Teszt: Fiat Panda 1.3 Multijet, 2005
Forrs: www.totalcar.hu 2005.09.23. 11:51
A Panda is belpett a tbbszr bekapott, megrgott s kikptt autk sorba. Volt belõle j s mgjabb, ngykerk-hajtsos s tv-ben szereplõ, s valahogy mindegyiket szerettk. Hogy mirt nyltunk hozz sokadszorra is? Mert ezttal a Multijet dzelmotoros vltozatot tesztelhettk, s mert szeretjk.
Az 1,3-as, 16 szelepes, kzs nyomcsves, Multijet dzelmotorrl bemutatsakor mr beszmoltunk. Ugyanezt szerelik mg a Fiat Puntba s a Lancia Ypsilonba, az Opel Corsba s a Suzuki Ignisbe is. A Panda eddig kizrlag benzinmotoros volt, s az j, imdnival forma ellenre mgsem nyerte el megrdemelt npszerûsgt, mert az 1,1-es s 1,2-es blokk a teljestmnyhez kpest sokat fogyasztott. Nem is beszlve a 4x4-es vltozat tvgyrl.
A dzelnek sok-sok elõnye mellett megvan a htrnya is. A reggeli indulsnl garantltan felbreszti a traktorhang az jszakai mûszakbl pp csak hazatmolygott szomszdot. Bemelegeds utn a hang dzeles morgss halkul, m a Panda nem kpes olyan tempra, hogy a motorhangot elnyomja a szlzaj. Krds, hogy ez a motorhangot vagy a forma aerodinamikjt minõsti.
A kuplung - akr egy autsiskola preparlt kocsijban lnnk - a botlbbal is adagolhat, dzelsge ellenre a motort lefullasztani egyszerûen lehetetlen. A Pandval rm volt vltogatni. J helyen, j fogs a vltkar. rilnyhoz mlt nyugodt s mltsgteljes kzlekedsi morlt vlasztva elõrsszerûen vette a fokozatokat, br ha sportosabbra fogjuk, kicsit akad a vlt hrmasbl ngyesbe, vagy visszavlts kzben.
A motor 5200-ig forog, de leginkbb a 3000-es fordulatszmot szereti. Egyesben 42 km/h-ig volt elg, de induls utn azonnal ordtva ignyelte, hogy kapcsoljunk kettesbe. A 2. fokozat vge 75 km/h. Persze normlisan ekkor mr rg harmadikat kapcsolunk, hiszen ennl a tempnl pp a kedvenc hromezrnket forogja. Az tdikrt mr jcskn el kell hagyni a vrost, 110 alatt nem nagyon szerette, ha teljesen felkapcsoltam. Krds, hogy mi lesz az autplyn? s szereti! Kicsi aut ltre van joga az autplyn haladni. A gyr 160 km/h-s vgsebessget gr a Pandhoz, neknk sikerlt 170 km/h fl hajszolni a mutatt.
A fogyaszts mr nem alakult ennyire paprforma szerint. A gyri tesztpilta igen gyengden kezelhette a gzpedlt, hogy vegyes hasznlatban 4,3 litert produklt. Ugyanerre nekem 5,7 literes tlagfogyaszts jtt ki a kzel 800 km-es hasznlat alatt, s ebben 70% orszgt volt, a maradk poroszkls a budapesti dugban. Indulskor 20 feletti rtk is feltûnt a pillanatnyi fogyaszts kijelzõjn, 130-as tempnl tdikben 4,8 s 5,2 kztt ingadozott.
A sebessggel azrt sszel kell bnni, mert az imbolyg kocsiszekrny furcsa dolgokra kpes, vegyk komolyan az orszgti kanyarokban kitett sebessgkorltoz tblkat. Billegteti az erõs oldalszl is. Az elsõ, keresztlengõkarokkal, csavarrugkkal, hidraulikus lengscsillaptkkal szerelt fggetlen McPherson felfggeszts s a hts, torzis csatols lengõkarokkal, csavarrugkkal s hidraulikus lengscsillaptkkal szerelt rugzs az ell lõknek kedvez. Ell pp csak megrznk egy-egy tbordt, htul nem rt vigyzni a nyelvekre.
rispanda
rispanda, nagypanda vagy bambuszpanda nven ismerjk (Ailuropoda melanolenca) a mackknak ezt a klnleges fajtjt. Szabadon alig 1000 pldny l Knban, az 1500-4000 m magasan fekvõ terleteken.
Az rispandk bundja fehr, fekete foltokkal a szem krl, a fleken s a vllakon, valamint vgtagjai is feketk. Vastag, olajos vladkkal fedett bundja hatsosan vdi a hidegtõl. Fehr-fekete foltjai beleolvadnak a hegyi fenyõ- s bambuszerdõk aljnvnyzetnek flhomlyba. Fogazata eltr a medvtõl. A tpõfogak, zpfogak nagyon fejlettek, a nvnyevõ letmdhoz alkalmazkodtak. Elsõsorban fehrjben gazdag bambuszrgyekkel tpllkozik. Gyomra olyan izmos, mint a madarak zzgyomra, ez alaktja a tpllkot emszthetõv, de nvnyi tpllknak csupn 20%-t tudja hasznostani.
Magnyosan lõ llat. letterlete 4-7 km2 , hatrt jellegzetes szagval jelli ki. A nõstnyek odszerûsgben vagy fatrzs regben ellenek szeptember vge fel, ltalban kt kicsit, melyek kzl az egyik tbbnyire hamar elpusztul. A kicsinyek 15 cm hosszak, 90-140 grammot nyomnak, vakok s csupaszok. Bundjuk a msodik ht vgre lesz fekete. Az anya a bocsot legalbb hrom htig a karjban ringatja megszakts nlkl.
A rgi Panda dobozszerû szgletes vonalai, a kocka fnyszr, a szinte fggõleges htfal maradt, pp csak az les szgeket reszeltk kicsit lgyabbra, de gy is ficksan nz ki. Ha felnagytannk, legalbb annyira robusztus s tiszteletet parancsol lehetne, mint egy Kia Sportage. A szle-hossza egy formra jtkony, nyjt hatssal van a tetõcsomagtart fekete kerete s az oldalajtkon vgigfut gumicsk. tajts, gy kisautsga ellenre is teljes rtkû.
Az ajtk j nagyra trulnak, a gyerekls, majd a gyerek beszerelse problmamentes. Az lsek nagyon knyelmesek, a szvtt mints lshuzatra szoknyban sem volt panasz, ha nem is annyira elegns a beltr, mint a Lancia Ypsilonban. A mûszerfal egybenttt mûanyaga mr inkbb nyomasztott.
A vezetõlshez lsprnamagassg-llt kar is jr. Amikor elõszr beltem, az alapbelltst is magasnak talltam, de knnyû volt hozzszokni, s a j kilts mellett megvan az az elõnye is, hogy knnyedn kipattanhatunk a Pandbl. A hts lssor egyben elõre s htra cssztathat, osztva dnthetõ. A csomagtart mrete htrahzott lsekkel 205 liter, lehajtva, elõretolva 860-ra bõvthetõ. Az lsek dntgetshez, elõrehzshoz nem kell frfisegtsget hvnunk, a Panda erõlkds s bonyolult reteszekkel veszõds nlkl alakthat pr msodperc alatt egyterûv.
Tesztautnk az extrkkal alapbl is legjobban telepakolt Emotion felszereltsgû volt, de ezentl is szmos opcis knyelmi berendezst szereltek bele. A mr emltett, llthat magassg vezetõls mellett az llthat kormny, a bellthat biztonsgiv-magassg, a 14-es knnyûfm kerekek, a hts fejtmlk, a tetõsn, a CD-s rdi s a tvirnyts kzponti zr is az Emotion alapfelszereltsgbe tartoznak.
A digitlis klma kezelse a lehetõ legegyszerûbb. A fvs maximlis erõssgvel egy mesterfodrsz is meg lenne elgedve, szerencsre szmos fokozatban gyengthetjk. Kzre esnek az elektromosan bellthat tkrk s a villanyablakok - nagy boldogsg, hogy automatk - kzpen elhelyezett gombjai is. Fejnk felett dupla tetõablak, br csak az elsõ nyithat, de a msikon is beengedhetjk a napocskt. Na hzzuk be gyorsan azt a rolt, mert gs lesz a vge.
Pandasti
Tudomnyosan megtervezett tpllkkiegsztõt kapnak a Knban szabadon lõ rispandk. Knai kutatk szerint a pandk veszlyeztetettsghez az is nagyban hozzjrul, hogy az llatok alultplltak. Nem jutnak elegendõ vitaminhoz, svnyi anyaghoz s rosthoz. A macik szmra ezt a hrom sszetevõt nagy koncentrciban tartalmaz, bambuszrgy alakra prselt kekszet fejlesztettek ki. A kezdeti prblkozsok sikerrel jrtak, a pandk finomnak talltk s szvesen fogyasztottk a kihelyezett stemnyeket.
Eddig minden simn ment, m a mûszerfal LCD-je tovbbi szolglatokat knl. A konfigurlhat multifuncionlis kijelzõ hasznlata ktnapos tovbbkpzõ trninget ignyel, ha nem programozknt keressk a kenyernket. A hasznlati utasts ugyan igyekszik mindezt elmagyarzni, de a 20 lpsbõl ll, mellkkrkkel dsztett ciklusos szervezsû funkcisorozat hamar elveszi az ember kedvt. Nekem elg lenne a Dynamic felszereltsghez jr sima "trip computer".
Megy is, nem fogyaszt sokat, adn magt, hogy a Panda kitrjn vrosi fogsgbl, s az orszgutak rmv vlljon. Azrt nagy csaldi trkat ne tervezznk vele. Szlessgre ugyan nincs panasz, sem az ell, sem a htul lõk nem kerlnek egymshoz knyelmetlen kzelsgbe. Mg kt szemly nagyon knyelmesen elvan, s a csomagoknak is marad hely, a harmadik szemly mr prul jr. Ha nincs csomagunk, az lssort htratolva a htul lõ a lbtrre nem fog panaszkodni. Rnzsre azt gondolnnk, a szksges magassg is bõven adott - ht nem. Htul mr egy tlagos felnõtt is vszesen kzel van a mennyezethez, egy hosszra nõtt kamasz meg csak lehatott fejjel fr be.
Vrosi kisautnak nehz jobbat elkpzelni. Hossza mindssze 3538 mm - olyan helyre is befr, amit ms autval mg egy pillanatra sem nznnk parkolnak. Nagyon izzadnunk sem kell, hiszen a city kapcsolt megnyomva pilleknnyûv vlik a kormny. Parkolson kvl mskor nem is hasznltam ezt a funkcit. A centizst sem kell a visszapillant tkrben ltottakra bzni, a tesztautban tolatradar figyelmeztetett a mgttnk lvõ aut tlzott kzelsgre.
Szval kicsi, helyes, kezes, de olcs-e? Tesztautnk brutt ra regisztrcis adval ppen tlpi a 3 millis llektani hatrt, de az 1.3 Multijet a Dynamic felszereltsggel mr 2 699 000 Ft-rt elrhetõ. A luxusnak ra van, de az Emotiont vlasztva 565 000 Ft-nyi extrt kapunk 350 000 Ft-rt, amit mr rdemes megfontolni. De ne gondoljuk, hogy a cscsfelszereltsget vlasztva mr nincs hov klteni a pnznket, tesztautnk kdfnyszrja, osztott httmlja, metlfnyezse, ESP-je s napfnytetõje, oldallgzskja s tolatradarja, CD-tra - csak hogy a nagyobb tteleket emltsen - sszesen 654 000 Ft-nyi vlaszthat extrt kpvisel.
Mûszaki adatok
Motor: 1,3-as Multijet turbdzel Tpusa: soros ngyhengeres, hengerenknt 4 szelepes Hengerûrtartalom: 1248 cm3 Max. teljestmny: 70 LE 4000 1/min-nl Max. nyomatk: 145 Nm 1500 1/min-tõl zemanyag-ellts: Common Rail Multijet, kzvetlen befecskendezõvel s turbfeltltõvel Kataliztor: oxidcis kipufoggz-kataliztor s kipufoggz-visszavezetõ rendszer Vlt: 5 fokozat kzi vlt Hajts: elsõ kerk Kormny: fogaslces kormnymû elektromos szervoberendezssel Elsõ felfggeszts: McPherson, fggetlen felfggeszts keresztlengõkarokkal, csavarrugk, hidraulikus lengscsillaptk, keresztstabilizl rd Hts felfggeszts: fggetlen kerkfelfggeszts, torzis csatols lengõkarokkal, csavarrugk, hidraulikus lengscsillaptk Fkek: ell hidraulikus trcsafk, htul dobfk, ABS Kerekek: 5,00 x 14 knnyûfm (szksg ptkerk) zemanyagtartly: 35 liter (5 liter tartalk) Mretek: Hossz: 3538 mm Szlessg: 1578 mm
Magassg: 1540 mm Tengelytv: 1578 mm Elsõkerk-tvolsg: 1357 mm Htskerk-tvolsg: 1366 mm Min. fordulkr tmrõje: 9,1 m ntmege 935 kg Fogyaszts (gyri rtk): vros: 5,4 l/100 km orszgt: 3,7 l/100 km vegyes: 4,3 l/100 km Gyri vgsebessg: 160 km/h Alapra: 3 049 000 Ft (brutt, regadval)
|