Teszt: Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD - 2006
Forrs: www.totalcar.hu 2006.02.17. 12:54
Eurpban kevss kztudott, hogy a Kia a Hyundai-csoport tagja, radsul a kt mrkt egy testvrpr vezeti. Br tesztnkkel elssorban a Tucson terepez kpessgeit szerettk volna feltrni, talltunk j nhny klnbsget az elvileg teljesen azonos Kia Sportage s Hyundai Tucson kztt.
A tavaly bemutatkozott j hobbiterepjr prost mr alaposan krbejrtuk, a kr bezrshoz azonban a Tucsonnak mg teljestenie kellett a Totlsr ktelez tesztjt. Nem volt meglepets, hogy a Hyundai szinte teljesen azonos tulajdonsgokat mutatott a Sportage-dzsel, vagyis tlagos kpessg sszkerkhajtsi rendszere jcskn fellmlta az aut kialaktsbl add lehetsgeket.
Hogy azok is rtsk, akik nem akarjk a tbbi tesztet, bemutatt s prbt is elolvasni: a motor nyomatka alapveten az els kerekeket hajtja, s elprgskor a rendszer automatikusan adagolja htra az ert. Gombnyomssal rgzthetjk a tengelyek kzti 50-50 szzalkos ereloszlst, ezt a rendszer 30 km/ra feletti tempnl automatikusan kikapcsolja, de ha a gombot nyomva tartjuk, a sebessg 30 al cskkensre jra aktivldik.
Prbltuk nystlni, de jl brta
Differencilzr nincs, az elektronikus vezrls, olajfrds lamells kuplungon keresztl elosztott nyomatk hatkony tadsban a menetstabilizl rendszer segt be szksg esetn. Erre azonban nem sok lehetsget adtunk, aljnak hinyos vdelme miatt a komoly feladatokzl megkmltk az autt. A Tucson hasmagassga csak tlagos (19,5 cm, alig haladja meg a 4x4-es szemlyautk terepjr-etalonjnak szmt Octavit), radsul legals pontja a kipufogrendszer, ami terepen gyakorlatilag teljes hosszban ki van tve a srlsnek.
Akr egy igazi terepjr
Persze erre is akad magyarzat: a majdnem teljesen egyenes, pofonegyszeren gyrthat s rgzthet rendszer minden szempontbl olcsbb megolds, mint az emltett Octavi, annl az alvz zugaiban vezetik a jval bonyolultabb kialakts rendszert. Ez teht a Tucson leggyengbb pontja, legalbbis terepezs szempontjbl.
A negatvumok kztt meg kell mg emlteni az egyes fokozat tl hossz, kimondottan aszfaltthoz ill tttelezst, ami persze csak fldton vagy komolyabb nehzsgeknl szembetl: lejtn egyszeren kevs a motorfk, a meredekebb emelkedk vatos lekzdshez cssztatni kell a kuplungot. Ilyenkor derl ki, hogy alacsony fordulatszm-tartomnyban kevs a nyomatk, a nyomatkcscs (245 Nm) a gyri adat szerint is csak 1800-tl ll rendelkezsre, a gyakorlatban ez inkbb 2000.
Hamarosan rkezik az j 140 lers turbdzel, ez a 112 lovas vltozat
Attl eltekintve, hogy a mindennapi kzlekedsben is rezhet, hogy a motor lent kiss ertlen, a ktliteres, kzs nyomcsves turbdzel jl szolgl, egyedl a jval 10 liter feletti tlagfogyaszts bocsthat meg nehezen. s ezzel el is rkeztnk a negatvumok felsorolsnak vghez. Az adottsgainak megfelel krlmnyek kztt a Tucson tkletes kzlekedsi eszkz.
Alaphelyzetben csak az els kerekek kapnak nyomatkot
Megszpti a mindennapokat, de nem abban az rtelemben, ahogy, mondjuk, egy Alfa Romeo. Nem makrancos s szeszlyes szpsg, aki nha kptelen megfelelni a mindennapi feladatoknak; rtkei szinte rejtettek, st akr unalmasnak is nevezhetk, mert, ugye, abban nincs semmi izgalom, hogy valami rendeltetsszeren kiszolglja a gazdt. Megbzhatan, brmikor.
Hatmillirt rendben van
Radsul kompakt kls mreteihez kpest hatalmas a bels tere, az lsrendszer varilhatsga s megoldsai nagyszerek, futmve tkletesen illik a hazai tviszonyokhoz. Radsul millikkal kevesebbe kerl, mint egy vrbeli hobbiterepjr (Toyota RAV4 s trsai). Megelzend a felhborodott olvasi leveleket fenti gondolatmenetem altmasztsul idecitlom a J.D.Power elnevezs, fogyaszti elgedettsget mr szervezetnek a nmet s az angol piacon vgzett felmrst.
Ide aztn minden befr, s hajtogatni is egyszer
Vetlytrsak
Honda CR-V 2.2 CTDi, 8,2 milli forint: a ktelez szempontjbl mr eggyel drgbb kategriba esik, drgbb is ktmillival. Jogosan, a piac taln legjobb dzelt, megbzhatsgt s sszeszerelsi minsgt nyjtja.
Kia Sportage 2.0 CRDi, 6,5 milli forint: ugyanaz az aut, mgis drgbb. No comment.
Nissan X-Trail 2.2 cDi, 7,8 milli forint: a htrnyok s elnyk a Tucsonnal szemben hasonlak, mint a CR-V-nl, annyi kiegsztssel, hogy terepen taln a Nissannal jutunk messzebbre.
Azt vizsgltk, hogy az adott orszg auts kzssge mennyire elgedett megvsrolt jrmvvel (orszgonknt jval 20 000 feletti adatbzis); a pontszmok ngy rszbl tevdnek ssze: minsg s megbzhatsg (30%); szemlyes ktds (25%); szervizek munkja (23%); fenntartsi kltsgek (22%). Vagyis olyasmi, mint a nptlet. A hazainl finoman szlva is rtkarnyosabb szemllettel pnzt klt briteknl a Hyundai az ipargi tlagnl jobb eredmnnyel, egybl a Nissan utn, s kzvetlenl a VW, illetve a Ford eltt vgzett, megelzve a teljes francia s olasz kompnit, valamint a Mercedest.
Hogy mindenki tudja
A nmet piac termszetesen ms, de a Hyundai itt is j eredmnyt rt el. Igaz, elmaradt a nagy ipargi kzpszertl, s nem nagy meglepetsre a Mercedes is megelzte (igaz, ppen hogy), de a nmetek szerint gy is jobb, mint a francik s az olaszok teljes palettja, s a VW is a Hyundai ltal csnyn elvert meznybe tartozik.
Hyundai vs Kia - ugyanaz, mgis ms
Ha mr az sszehasonltsnl tartunk: a Tucson s a Sportage gyakorlatilag egy idben vendgszerepelt szerkesztsgnknl. Ennek ellenre kihagytuk a kzvetlen egymshoz mrst, gondolvn, gysincs kzttk klnbsg.
Egy hts dob, kt kipufogvg
Kiderlt, hogy mgis van, de persze nem az a szmmal altmaszthat, tkletesen beazonosthat fajta. A Hyundai jobb autnak rzdtt: rzkenyebben reaglt a gzpedl elmozdtsra, jobb volt a vltja, knyelmesebb az lse, s az egsz aut sokkal jobb minsgrzetet sugallt, mint a Kia.
Az rlistt vizsglgatva is a Hyundai a gyztes, 250 ezer forinttal kevesebbe kerl a - termszetesen eltr felszereltsg - Kia dzel alapvltozatnl. A 6,2 milli forintos alapr egybknt is vonz, ennyirt ilyen tgas, ilyen sokoldalan hasznlhat csaldi autt nemigen kapni, igaz, a Hyundai presztzsszempontbl sehol sincs a vetlytrsakhoz kpest, fleg Magyarorszgon. De ismerve a tvol-keletiek kitartst s cltudatossgt, ez mr nem sokig lesz gy.
A szerz rtkelse
A sokat kirndul csaldok s az akcisajnlat-fetisiszta antisznobok kedvenc autja. Kkemny ngy csillag
Ennl sokkal durvbb terepre nem merszkedtnk - elssorban a jg miatt
A totlsr terepjrit mind azonos krlmnyek kztt prbltuk ki az Adventure Parkban. Hinta, vizesrok, siratfal, bakht, bucka: a rszletes metdust itt tallja.
|