Leglis adcsals
Forrs: www.totalcar.hu 2005.10.19. 09:41
Szeretem a Volkswagen Transportert. St a ma kaphat kisruszlltk kzl az egyik kedvencem. Tetszik, ahogy risi emblmjval s fnyszrival visszanyerte a vetern Transporterekhez hasonl macks arcvonsait. Ezt viszont...
Tetszik a vezetls komfortja, a kezelszervek ergonmija, st mg a gyengbb vltozat menetdinamikjval sincs komolyabb bajom. Ezt azrt kzlm j elre, hogy flre ne rtsenek. Az j Mixtban mg a manyagok folszvgenessge sem zavar; ami egy csaldi autban kellemetlen, egy kisruszlltban tkletesen megfelel. A problma az els lssor mgtt kezddik.
A hasonl motorral szerelt T5-s korbbi prbjnl csupn kt apr, de el nem hanyagolhat problma akadlyozott, hogy tkletesnek rezzem. Az egyik a motor nem nagyon ltez ereje, a msik az ls mgtti tr hinya volt. Ha ers s tgas lett volna az els T5, amit a kezeim kz kaparinthattam, valsznleg mr akkor eredmnyt hirdetek a sajt magam alaptotta Van of Gracza virtulis versenyen.
Vrtam, vrtam, nem is hiba. Nem sokkal ksbb egy kk T5-ben legalbb az egyik hinyossg kijavult. Megrkezett az er. 130 l, hat sebessg s 168 km/h igyekezett kiengesztelni a korbbi lefulladsokrt s lass hegymenetekrt. De a tr nem tgult. Szk maradt, br mg mindig kvnatos.
Azta is vgyom egy ers s tgas T5-re. Vrom, hogy egyszer csak szembejjjn az utcn, s rgtn egymsra ismerjnk. De bell tudtam, hiba vrok, mivel egy 2002-ben keltezett APEH-irnymutats szerint egy dobozos kisruszllt kt sor lssel 2003. janur 1-tl fakteles, amibl az kvetkezik, hogy Magyarorszgon nincs ember, aki ilyet venne. Nekem viszont mindenkppen kellett volna a msodik sor ls, hogy az lsem ne tkzzn minduntalan az elvlaszt vaslemeznek.
Hatan egy trben
1992. vi LXXIV. Trvny
az ltalnos forgalmi adrl
33. (1) Nem vonhat le az elzetesen felszmtott ad, ha az adalany a termket s a szolgltatst a) egszben vagy rszben nem az adalanyisgot eredmnyez gazdasgi tevkenysghez hasznlja fel, hasznostja.
2002/11. APEH irnymutats trgyi eszkz beszerzst terhel fa levonsa egyni vllalkozk esetben
Elfordulhat, hogy egy vllalkoz egy adott eszkzt vllalkozsi s magnclra egyidejleg hasznl. Az fatrvny 33. (1) bekezds a) pontja rtelmben nem vonhat le azon beszerzs fja, ami akr csak rszben is nem az adalanyisgot eredmnyez gazdasgi tevkenysget szolglja, s a trvny az adalanyisgon kvli hasznlat, hasznosts esetben az arnyos falevonst sem teszi lehetv [33. (3) bekezdse]. Ilyen "vegyes hasznlat" trgyi eszkzk esetben a beszerzst terhel fa nem vonhat le, annak az fatrvny 36. (4) bekezds b) pontja szerinti utlagos levonsra sincs md.
s egyszer csak csngtt a telefon: itt az j Mixto. Ht ez hogy lehet? Ha az fatrvny nem vltozott, s a nmetek sem gyrtanak csak a mi kedvnkrt egy kln tpust, mi lehet a magyarzata, hogy a Volkswagen jra vegyes hasznlat tehergpkocsit forgalmaz? Gondoltam, ezt jl megnzem magamnak. gy aztn els tallkozsunkkor mg nem gyanakodtam semmire.
Nztem innen, nztem onnan, s az alaposabb nzelds kzben egy-kt aprsg adott csak okot aggodalomra: a fehr gumimpaszta a flke s a doboz kztt, valamint egy furcsa mlyeds a hts ajt kzepn. Flelmem egyre ntt, itt valami turpissg lesz a dologban.
Mert ez itt htul, ez a furcsa, fehr doboz bizony nem fmbl s nem is Nmetorszgban kszlt. Itt gyrtottk nlunk, Magyarorszgon, egszen pontosan Tatabnyn, a Vrtes Klma Kft.-nl, teljes egszben manyagbl. Le a kalappal elttk. A Porsche Hungrival egyttmkdve mindent megtettek, hogy ne legyen feltn az igazsg.
A mintt egy eredeti Transporter htuljrl vettk, s ennek alapjn ksztik, majd szerelik a Nmetorszgbl egyszer alvzasknt rkez duplakabinos T5-sk htuljra az utnzatokat. s a lnyeg, hogy a nagy varzslat vgn: volt fa, nincs fa. De ezrt az frt kell nmi ldozatot hozni.
14 centivel magasabb
Az ldozatok kzt a nagyobbrl szegny magyar gyrt nem igazn tehet. Mivel az eredeti kivitel nhord karosszris, a manyag felptmny pedig alvzasra kerl, rgtn elvesztnk b 14 cm-t a a raktr bels magassgbl, s ennyivel kerl feljebb a raktr padlja is, ami alatt az alvz bjik a fldtl kzel 70 cm magassgban.
Tvolsgratr htfal
A tovbbi kisebb, mgis bosszantbb problmkrt sajnos mr a hazai gyrts sznvonala okolhat. A kls s bels gumimpaszts tmtsek megszrklse s az ajtn lv bosszant mlyeds mellett az ajtt tart zsanrok sincsenek a helyzet magaslatn. Pontosabban fogalmazva, tlontl is magaslaton vannak.
A hts ajtt ugyanis majd' egy centivel tartjk magasabban, mint kellene, ettl a fell keletkez perem, az eredeti lmpk s a lkhrt fltti hzag jelentsen megnvekedett. Ezenkvl az ajt alatt lv rsen az als gumitmts is kicsszik a helyrl, bizonytva a htfal illesztsnek enyhe pontatlansgt.
A mintn hts ablaktrl is lehetett
Visszatrve a kis mlyedsre ott kzpen, felmrst ksztettem, vajon mitl keletkezhetett az ntformn a dudor, ami ezt okozza. Sok varici kzl a legjobb s legvalsznbb, hogy veges hts ajtrl vettk a mintt, amin rajta volt a hts ablaktrl helye. Kiss benyomdott a mgyanta, s ksbb hiba prbltk szorgos magyar kezek skba reszelni az apr hibt, mr nem tudtak tkleteset alkotni.
De ennl tbb rossz nem igazn mondhat el az j Mixt htuljrl. Akinek pp ilyen kell, ekkora mretben, meg lesz vele elgedve. Nha visszatmkdi a magyar gumit, lecsapja az eredeti Volkswagen-alkatrszekkel felszerelt hts ajtt, s elre kocog beengedni a munksait a hts oldalajtn a hts lssorba. Avatott szem eltt ezen a ponton bukik le mr messzirl a Mixto.
Gondosan tmtett fklmpa
Dobozos Transportert ugyanis mr Nmetorszgban sem gyrtanak oldalajts msodik lssorral, ez a kivitel csak az alvzashoz kaphat. Ami nem lehet vletlen, a hromfs padnak ugyanis van nmi vezekls jellege. Ezt abbl is gondolom, hogy mikor a kollgk itt knyszerltek utazni, folyamatosan panaszkodtak.
A hts tmlk derkszge
Meredek az ls, nem lehet lehzni az ablakot, fj a hta, meleg van. Remlem, egy kmvesbrigd nem ilyen rzkeny. k rlnek, ha nem egy Lublinnal viszik ket, s rtkelik az ls alatti doboz ltal nyjtott, kvncsi szemek ell rejtett rakodhelyet. Szerencsre a mvezet a vezetlsben, a brigdvezet a jobb szln s a kedvenc kmves ell, kzpen sokkal knyelmesebben utazhat.
A kzpen l trdnek a vlt van kiss tban, a vszvillog kapcsoljnak s a hamutartnak meg a trde. Az fatrvny magyarzata azonban egyrtelmen kimondja, hogy ez munkaeszkz, aki ide knyszerl, ne panaszkodjon. A legjobb hely a sofrnek jutott. uralja mind a 85 lert, amivel mg mindig le lehet fulladni, akr kettes alapjraton is.
pedig igyekszik 2000 s 3000-es fordulat kzt tartani a motort, hogy a 200 Nm nyomatk is meglegyen, de a rengeteg l se vesztse mg erejt, az aki nyugodt szvvel biztathatja mind az t utast a hrompontos biztonsgi v bektsre, s az lelke lehet nyugodt, mikor a bels visszapillantba nz: baj esetn htul is hrom fejtmla gondoskodik a nyakak vdelmrl.
A bels tkr teht a doboz miatt felesleges, br mg mindig tbb rtelme van, mint a htsablak ftsnek. Ha vletlenl nem ltn tisztn a felptmny fehr manyagt, csak egy gombnyoms, s tisztul is a kp. Mgis hiba a szria blokkols- s kiprgsgtl, a Mixt s jobban felszerelt trsa, a TransVan is zig-vrig haszonjrm. n mgis gy s annak szeretem, aminek knyszer szlte. Aki ilyet vsrol, s megszegve ezzel az fatrvnyt, mgis a csaldjt szlltja vele, szerintem kapja is vissza az ft. Megrdemli.
|