Kuncog a krajcár?
Forrás: www.rtlklub.hu 2005.09.19. 14:39
Fiat Panda - Citroën C1 összehasonlító teszt
A Fiat Pandát már megszoktuk, a Citroën C1 viszont újonnan érkezett a miniautók mezőnyébe. Ilyen autót leginkább a spórolás jegyében vesz az ember – ki a parkolóhelyen, ki a pénzen szeretne spórolni....
Vajon a miniautó miniárat is jelent? – tettük fel a kérdést, amikor összehasonlító tesztünk két résztvevőjét, a Citroën C1 1.0 SX változatát és a Fiat Panda 1.2 8V Emotion kivitelét kiválasztottuk. Nem feltétlenül. Ha nem szeretnénk drámaian lecsupaszított, szervótlan, rádiótlan, szinte légzsákmentes autót, egyből olyan árszintre kerülünk, ahol nem a minik, hanem a kiskocsik ártartománya húzódik: a C1 „fullextrásan” (ebben nincs benne a klíma) már 2,6 millióba, a Panda pedig 2,8 millióba kerül, igaz, szeptember végéig még odaadják 2,65-ért.
Alapkiépítésben mindkettő 3,5 méter körüli hosszúságú, négyszemélyes, csomagtartójuk minimális méretű (C1: 170 l, Panda: 206 l), roppant kis átmérőjű (9,5 méteres) körön megfordulnak. Ráadásul a motorjuk kicsi, a Citroën lökettérfogata még három számjeggyel leírható, de a Panda 1242 köbcentis motorja sem az amerikai stílusú túlméretezés szülötte. Ragozhatnánk még, de ők ketten igazi városi autók. Ebben a szegmensben most a C1 (és a műszakilag azonos Peugeot 107 és Toyota Aygo) megjelenése az idén a legnagyobb esemény. A Citroën bájosan kancsal tekintetével biztosan sok vevő szívét fogja megdobogtatni, és utastere is barátságos kialakítású. A spórolás jegyeinek egy része valóban felfogható vagányságként, így a rengeteg tárolóüreg, a többféle színárnyalat feltűnése, a szokatlan elrendezésű, este világító szellőzőrendszer-kezelő blokk tényleg szimpatikusnak tűnik.
Ám a drákói szigorral végrehajtott költségcsökkentés nyomai néhol már zavaróak: a kalaptartótól nem lehet bepakolni az amúgy is kicsike nyíláson; az első ülés állítási lehetőségei minimálisak, nincs különálló fejtámlájuk; a vezető nem kapott gombot az utasoldali ablakemelő kezeléséhez, a hátsó hangszórókat pedig egy utolsó sufniban is igényesebben szerelik a kalaptartóra.
Kár, hogy az egykaros ablaktörlő a jobb oldalból nagy részt érintetlenül hagy, és a lapátot csak pár centire lehet elemelni az üvegtől. A C1 háromhengeres motorja 68 lóerős, élénken reagál a gázadásra és magas fordulaton sem fogy ki a szuflából. A briliáns motorhoz egész jó a váltó is, pontosságban veri a Fiatét, bár az nem teljesen világos, egy városi autónál miért választanak olyan hosszú második fokozatot, hogy egy kis utcába befordulva vissza kell kapcsolni egyesbe, mert szegény motor ilyen alacsony fordulaton képtelen gyorsítani.
A C1 futóműve a minik között szinte GTI-jellegűen feszes, kellőképp közvetlen és spontán kormányzással, ami a városi cikázásban nagyon tetszeni fog a vezetőnek. Amíg egyszer csak rázós útra nem ér – itt kifejezetten zavaró a sprőd rugózás, amely igazából autópálya-tempónál simul normális komfortúvá. A futóműhangolás a blokkolásgátlót is megzavarja: sima úton lélegzetelállító a lassulás, ám az első zöttyenőnél az ABS úgy leszabályozza a fékhatást, hogy az ijesztő.
Ezzel szemben mit tud felvonultatni a Panda? Bár a motorja gyengébb, ám a vibrációkat és Wartburg-hangot bőséggel termelő háromhengereshez képest igazi komfortmotor, amelynek kulturáltsága bőséggel ellensúlyozza a hiányzó nyolc lóerőt. A hangszigetelés is egészen más szinten van a Pandában, gyakorlatilag csak autópályán jön meg a motor hangja (ekkor is csak feleannyira, mint a C1-esé), a városi és országúti használat során viszont csendes, ráadásul nem kell a futóművek dübörgését sem hallgatni. A váltó áttételezése hasonló a Citroënéhez, ennél is túl hosszú a kettes, s bár a Fiat is egész jól helytáll nagyobb tempónál is, a dinamizmusa egy árnyalatnyival minden szituációban elmarad a C1-esétől.
Ellenben a Panda belső kialakítása olyan, mintha egy nagyobb autót kicsinyítettek volna le, a használt anyagok és az összeszerelés veri a Citroënt, az olaszoknak futotta kétkaros ablaktörlőre és oldalanként három-három (!) vízsugarat lövellő spricnikre, az ajtót befedő kárpitra, állítható magasságú vezetőülésre, no és arra a rugóra, amelynek mindössze annyi a feladata, hogy állításkor a súlyos kormányoszlop ne hulljon az ölünkbe. Ráadásul olyan opciók is elérhetők, amiről a C1-es vevői nem is álmodhatnak: ESP, függönylégzsák, automatikus légkondicionáló, sőt, a Panda ötüléses kivitelben is megkapható, felár nélkül.
A kicsivel nagyobb, de sokkal jobban pakolható raktér, a kellemes rugózás, a jó hangszigetelés, az általános komfortérzet és a remek ergonómia könnyedén egyensúlyozza a Panda picivel gyengébb motorjából, az árnyalatnyival keskenyebb utasteréből és a kevésbé közvetlen kormányzásból adódó hátrányokat. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Citroën C1 rossz autó lenne, hiszen a motorja egy kis ékszer és a kocsi szinte gokartszerűen sportos – csupán kényelmetlennek, alulextrázottnak és túlárazottnak tűnik a Fiat mellett.
Fiat Panda
Ami tetszett
A kis Panda olyan, mint egy nagyobb autó működőképes modellje: mindene megvan, működik, csak kisebb. Ráadásul csendes, kiválóan rugózik, könnyen irányítható és barátságosak a menettulajdonságai, jól fog a fékje, az Emotion felszereltsége kiváló – kifejezetten jó vétel.
Ami tetszett volna
Kicsit keskeny az utastér, ezt főleg elöl érezzük, mivel ott van a váltót tartó konzol. Az Euro NCAP törésteszt eredménye is lehetne több 3 csillagosnál. Az 1,2 literes motor ugyan a célra megfelel, de jól látszik, hogy ezt a nívót az igényesebb egyliteresek is könnyedén hozzák.
Citroën C1
Ami tetszett
A kis egyliteres motor méretét meghazudtoló vehemenciája, a jó váltó, az átlagon felüli fék tudása sima úton, az élvezetes vezetési tulajdonságok. A rengeteg tárolóhely igazán jól belakható városi minivé teszi. Ráadásul a kategória egyik legjobb Euro NCAP eredményével büszkélkedhet – 4 csillaggal.
Ami tetszett volna
Sajnos a C1 akusztikai és vibrációs tulajdonságai a korábbi Suzuki Swift egyliteres alapváltozatát idézik. A Citroën viszonylag magas áron méri a bájos kisautót, ellenben a felszereltsége nem kimagaslóan jó. Néhány részletmegoldása bántóan egyszerű.
|
Panda |
C1 |
H/Sz/M (mm) |
3538/1589/1540 |
3435/1630/1470 |
Hengerűrtartalom |
1242 cm3/benzines |
998 cm3/benzines |
Teljesítmény |
44 kW (60 LE)/5000 ford. |
50 kW (68 LE)/6000 ford. |
Nyomaték |
102 Nm / 2500 ford. |
93 Nm / 3600 ford. |
Végsebesség |
155 km/h |
157 km/h |
Gyorsulás 0-100 km/órára |
14,0 s |
13,7 s |
Átlagfogyasztás |
5,8 l/100 km |
4,6 l/100 km |
Hatótávolság |
603 km |
761 km |
Alapár |
2 650 000 Ft |
2 594 000 Ft |
Tesztautó ára |
2 675 000 Ft |
2 934 000 Ft |
|