Dacia Discovery Tour 2005.
Forrs: www.totalcar.hu 2005.10.12. 09:13
A Dacia gyrat krltekintõen ptettk: a legdurvbb idõszakban se mosta el az rvz. A krnyken persze ltni slyos dolgokat, s a Renault keleti bstyja se mindenben olyan, amilyennek egy autgyrat elkpzel az ember. rdemes volt krlnzni.
Miutn egy vvel ezelõtt elkszlt a Renault X90 programjnak vgtermke, a Dacia Logan, ideje volt kzelebbrõl is megnzni, hogyan lehet 5000 eurbl j kocsit csinlni. Bukarest s Budapest forgalmi dugi, rvizekkel elnttt utak s egy japn varzssz utn taln kzelebb kerltnk a megoldshoz. Mg Reza Pahlavi sah is rlne, pedig õ Miura SV-vel jrt.
Romnia+autk asszocicis jtkot jtszottam, s mg a replõtri gyorsforgalmi ton a kvetkezõkre jutottam: 1) Romniban mindenkinek rgi Dacija van, ami gy nz ki, mint egy pipiskedõ hangysz 2) a romn tgyrts az ementli sajtot tekinti irnyelvnek s 3) Dacival valsznûleg nem lehet driftelni.
A valsg persze nem ilyen egyszerû.
Az rvizek utn a bukaresti replõtr jelenleg egy mocsr kzepn terl el, a leszllplya s a vz kztt kt ember guggol, a lassul gpre megfordulnak s integetnek. Hi, howaya! A romn replõtrdizjn a Ferihegyen is megismert tereljk-t-a-megrkezett-utasokat-kt -emeletnyi-szûk-lpcsõn iskolt kveti. Szerencsre fiatal fehr frfi vagyok klnsebb hendikepek nlkl, irny tovbb.
A vrosba vezetõ ton ll a vz, gumicsizms emberek vdrkkel folytatnak szlmalomharcot, tnyleg elg sok a Dacia, de vannak szrnyas BMW-k is heknyi spoilerekkel. A hotel elõtt egy fekete Quattroporte ll, elslnek a ktelezõ akkor-ugye-ezzel-megynk-tovbbok, n pedig arra gondolok, vajon az elsõ kerekek mgtt mirt hrom-hrom lyuk van, amikor a motor egy V8-as. Nem kell mindent rteni, Olaszorszg tjai pedig kifrkszhetetlenek.
Budapesthez hasonlan Bukarest is msolt, de szp vroskzpont krli laktelep-aszteroidav, azzal a klnbsggel, hogy egyrszt Prizs hatsa mg jobban ltszik (van a Champs Elyses-nl is szlesebb Champs Elyses-kln!), msrszt felvonultat nhny csodlandan elmebeteg megoldst, s most termszetesen a Npek Palotjra gondolok. A Npek Palotja volt Ceauºescu utols nagy dobsainak egyike: eklektikus, valsznûtlen mretû plet, letrtak rte egy egsz negyedet, a teraszn valsznûleg elfrne a Bukarestbe tervezett Forma-1 plya clegyenese.
A sajtvacsorn aztn megtudom, hogy a vros luxuslim llomnya 3 Maybachbl (van egy 62 is) s 4 Rolls-Royce-bl ll, az egyik az tterem elõtt parkol. A hotel elõtt ll az tdik, egy luxemburgi rendszm Silver Cloud III. Prblom elkpzelni, ahogy vgiggrdl Luxemburgtl Bukarestig de nem megy. Felmegyek aludni.
A bizniszhotelek kzismerten az elidegents eszkzei, de reggel nyolckor Kellogg's Frosted Flakes kukoricapelyhet laptolni a Nessun Dorma rira (Puccini: Turandot) mindenen tltesz. Kimegyek a hotel el a buszhoz, a sarkon mg mindig ott ll a Silver Cloud. Paprmas?
A Dacia gyr Bukaresttõl gy 140 kilomterre szaknyugatra van, Mioveni mellett. Az autplya utn lapos vlgyben haladunk, a vidk idõnknt ipari, idõnknt falusi, de leginkbb rvz utni Mad Max-es, a hidak alatt elmosott fk, az egyik folyban egy vasti tartlykocsi hmplyg.
A jrmûllomny karavnoktl egy piros Alfa Romeo GT-ig terjed. Elhzunk egy baljs "OBIECTIV NUCLEAR PITESTI" felirat tbla mellett, a rengeteg imbolygs kanyartl eszembe jut, hogy el kellett volna tenni a hnyszacskt a replõrõl, de aztn feltrul a dombtetõn a gyr, s kiszllunk. ltnys PR-emberek terelnek a konferenciaszobba, bizonytalan kzzel sszerakok egy langyos tet.
A konferenciaterem redõnyei Dacia-kkek s telibe kapjk a napot, a teremben mindenki kken vilgt. gy rzi magt egy ppen polimerizld fogtms. Egy idõsebb r pittyeg a lgkondicionlval, vgl kikapcsolja (rossz tlet), a Dacia sajtsa hõsiesen tûr hromrszes ltnyben, mikzben AZERTY billentyûs laptoprl powerpointozik. A Dacia olyan Romniban, mint a Ford F-150 Texasban: 45% a piaci rszesedse, s ezt mg gy is meg tudja tartani, hogy kezd robbanni a romn autpiac.
A gyr jelenleg fõleg a Logant gyrtja. A Logan egyszerû nagyseggû francia autnak tûnik, igazbl viszont egy vilguralmi terv eszkze. 1999-ben a Renault megvette a Dacia nagyobbik rszt, pr vig eltereltk a figyelmet egy gatyba rzssal (ez volt a SupeRNova) s egy lre vasalt facelifttel (ez pedig a Solenza), kzben pedig megterveztek egy 5000 eurrt rulhat npautt, kirmoltk a Dacia gyrat s berendeztk modern gpekkel, majd tavaly bemutattk az autt. Jelenleg ktpercenknt kszl el egy j Logan, de ez mg csak a kezdet: sszeszerelõ zemek plnek a vilg szmos pontjn, ahonnan az egsz fejlõdõ vilgot terteni fogjk Logannal. Ferry Porsche, eat your heart out.
Kutyk alszanak a napon, ahogy tmegynk a gyrba. Nhny v Doom s Half-Life utn teljesen ismerõs a helyszn: az elsõ terem az a rsz, amikor nagy gpek csapdnak a fldbe nhny msodpercenknt s azt mondjk: DVAMM. Ezek a prsgpek. Szpek, sznesek, kicsit ijesztõek. Gondolom meg van valahogy csinlva, hogy a kezelõ ne hagyja ott a csukljt a prselendõ acldarabon, de ha mondjuk valaki 30 vig a gyrban dolgozik, egyszer biztos elnzi (placcs). A legnagyobb prsgp 1000 tonns nyomssal az allibbenõ acllemezbõl ajtt kszt. A szrnyek s a kommandsok egyelõre nem mutatjk magukat, br a piros tûzoltcsvekrõl lg nhny gyans ktl.
Nemcsak a prsgpek, hanem a gyr tbbi rsze is vidm legszn, pirosak, srgk, kkek, zldek: ha egy munks nem akar a monotniba fulladni, egyszeren csak fel kell nznie szrke munkaruhjrl.
A prscsarnokban kszlt darabok a hegesztterembe kerlnek, itt rakjk ssze bellk a karosszrit. Vdszemvegben s zonillatban stlok, a "Bolyg neve: Hall" rakodrobotjhoz hasonl biomechanikus karok lgnak a piros s srga llvnyzatrl, csak szervomotorok s Ellen Ripley helyett copfos lnyos irnytjk ket havonta ktszz eurrt, szikrkat csapnak mindenfel, az egyik eltall (nem vszes). Ipari lmny. Hasonl ponthegesztkkel piruetteznek a japn autipari robotok is, de azok valsznleg tbbe kerlnek havonta.
Kijvnk. Mg mindig nem rtem, hogy tudnak 5000 eurrt megcsinlni egy autt, de az egsz gyrnak meglepen high-tech hangulata van. A szthull szocialista nagyipar mr csak tvoli emlk. Klnsen azutn, hogy egy hirdettbln nhny oszlopdiagram mellett megpillantom a " kaizen" varzsszt. Japnul sz szerint fejldst, pontosabban folyamatos fejldst jelent, egyben a japn ipar mgtti filozfia. A Nissan s a Renault kilencvenes vek vgi egymsra tallsa ide is eljutott.
A gyr alatt a vlgyben egy kisebb vrosnyi csarnok ll, ez a CKD (Complete, Knocked Down), itt pakoljk lapos dobozokba a tvoli sszeszerel zemekbe sznt Loganokat. Oroszorszgban, Kolumbiban s Marokkban ptenek sszeszerel zemeket, ahol helyi munkaer rakja majd ssze az autkat. Ja igen, Irnban is, most hogy a Paykan nyugdjba ment.
A CKD jelenleg 35 ezer ngyzetmteren terl el, ezt jvre ktszeresre tervezik bvteni. A hely nemrg kezdett mkdni, egyelre a hatalmas tkrsima betonfelletek dominlnak. Hirtelen kerken fut jrmrt svrgok, Diablo, grdeszka, tvirnyts aut, mindegy. Az egyik soron kt alkalmazott prbl a fldrl egy velt fekete cskot feltiszttani, kzelebb stlok s gy teszek, mintha nem hallgatznk.
- Dan, mit szlsz egy targoncadrifthez mszak utn? - Adrian, ne hlyskedj, a mltkor is kis hjn kirgtak amikor belecssztunk az egyik polcba s a fele ledlt. - Napjaink vannak htra Dan, ha feltltik a raktrat, oda a plya. - Mondasz valamit. - Szerinted tudja ez a fnykpezs gyerek, hogy targoncval is lehet driftelni? - Kizrtnak tartom. - Hahaha. - Hahaha.
A CKD eltt egy felborult talicska ll. Annak is van kereke. Visszaszllok a sajtbuszra.
pl betonkupols ortodox templom, trkizkk hzak s az rvztl elpusztult sznakazlak kztt megynk tovbb a kzponti alkatrszraktr fel. A videjtk-hangulat tovbb folytatdik, ez ugyanis a minden jtkban szerepl "Warehouse" plya, dobozokkal, polcokkal s targonckkal. A raktr igazgathelyettese stl mellettnk, azt mondja hogy ez itt egy szabvny Renault raktr, ami a Dacia alkatrszek mellett a helyi Renault s Nissan alkatrszignyt is kiszolglja. Nincs okom ktelkedni. Megltok egy kupac Logan-ajt tetejn egy vllrl indthat raktt, de otthagyom.
Bukarest hatrban aztn megllunk egy Dacia+Renault szalon mellett. A szalon igazgatja vajszn ingben mosolyog, lenyomja a telefonjt, bszkn gesztikull. Ngy s fl milli eurbl plt a hely, az egyik asztalon egy lila iMac l: a Renault alkatrszkatalgus szoftvernek kell, amit Macre fejlesztettek. A bemutatterem mgtt szerelcsarnok, mgtte egy frontlisan tkztt Thalia, a szlvdn hatalmas krter az utasls eltti oldalon. Biztonsgi v, biztonsgi v, lehet hogy mg James Dean is l, ha bekti.
Ambicizus s szerethet ez az egsz program, amit a Renault kitallt. Br a szupersportkocsiktl s hotrodoktl benzingzs fejemmel nem tudom azt mondani r, hogy szp, mgis borzaszt fontos, hogy valaki lellt ezzel foglalkozni, s belelt egy zsk pnzt. s hogy nem egy levetett nyugat-eurpai modellt dobtak a plebsznek, hanem szpen leltek s vgiggondoltk, miknt lehet egyszer clszerszmot kszteni, ami arrbbvisz egy csom embert s az sszes cucct. Mln rgcslok egy masnira kttt snidlinget. Mg egy-kt v, s tertve lesz a vilg egy olcs, de j autval, s Nicholas Negroponte 100 dollros laptopjval. Mi a forradalom, ha nem ez?
|