Az eur bevezets elhalasztsa nmagban a konvergencia folyamat lelassulst, az egyirny folyamatknt rtkels megvltozst jelenti.Ez pedig a magyar pnzgyi eszkzk nagyobb volatilitshoz vezethet. Ha az j unis tagok kzl Magyarorszg csatlakozik utoljra, akkor a befektetk szempontjbl az rfolyamkockzat hosszabb tvon fennmaradsa miatt, a rgiba irnyul mkd- s portflitke-befektetsekrl szl dntsekben htrnyba kerlhet az orszg. Ezek a hatsok pedig mr 1-2 ves tvlatban rezhetek lehetnek, hiszen az eur bevezets elhalasztsa miatt – a vdelmet jelent – ERM II. rfolyamrendszerhez is szksgszeren csak ksve csatlakoznnk.
A pnzgyi piacok sebezhetsgt Magyarorszgon az is megnveli, hogy a valutanis tagsg ksleltetse a laza fisklis politika kvetkezmnye, mely az orszg kls egyenslyi pozcijt is rontja. gy teht a fizetsi mrleg finanszrozhatsga kulcsszerepet tlt be a hatsmechanizmus feltrkpezsben. A rel konvergenciba vetett hit, a gazdasg dinamikus tem s egszsges szerkezet fejldse azonban azt mondatjk, hogy bizonyra lesznek negatv piaci meglepetsek s sokkok, de ezek csak rvid tvon, legfeljebb nhny hnapos tvlatban reztethetik hatsukat. Vagyis sszegezve: egy esetleges pnzgyi vlsg kialakulst biztosan csak az eur-bevezets idpontjnak ismtelt megerstsvel kerlheti el az orszg.
Az albbiakban az elemezzk, hogy mirt hasznos egy kis, nyitott kelet-eurpai orszg szmra az eurpai Gazdasgi s Monetris Unihoz, vagyis az eurvezethez csatlakozni.
Mirt j az eur?
Relgazdasgi konvergencia alatt az rsznvonal s a brsznvonal nvekedst, az egy fre jut jvedelem s letsznvonal felzrkzst, a strukturlis gazdasgi klnbsgek s az inflci szintjnek kiegyenltdst rtjk az Eurpai Uni tagorszgai kztt. A folyamat egy, az tlaghoz kpest elmaradottabb tagorszg esetben 20–30 vet vesz ignybe, sebessge vente 2–10 szzalk lehet. Ez termszetesen fgg az egsz gazdasgi trsg konjunktrahelyzettl is.
Szmos tanulmny kszlt arrl, hogy Magyarorszg kis, nyitott gazdasga rvn az eurpai unis csatlakozs utn clszer, ha minl elbb az eurpai Gazdasgi s Monetris Uninak (EMU) is tagjv vlik. Eszerint a vrhat kltsgeket (nll monetris politikrl lemonds, seigniorage-vesztesg stb.) messze meghaladjk az ebbl szrmaz elnyk (tranzakcis kltsgek s relkamatok cskkense, klkereskedelem bvlse, nagyobb pnzgyi stabilits stb.), gy sszessgben a kzs valutval hossz tvon vente tlagosan 0,6-0,9 szzalkos GDP-bvlsi tbblet rhet el. Ez persze nem azt jelenti, hogy a tagsg rvid tvon is maximalizlja az orszg gazdasgi teljestmnyt, de az mindenkppen kijelenthet, hogy a hossz tv fenntarthat fejlds megvalsulsnak olyan gazdasgpolitikai keretet biztost, mely gy kisebb mrtkben vlhat a politikai csatrozs kzdterv, mint ahogyan azt mostanban megtapasztalhattuk.
A cldtum kitzsn tlmenen azonban leszgezhetjk, hogy nem sok gazdasgpolitikai elktelezettsg trtnt ennek rdekben. Az vente az Eurpai Bizottsghoz beadand konvergenciajelentsben – az unin kvli idkben, teht 2004 mjusa eltt mg PAP, azaz Elcsatlakozsi Program (Pre Accession Plan) formjban, azta pedig a Konvergencia Program keretei kztt – cldtumknt 2001 ta mindig a sorban kvetkez 5. v szerepelt (legelszr 2006, idn pedig mr 2010). Az effajta puha idpont-megkzelts azonkvl, hogy a hitelessget rombolja, felhvja a klvilg figyelmt a magyar gazdasgpolitikai tudatossg hinyra.
A Stabilitsi s Nvekedsi Paktum
A nominlis konvergencia alapjul az 1992. februr 7-n elfogadott maastrichti kritriumok szolglnak (r- s rfolyam-stabilits, kamatszintek, stabil kormnyzati pnzgyi pozcik). Jelenleg Magyarorszg csak az llamadssgra vonatkoz kritriumot teljesti, a tbbi 4 kritriumot nem, s evvel egyedl ll az jonnan csatlakozott unis tagorszgok sorban. A kedvez inflcis folyamatoknak ksznheten, illetve a kamatszint inflci s egyensly ltal val meghatrozottsgt figyelembe vve egyrtelm, hogy a legnagyobb hinyossgot a 3 szzalkos kltsgvetsi hiny nem teljestse jelenti. Meg kell jegyezni, hogy a kltsgvetsi hinyra vonatkoz 3 szzalkos GDP-arnyos kszbt akkor is teljesteni kell, ha nem akarunk a tagja lenni az eurznnak, hiszen ugyanez a felttel a Stabilitsi s Nvekedsi Paktumban is megtallhat, amely az EU sszes tagorszgra rvnyes. Ms krds persze, hogy Francia-, Grg-, Nmet- s Olaszorszg az elmlt 2-3 vben sem teljestette. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az eur bevezetse eltti vekben Magyarorszg felmentst kapna, hiszen a csatlakozs eltt – Grgorszg utlag feldertett kreatv kltsgvetsi elszmolst kivve – a fenti orszgok is a hatrrtken bell maradtak.
llovasbl sereghajt
A hrom balti orszg, valamint a kt fldkzi-tengeri szigetorszg (Ciprus, Mlta) mellett Szlovnia mr az eurvezet elszobjt jelent ERM II. rfolyamrendszerbe lpett, gy ezek az orszgok az itt ktelezen eltltend minimum 2 v utn, 2007–2008-ban bevezethetik a kzs fizeteszkzt. A visegrdi orszgok esetben ez ksbb teljeslhet. Jelenleg Szlovkia 2009-es, Csehorszg s Lengyelorszg pedig 2010-es hivatalos eurbevezetsi cldtummal rendelkezik, de mindhrom orszgban egyedl a kltsgvetsi hiny tern van szksg nagyobb kiigaztsra, a tbbi mutat mr most nagyjbl megfelel az elvrt szintnek. Magyarorszg teht – az elmlt vekben elhalasztott fisklis konvergencia miatt – a trsgben lemaradt. A nyugdjbefizetsek EU-engedmny szerinti mrtkvel korriglt GDP-arnyos kltsgvetsi deficit ugyanis 2006-ban vrhatan meg fog egyezni a 2003-ban elrt 6,5 szzalkkal, ha figyelembe vesszk a vlasztsi v miatti tovbbi fisklis politikai lazulst, a deficit szoksos alultervezst, illetve a konszolidland llami vllalatok (MV, BKV) negatv hatst.
A piac knyszertheti ki a fisklis konszolidcit
A rvidlt gazdasgpolitikt teht egyedl egy piaci sokkhats lenne kpes a kvnatos konvergenciaplyra visszalltani. A klfldi pnzgyi befektetk kockzatvllalsi hajlandsgnak eddig is ki volt tve a magyar gazdasg, mivel a 8 szzalk krli GDP-arnyos fizetsimrleg-hinyt nagyobbrszt adssggenerl portflibefektetsekkel finanszrozza. A kedvez nemzetkzi befekteti hangulat megvltozsa, a kockzatvllalsi hajlandsg cskkense a feltrekv piaci eszkzk irnt a klfldi – elssorban a dollr – kamatemelsek egyenes kvetkezmnye, melyet jvre tetzni fog vrhatan az Eurpai Kzponti Bank (EKB) ltal is beindtand kamatemelsi ciklus.
Hazai oldalrl pedig a devizahitel-kereslet cskkense llhat, melyet a lakossg rszrl a nvekv eladsodottsg mellett az idn alig nvekv reljvedelem-szint indokol. A devizahitelek mrskld kereslett okozhatja a lakingatlanok remelkedsnek kifulladsa, a laksptsek esetleges recessziba fordulsa is. Mindezen kls s bels tnyezk a forintalap eszkzk nvekv kockzatt jelentik, mely egy gyengbb forintrfolyam s magasabb ktvnypiaci hozamszint mellett kerlhet ismt egyenslyba. Tovbbi kockzatot jelent az Ecofin (az EU pnzgyminisztereinek tancsa) orszgrtkelse, amely oktberben, a kvetkez napokban fog megjelenni, s elmarasztal zenetet fogalmazhat meg a fisklis politikrl. De felteheten az Eurpai Bizottsg sem lesz elgedett a tlzottdeficit-eljrs keretben tovbb fokozd egyenslytalansgot ltva, mely szlssges esetben az unis forrsok elapadst is jelentheti. gy pedig a nominlis konvergencia nem teljestse a relkonvergencia folyamatt is lasstani fogja.