Hosszabban utazhatunk a BKV-n
Forrás: www.fn.hu 2005.10.11. 13:27
Hűvösvölgyből Albertfalvára, Újpalotáról Kelenföldre indít közvetlen járatokat a vállalat. Állítólag egy forintnyi pluszkiadás nélkül.
A 7-es busz, az 56-os és a 118-as villamos ezentúl átszeli a várost – a meghosszabbított járatok útvonalát Menyhért László, a BKV vezérigazgató-helyettese mutatta be hétfőn a sajtónak. A 7-es buszcsalád tovább viszi az utasokat: a fekete hetes az albertfalvai Forgalmi utcától a Bosnyák térig jár, a 173-as gyors Újpalotától az Etele térig, a 73-as pedig a Bornemissza tértől a Nyírpalota utcáig jár majd. Egyedül a piros hetes jár jövőre is változatlan hosszon. Menyhért szerint ez mintegy 80 000 ember életét könnyíti meg azzal, hogy nem kényszeríti átszállásra őket a fővárosban. Ez már nem fog változni a négyes metró átadásáig – ígérte a vezető. Dorner Lajos, a módosításokért lobbizó Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület munkacsoport-vezetője elmondta, hogy a hosszabbítások nem járnak többletköltséggel.
Több hely lesz a Moszkva téren
A Moszkva téren megszűnik az 56-os villamos végállomása, mert a járat bel-budai végállomását áthelyezik a Móricz Zsigmond körtérre, így összekötve a 61-es villamossal. A 118-as villamos pedig Albertfalvától egészen Hűvösvölgyig jár majd. A 61-es és az 56-os villamos Moszkva téri végállomása így megszűnik, ezzel több teret kapnak majd a gyalogosok.
Lakos Imre, a Fővárosi Önkormányzat városüzemeltetési bizottságának SZDSZ-es vezetője a FigyelőNetnek elmondta, hogy a 18-as villamost jövőre szeretnék összekötni az 1-es villamossal. Reményei szerint jövőre sikerül forrásokat biztosítani a villamos végállomásának áthelyezésére, így az a Lágymányosi híd pesti hídfője helyett átjárhat majd Lágymányosra. Itt közvetlen összeköttetést kínál majd a XI. kerületi Lágymányos-öbölbe tervezett szórakoztatónegyeddel is, és a lágymányosi iparterületen épült lakóövezetnek is megoldja a tömegközlekedését.
A pesti oldalon is lesz némi változás. Az eddig csak Rákoskeresztúron közlekedő 161-es és 162-es busz gyorsított változatai a tervek szerint ezentúl egészen az Örs vezér teréig járnak majd.
Ütemes menetrend készül
Jövőre vezetik be az integrált, ütemes menetrendet is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az azonos útvonalakon közlekedő járatok nem egyszerre járnak majd, hanem egyenletesen elosztva, és hogy az átszállásokat is beletervezik a menetrendbe. Menyhért szerint a szeptember 1-jétől érvényes éjszakai menetrend volt a próbája, a „laboratóriuma" ennek a rendszernek, és a tapasztalatok szerint működik. Ezt a menetrendi rendszert a vezérhelyettes szerint 2–4 éven belül, Lakos Imre szerint 3 éven belül kiterjesztik az egész városra.
Egyre csökken a bevétel
A további tervekről Menyhért elmondta, hogy a BKV jegyárbevétele – a benzinár-emelkedés ellenére – csökken. Erre az évre 39 milliárdos bevételt terveztek, de amikor megtudták, hogy a kormány adómentessé teszi a havibérletek munkáltató által térítendő részének egy részét, úgy gondolták, hogy mintegy harmincezerrel több havibérletet adnak majd el, ez pedig kétmilliárddal több bevételt jelentett volna.
Ez a számításuk sajnos nem jött be, és az okát azóta sem találta meg a cég. Lakos Imre szerint aki egyszer autóba ül, az többé már nem választja újra a tömegközlekedést, nő az ezer főre eső autók száma, és csökken a főváros lakossága – ez pedig mind hozzájárulhat a bevétel csökkenéséhez. Menyhért szerint az okok megtalálásához tudományos kutatásra van szükség. Tavaly már végeztek egy felmérést a fővárosi háztartások körében, ezúttal egy komolyabb szociológiai kutatásra lesz szükség, amelyik felméri az okokat, a szokásokat és az elvárásokat is. Lakos szerint végre a BKV is magáévá tette a 2–4 évre szóló tervezés szükségességét, és a minőséget is.
|