejjel fér be.
Városi kisautónak nehéz jobbat elképzelni. Hossza mindössze 3538 mm - olyan helyre is befér, amit más autóval még egy pillanatra sem néznénk parkolónak. Nagyon izzadnunk sem kell, hiszen a city kapcsolót megnyomva pillekönnyûvé válik a kormány. Parkoláson kívül máskor nem is használtam ezt a funkciót. A centizést sem kell a visszapillantó tükörben látottakra bízni, a tesztautóban tolatóradar figyelmeztetett a mögöttünk lévõ autó túlzott közelségére.
Szóval kicsi, helyes, kezes, de olcsó-e? Tesztautónk bruttó ára regisztrációs adóval éppen átlépi a 3 milliós lélektani határt, de az 1.3 Multijet a Dynamic felszereltséggel már 2 699 000 Ft-ért elérhetõ. A luxusnak ára van, de az Emotiont választva 565 000 Ft-nyi extrát kapunk 350 000 Ft-ért, amit már érdemes megfontolni. De ne gondoljuk, hogy a csúcsfelszereltséget választva már nincs hová költeni a pénzünket, tesztautónk ködfényszórója, osztott háttámlája, metálfényezése, ESP-je és napfénytetõje, oldallégzsákja és tolatóradarja, CD-tára - csak hogy a nagyobb tételeket említsen - összesen 654 000 Ft-nyi választható extrát képvisel.
Mûszaki adatok
Motor: 1,3-as Multijet turbódízel Típusa: soros négyhengeres, hengerenként 4 szelepes Hengerûrtartalom: 1248 cm3 Max. teljesítmény: 70 LE 4000 1/min-nél Max. nyomaték: 145 Nm 1500 1/min-tõl Üzemanyag-ellátás: Common Rail Multijet, közvetlen befecskendezõvel és turbófeltöltõvel Katalizátor: oxidációs kipufogógáz-katalizátor és kipufogógáz-visszavezetõ rendszer Váltó: 5 fokozatú kézi váltó Hajtás: elsõ kerék Kormány: fogasléces kormánymû elektromos szervoberendezéssel Elsõ felfüggesztés: McPherson, független felfüggesztés keresztlengõkarokkal, csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, keresztstabilizáló rúd Hátsó felfüggesztés: független kerékfelfüggesztés, torziós csatolású lengõkarokkal, csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók Fékek: elöl hidraulikus tárcsafék, hátul dobfék, ABS Kerekek: 5,00 x 14 könnyûfém (szükség pótkerék) Üzemanyagtartály: 35 liter (5 liter tartalék) Méretek: Hossz: 3538 mm Szélesség: 1578 mm
Magasság: 1540 mm Tengelytáv: 1578 mm Elsõkerék-távolság: 1357 mm Hátsókerék-távolság: 1366 mm Min. fordulókör átmérõje: 9,1 m Öntömege 935 kg Fogyasztás (gyári érték): város: 5,4 l/100 km országút: 3,7 l/100 km vegyes: 4,3 l/100 km Gyári végsebesség: 160 km/h Alapára: 3 049 000 Ft (bruttó, regadóval)
|