Rendszámok Magyarországon 1990-től
Forrás: www.totalcar.hu 2005.09.28. 08:49
FOS sajnos nem lehet!
A magyar rendszámok unalmasak, mert az informatív németekkel vagy angolokkal ellentétben semmi nem derül ki belőlük. Micsoda tévedés!
Az Egyesült Államok Szabadság téri épületét éberen őrködő amerikaiak és magyar rendőrök figyelik. Megszállottak vállalják csak diplomatarendszámok jegyzetelését az épület körül rendőri igazoltatás és kellemetlenkedés fejében. Pedig így derül fény olyan finomságokra, hogy szinte mindegyik amerikai diplomata autóján kicsi, általában motorokra kerülő rendszám van, hiszen ezek állnak legközelebb az amerikai formátumhoz és férnek el az amerikai piacra készült autókon. A pénzért szállító teherautók FI-től az F sorozat végéig tartó sárga alapon fekete betűs rendszámokat kaptak, ezen belül az FX-szel kezdődőek kerültek a pótkocsikra. Nyilván az F, mint fuvarozó lehet a jelentés, de mire 1995-ben bevezették a sárga rendszámokat, már FA-tól FH-ig kikerültek a rendszámok. Amikor elfogytak az F kezdetűek, a közúti fuvarozásban résztvevő teherautók az éppen sorrendben jövő rendszámokat kapták - természetesen továbbra is sárga alapon fekete betűkkel.
A pótkocsik az X-tartományt kezdték felélni. BPI-, BPO- sorozatokat a BKV buszai kaptak 2000 végén, mert addigra kellett lecserélni a régi, 1990 előtti rendszámokat. 1990-ben a Neményi Rt.-nél vásárolt BMW-khez BMW rendszámot kaptak ajándékba a vásárlók. A HTC, HTD, HTE rendszámokat a Magyar Telekom elődje a Matáv vásárolta, jelenleg is használatban vannak.
GAZ-sorozatot használ a Fővárosi Gázművek, de a GAZ-001 a ralis Gazember Toyota Corolla AE86-ját díszítette sokáig. EA, EB, EC, ED kezdetűeket taxiknak tartják fent sárga rendszámmal. Az E betűre semmilyen épeszű magyarázat nem adódik. A 2004-es EU-csatlakozás óta látni új taxikat EU-s E-betűs sárga rendszámmal is.
Érdekességek
Vásárolt rendszámnál érdemes átgondolni, milyen formátum fér el jól az autón, mert szerencsétlenül néz ki, ha rossz helyen törik meg a szó (CSERE-1, ZOLI-77).
Az utolsó Q-ra végződő, sorrendben kiadott rendszám az AVQ-999 volt, azóta nem adnak ki Q-ra és O-ra végződőeket. Hogy miért, az okmányirodák alkalmazottai számára is rejtély. Állítólag azért, mert könnyen szavakká állnak össze az ilyen végződésű rendszámok. És akkor mi van?! Nyilván nem csak O-ra végződhetnek értelmes hárombetűs szavak (EST-, HAB-, JOG-, HIT-). Talán a rossz emlékű AVO-sorozat válthatta ki a szemellenzős gyakorlatot. Létezik egy feketelista a sorozatban ki nem adható rendszámokról, de ezt nem sikerült megszerezni. Pedig jó lehet: ilyenek vannak rajta, mint KAN, FOS és BAK és SEX-.
Egyedi rendszámoknál nincsen megkötés, lehet O és Q is a végn. Ha 1990 után újonnan vették az autót, és azóta is az eredeti rendszámot viseli, könnyen megsaccolható az autó életkora a rendszám első-második betűiből. Ha az autótípust akkor még nem árulták, amikorra a rendszáma predesztinálja, valószínűleg vásárolt, egyénileg kiválasztott a rendszám. Ennél több információt a normál rendszámokból nehéz kinyerni.
Állandó rendszámok
Rendszámgyűjtés
Autisták szenvedélye a telefonykönyv megtanulása, rendszámgyűjtőké a rendszámadatbázis fejbentartása. Van átfedés a két halmaz közt. Az adatbázis kezdetben papírokra, füzetekbe, majd adatbázisba gyűlt és kereshető weboldalt kapott. Már öt éve a Totalcar ruháját hordja, de teljes mértékben független és nyitott. Nemsokára bekerül a 30.000-ik rendszám is. Vajon az Ön rendszáma benne van már?
Amikor 1990-re elfogytak a kétbetű-négyszámos rendszámok, a három betű - három szám rendszer hozott frissülést. Nagyjából 17,5 millió variációs lehetőségből elvileg már 6,7 millió rendszámot (gyakorlatilag csak 5 milliót) használtunk fel 15 év alatt, pedig csak 3,5 millió autó van forgalomban. A különbséget nagyrészt a forgalomból kivont autók adják, valamint a fenntartott sorozatok, mint az FTC, a BMW, amelyekből a vásároltakon kívülieket nem adták ki.
Az A betűtől indult 1990 augusztusában az új rendszer (jelenleg a J-sorozat végén járunk), Budapesten az ABP kezdetűeket (Budapest, ugye) adták ki először, de évekkel később a szemfülesek meg tudták még vásárolni az AAA-001, AAA-333 és AAA-444 rendszámokat is. A betűknek legtöbbször nincs jelentésük, jönnek egymás után a 26 betűs ABC sorrendjében és rákerülnek az A típusú (52cm x 11cm) rendszámtáblákra.
Mai magyar rendszám definíciója
A rendszám fehér alapon fekete karakterekkel írt három latin betű - kötőjel - három szám. A rendszám bal szélén egy 50 mm széles, függőleges fekete vonallal elválasztott sávban felül az ország zászlaja, alatta fekete színnel egy H betű látható. A hátsó rendszámon, általában a kötőjel felett található a műszaki vizsga érvényességét bizonyító matrica, mely minden évben más színű. 2004 május 1-től a rendszám bal szélén egy 40 mm széles kék sávban felül az Európai Unió zászlaja, alatta fehér színnel egy H betű látható. (forrás: http://plates.gaja.hu/europe/h/index.html)
Régi hagyományként a motorok rendszáma nem követi a normál sorozatot, U betűvel kezdődik és kisebb, úgynevezett B típusú táblát (24cm*13cm) kapnak. Olyan, jellemzően amerikai autók is kaptak B típusú táblát U kezdőbetűvel, melyeken nem fért el a normál rendszám. Valami zavar lehetett a jóváhagyók fejében, mert beégett a tudatukba, hogy ha kis rendszám, akkor U betű. Néhány éve megtörték a rutint és reguláris rendszámokat osztanak kis méretben is.
A kiválasztott rendszámtáblák
Ha valaki igényli, 72 000 forintért kérhet a sorozatban előállítható, de még le nem gyártott rendszámtáblák közül (PQR-777). Ez az egyénileg kiválasztott rendszámtábla. Kérhető az egyedileg előállított rendszámtábla is 280 000 forintért, amely 4-5 betűből és 1-2 számból, együttesen 6 jelből áll (pl. THUG-01, VILLA-1).
Az egyedileg előállított rendszám esetén a nulla számjegy önállóan nem alkalmazható. Az egyénileg kiválasztott és az egyedi rendszámtáblát engedéllyel más járműre is át lehet szerelni. Ebben az esetben az eredeti járművet a forgalomból ki kell vonni vagy át kell rendszámozni, és a rendszámtáblát a tulajdonosnak az érvényesítő címke eltávolítását követően vissza kell adni. A rendszámtábla egyéni jellegéről annak tulajdonosa lemondhat. Ebben az esetben a rendszámtábla sorozatban előállított, általános hatósági jelzéssé válik és követi a járművet.
Az egyedileg előállított rendszámtábla egyedi jellege nem szüntethető meg. Olyan jelzés nem kerülhet a rendszámtáblára, amely közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközik. A közerkölcs nehezen megfogható, mert a FOS, PINA nem engedélyezett, de a SHITB, ami egyébként cégnév, igen.
Régebben kiadták a SEX kezdetűeket is, de tudomásom szerint ma már nem engedélyezik. Nyelvtudástól függően felfedezhetünk kulföldiül érdekes szavakat a rendszámokban: CUL (segg), GAY (meleg), GOD (isten), JEW (zsidó).
Különleges rendszámok
Tartósan Magyarországon tartózkodó külföldi állampolgár tulajdonában lévő járművek rendszáma C-vel kezdődik és C-* #### (* betűt, # számot jelöl) formátumú. Már felhasználták a C-A sorozat 9999 darabját, sőt már a C-B is a végét járja. Persze külföldi állampolgárnak lehet magyar jogi személyiséggel rendelkező cége, mely normál rendszámos autót vásárolhat.
Bérautók rendszáma X-szel kezdődik, X-* #### formátumú. X-A-val kezdték a sorozatot, de láthatunk X-X-es rendszámú autókat is, ezek egy kölcsönzéssel foglalkozó társaság cégautói. Egy 2003-as rendelet alapján vezették be veteránminősítésen átesett muzeális jellegű oldtimerekre (őrült mad max) az OT-rendszámokat.
Az OT-rendszámú autók teljes jogú résztvevői lehetnek a közúti forgalomnak kivéve, hogy profitszerző tevékenységre nem használhatók. 2004. május 1-jét követően továbbra is régi típusú rendszámtáblát adnak az OT sorozatból. Y-nal kezdődik és fehér alapon piros három betűt és három számot tartalmaz a lassú járművek rendszáma, amiből szintén nem gyártanak EU-sat.
Diplomáciai, konzuli, és nemzetközi szervezetek mentességet élvező tagjai használhatják a DT ##-##, CK ##-##, CD ##-## és HC ##-## rendszámokat. A DT mező kék alapon fehér jelzéseket, a CK, HC fehér alapon piros jelzéseket, a CD fehér alapon fekete jelzéseket tartalmaz. A fenti testületek nem magyar állampolgárságú technikai személyzete kapja a CK kezdetűeket.
Magyarországon működő tiszteletbeli konzulok HC-rendszámot használnak. Kulcsár Attila is ebbe a körbe tartozott, igaz ő csak a Libériát képviselő konzul megbízott sofőrje volt. Bécsbe már a Kirgizíát képviselő tiszteletbeli konzul Mercedesén szökött 2003-ban. 2003 augusztusában bevonták a HC-rendszámokat, de kémeim ma is rendszeresen látnak ilyet az utcán. A Plaket Kft. (ők gyártják a rendszámtáblákat) tájékoztatása szerint egészen a 2004-es EU-csatlakozásig adtak ki tiszteletbeli konzuli rendszámokat.
A Külügyminisztérium Protokoll Osztálya szerint körjegyzékben kérték a tiszteletbeli konzulokat a HC rendszámok beszolgáltatására 2003 szeptemberében, de nincs apparátusuk az ellenőrzésre, rendőrök pedig ritkán állítanak meg ilyen autót, éljen örökké az illegális HC-rendszám!
Magyarországon működő diplomáciai testületek, az ország végleges elhagyásával járó hazaszállítására CD rendszámot használnak. A DT és CK rendszámokat csak a XIV. kerületi önkormányzat okmányirodájában vásárolhatják meg az arra jogosultak.
Belügyi szervek rendszámai
A Rendőrség, Határőrség rendszámai R* ##-## (* bármilyen latin betű lehet, kivéve R), a Vám- és Pénzügyőrség rendszámai RR 5#-## és RR 9#-## közt, a Büntetésvégrehajtás RR 0#-## és RR 4#-## közt a Honvédség rendszámai H* ##-## kódolásúak.
Ideiglenes rendszámok
A rendszám fehér alapon feketén írt E-, P-, V-, Z- ##### (öt szám) formátumú. Elveszett rendszám pótlására vagy külföldrõl behozott jármû rendszáma E-vel kezdõdik. Az E rendszámtáblával csak Magyarországon lehet közlekedni. Kísérlet vagy próba céljából üzemeltetett jármûvek rendszáma P-vel kezdõdik. Ilyen rendszám kiadásakor a kérelmezõnek cégbírósági bejegyzéssel kell igazolnia, hogy a tevékenységi köre a rendszám használatát indokolttá teszi.
A BM rendelet szerint a jármûgyártó, jármûjavító, jármû értékesítésére jogosult vállalkozás, közlekedési kutató intézet, valamint egyéb olyan vállalkozás vagy intézmény kaphat engedélyt, amely igazolja a rendszám használatának szükségességet. Ilyen lehet a gépjármûvek tesztelését végzõ sajtóorgánum is.
A rendszám kiadásakor le kell róni a külön jogszabályban meghatározott díjat, ki kell állítani az ideiglenes forgalmi engedélyt, és hitelesíteni kell a kérelmezõ által indítási naplóként benyújtott okmányt. Az indítási naplónak tartalmaznia kell a kiadott rendszámot az érintett jármû alváz és motorszámát, a jármû vezetõjének nevét és lakcímét, a használat kezdõ és befejezõ idõpontját és az útvonal megjelölését.
Ideiglenes behozatali vámeljárás alá vont jármûvek rendszáma V-vel kezdõdik. A V betûjelû ideiglenes rendszámtáblát és az ahhoz tartozó forgalmi engedélyt az érvényesség lejártát követõen, vagy az átrendszámozáskor (végleges külföldre történõ kivitel, vagy magyarországi forgalomba helyezés) le kell adni. V-rendszámot csak a XIX. kerületi önkormányzat okmányirodájánál lehet vásárolni.
Külföldre exportált jármûvek ideiglenes rendszáma Z-vel kezdõdik és három napon belül el kell vele hagyni az országot. Ideiglenes rendszámtáblát az önjáró munkagépre, és azon jármûvekre kell kiadni, melyeket Magyarországon forgalomba még nem helyeztek, vagy a forgalomból végleg kivonták, illetve amelynek az állandó rendszámmal történõ közlekedése bármely okból átmenetileg nem lehetséges.
Gyanús kombinációk
Civil rendszámos autók közt számos traffipaxszal felszerelt rendõrségi járõrautó van, ezeket a fejüket adatbázisok tárolására használók azonnal felismerik. Normál sorrendben kapták rendszámukat, de mindig együtt egy-kétszáz betûben nem, csak számban eltérõ rendõrautóval. A mindenki által ismert BIT- rendszámok közt rengeteg belügyminisztériumi, önkormányzati autó van és már látni EU-s darabokat is.
Házi feladat bemagolni, és felvágni az újonnan szerzett tudással. Íme néhány mérõautó rendszáma: BCW - 016, BIT - 417, BIT - 448, BSV - 331, CIB - 336, CMG - 684, COS - 931, CXN - 042, EHW - 159, EHX - 033, FFV - 698, FGA - 202, FGD - 032, GIK - 206, GLU - 407, GMC - 201, GMC - 600, GMJ - 157, HIB - 550, HOJ - 500, IAM-043.
A wannabe-rendõr kategória kiváló képviselõi a polgárõrök. Közülük sokan RRB kezdetû rendszámokat vettek autóikra, hogy ezzel a laikusokban rendõrségi autó benyomását keltsék vagy megtévesszék a közúti rendõröket. Hasonló okokbol RBR-, RBOO- és RRR- rendszámok is használatosak.
Ügyintézés interneten
A jármû forgalomba helyezésével, forgalomból történõ kivonásával, a jármû tulajdonjogával, üzemben tartásával, továbbá a forgalmi engedéllyel és a törzskönyvvel kapcsolatos kérelemre induló eljárásokban az ügyfél a kérelmét - néhány kivételtõl eltekintve - a kormányzati portálon keresztül elektronikus úton is elõterjesztheti.
Nem nyújtható be elektronikus úton kérelem a P, CD és E betûjelû ideiglenes, a DT, CK és RR betûjelû, illetve a H és R kezdõ betûjelû különleges rendszámtáblák kiadásával, továbbá az ilyen rendszámú jármûvek forgalomban tartásával, forgalomból történõ kivonásával, a jármû forgalmi engedélyének vagy törzskönyvének cseréjével, pótlásával, záradék bejegyzésével kapcsolatos eljárásokban.
EU-sat akarok, mennyibe kerül?
Ha a magyar zászlós normál rendszámomból 12 csillagos EU-sat akarok gyártatni, 36 ezer forintba kerül. Jobban járunk, ha új kombinációt kérünk, mert akkor csak 5500 forintba kerül egy pár rendszám, 6000-ért adnak új forgalmit, 320 forint a mûszaki vizsga matricája. A rendõrség szerint tilos a rendszámot házilag EU-sítani, az ombudsman nem ért egyet a rendõrséggel, így mindenki csinál, amit akar.
Elveszett a rendszám
Ellopták a hátsó rendszámomat, és mivel korábban még nem lopták el, sõt nem veszett el egyik sem, gyártanak ugyanabból a kombinációból újat. Ehhez feljelentést kell tenni a rendõrségen és 8000 forintot fizetni az újragyártási engedélyért az okmányirodának. 320 Ft a mûszaki vizsga matricája. A zöldkártya-matricát a zöldkártyát kiállító helyen lehet kérni plakettpótlás címén, 1300 forintért. Ha megváltozik a rendszám, a Közlekedési Felügyeletnél lehet kérni a zöldkártya pótlását 1050 forintért.
Érdekes, hogy a mûszaki vizsga matricája csak 320, a zöldkártyáé viszont 1300 forintba kerül. Egy pár rendszámtábla 5500 forintba kerül, ez maga a gyártási költség, tehát egyedi és egyéni rendszámoknál a kiállítási díjon felül kell fizetni.
Ha csak egy rendszámtáblára van szükség, 3500 forintot fizetünk. Az okmányiroda kérelemre az utángyártott rendszámtábla átadásáig, de legfeljebb 30 napos érvényességgel E betûjelû ideiglenes rendszámtáblát adhat ki. Az utángyártott rendszámtábla átadásakor az ideiglenes rendszámtáblát vissza kell adni. Volt szerencsém mindkét rendszámától megfosztott autóban közlekedni két hétig. Nem adtak ideiglenes rendszámot, de így is vígan lehetett autózni, csak egyszer üldöztek a rendõrök.
A régi típusú elveszett, ellopott vagy megrongálódott rendszámtábla utángyártása esetén a régi típusú rendszámtábla gyártásáról intézkednek. Az új típusú rendszámtábla utángyártása kizárólag a regisztrációs matrica megléte esetén engedélyezhetõ. Ez esetben nyilatkozni kell az okmányirodánál a regisztrációs matrica meglétérõl, illetõleg sértetlenségérõl. A forgalmi engedélyen szereplõ regisztrációs matrica vonalkódja és a nyilatkozat alapján engedélyezik az utángyártást. Fontos tudni, hogy engedélyezés hiányában csak rendszámcsere lehetséges. Az utángyártott, új típusú rendszámtábla átadásáig, de legfeljebb harminc napig egy rendszámtáblával is lehet közlekedni.
Érvényesítõ címke
Az érvényesítõ címke a rendszámtáblán elhelyezett hatósági igazolás, amely a jármû mûszaki alkalmasságának érvényességét jelzi. A címkét - a CD, a P és a Z betûjelû ideiglenes rendszámok kivételével - valamennyi rendszámon el kell helyezni. A címkét a hátsó rendszámra kell elhelyezni, ugyanakkor a forgalmi engedélybe a címke sorszámát be kell jegyezni, a jelzõcsíkot pedig be kell ragasztani. A címkét a hátsó rendszámtáblára, az A típusú rendszámtáblán a kötõjel fölé, a B típusún a jobb alsó sarkába, a C típusún a H jel alá kell elhelyezni. A címke sorszámát a forgalmi engedélybe be kell jegyezni.
Tilos a rendszámok cserélgetése
A rendszámtábla leszerelése, egyik jármûrõl másikra történõ átszerelése, vagy más jármû - akár talált - rendszámának a használata bûncselekmény, és a maximális büntetési tétele három évig terjedõ szabadságvesztés. A tényállás megnevezése: egyedi azonosító jel meghamisításának bûntette.
Betörik a szélvédõ, EU-igazoló matrica pótlása
A széttört szélvédõ matricás darabját be kell vinni az okmányirodába és 1000 forintért gyártanak újat. Ha a matrica megsemmisült, le kell nyilatkozni, hogy pontosan milyen körülmények közt történt, aztán ezerért adnak újat.
Méretek
Ha a rendszámtábla felszerelésére nincs elegendõ hely, vagy ha a rendszámtábla az átlagosnál nagyobb sérülési veszélynek van kitéve (pl. autóversenyzés), a közlekedési hatóság igazolása alapján engedélyezhetõ a B típusú rendszám felszerelése, illetve a D típusú rendszámnak (matrica) a jármû elején történõ alkalmazása.
2004. május 1-je elõtt létezett kisebb méretû matricarendszám is, ez az EU-csatlakozással megszûnt és csak a normál rendszámmal megegyezõ méretû matricát adnak már. Módszer a matricarendszám megszerzésére: amikor a kocsi mûszaki vizsgán vesz részt, kérni lehet a vizsgabiztostól egy nyilatkozatot, hogy az A rendszám a mérete miatt akadályozza a szél beáramlását, a motor nem hûl megfelelõen, ezért nem üzembiztos.
A rendszámtáblák típusai "A" típusú, 520x110 mm nagyságú, "B" típusú, 240x130 mm nagyságú, "C" típusú, 280x200 mm nagyságú, "D" típusú, 520x110 mm nagyságú.
"A" típusú rendszámtáblát kell felszerelni a személygépkocsira, az autóbuszra, a tehergépkocsira, a vontatóra, a nyerges vontatóra, a mezõgazdasági vontatóra és a lassú jármûre elõre, továbbá a felsorolt jármûvekre, valamint a pótkocsira és a félpótkocsira hátulra akkor, ha az elhelyezésre elegendõ hely áll rendelkezésre és a rendszámtábla a külön jogszabályban elõirt módon megvilágítható.
"B" típusú rendszámtáblát kell felszerelni a motorkerékpárra hátulra, a motorkerékpár oldalkocsijára elõre.
"C" típusú rendszámtáblát kell felszerelni az "A" típusnál felsorolt jármûvekre hátulra, ha az "A" típusú rendszámtábla felszerelésére nincs elegendõ hely, vagy ha az "A" típusú tábla a külön jogszabályban meghatározottak szerint nem világítható meg.
Ha a rendszámtábla felszerelésére nincs elegendõ hely, vagy ha a rendszámtábla az átlagosnál nagyobb sérülési veszélynek van kitéve (pl.: autóversenyzés), a közlekedési hatóság igazolása alapján engedélyezhetõ a "B" típusú rendszámtábla felszerelése, illetve a "D" típusú rendszámtáblának a jármû elején történõ alkalmazása.
Ha van élõ ember, aki idáig eljutott, örüljön, mert hamarosan érkezik a folytatás a magyar rendszámok 1990 elõtti rendszerérõl.
|