Kuncog a krajcr?
Forrs: www.rtlklub.hu 2005.09.19. 14:39
Fiat Panda - Citron C1 sszehasonlt teszt
A Fiat Pandt mr megszoktuk, a Citron C1 viszont jonnan rkezett a miniautk meznybe. Ilyen autt leginkbb a sprols jegyben vesz az ember – ki a parkolhelyen, ki a pnzen szeretne sprolni....
Vajon a miniaut minirat is jelent? – tettk fel a krdst, amikor sszehasonlt tesztnk kt rsztvevjt, a Citron C1 1.0 SX vltozatt s a Fiat Panda 1.2 8V Emotion kivitelt kivlasztottuk. Nem felttlenl. Ha nem szeretnnk drmaian lecsupasztott, szervtlan, rditlan, szinte lgzskmentes autt, egybl olyan rszintre kerlnk, ahol nem a minik, hanem a kiskocsik rtartomnya hzdik: a C1 „fullextrsan” (ebben nincs benne a klma) mr 2,6 milliba, a Panda pedig 2,8 milliba kerl, igaz, szeptember vgig mg odaadjk 2,65-rt.
Alapkiptsben mindkett 3,5 mter krli hosszsg, ngyszemlyes, csomagtartjuk minimlis mret (C1: 170 l, Panda: 206 l), roppant kis tmrj (9,5 mteres) krn megfordulnak. Radsul a motorjuk kicsi, a Citron lkettrfogata mg hrom szmjeggyel lerhat, de a Panda 1242 kbcentis motorja sem az amerikai stlus tlmretezs szltte. Ragozhatnnk mg, de k ketten igazi vrosi autk. Ebben a szegmensben most a C1 (s a mszakilag azonos Peugeot 107 s Toyota Aygo) megjelense az idn a legnagyobb esemny. A Citron bjosan kancsal tekintetvel biztosan sok vev szvt fogja megdobogtatni, s utastere is bartsgos kialakts. A sprols jegyeinek egy rsze valban felfoghat vagnysgknt, gy a rengeteg trolreg, a tbbfle sznrnyalat feltnse, a szokatlan elrendezs, este vilgt szellzrendszer-kezel blokk tnyleg szimpatikusnak tnik.
m a drki szigorral vgrehajtott kltsgcskkents nyomai nhol mr zavarak: a kalaptarttl nem lehet bepakolni az amgy is kicsike nylson; az els ls lltsi lehetsgei minimlisak, nincs klnll fejtmljuk; a vezet nem kapott gombot az utasoldali ablakemel kezelshez, a hts hangszrkat pedig egy utols sufniban is ignyesebben szerelik a kalaptartra.
Kr, hogy az egykaros ablaktrl a jobb oldalbl nagy rszt rintetlenl hagy, s a laptot csak pr centire lehet elemelni az vegtl. A C1 hromhengeres motorja 68 lers, lnken reagl a gzadsra s magas fordulaton sem fogy ki a szuflbl. A brilins motorhoz egsz j a vlt is, pontossgban veri a Fiatt, br az nem teljesen vilgos, egy vrosi autnl mirt vlasztanak olyan hossz msodik fokozatot, hogy egy kis utcba befordulva vissza kell kapcsolni egyesbe, mert szegny motor ilyen alacsony fordulaton kptelen gyorstani.
A C1 futmve a minik kztt szinte GTI-jellegen feszes, kellkpp kzvetlen s spontn kormnyzssal, ami a vrosi cikzsban nagyon tetszeni fog a vezetnek. Amg egyszer csak rzs tra nem r – itt kifejezetten zavar a sprd rugzs, amely igazbl autplya-tempnl simul normlis komfortv. A futmhangols a blokkolsgtlt is megzavarja: sima ton llegzetelllt a lassuls, m az els zttyennl az ABS gy leszablyozza a fkhatst, hogy az ijeszt.
Ezzel szemben mit tud felvonultatni a Panda? Br a motorja gyengbb, m a vibrcikat s Wartburg-hangot bsggel termel hromhengereshez kpest igazi komfortmotor, amelynek kulturltsga bsggel ellenslyozza a hinyz nyolc lert. A hangszigetels is egszen ms szinten van a Pandban, gyakorlatilag csak autplyn jn meg a motor hangja (ekkor is csak feleannyira, mint a C1-es), a vrosi s orszgti hasznlat sorn viszont csendes, radsul nem kell a futmvek dbrgst sem hallgatni. A vlt tttelezse hasonl a Citronhez, ennl is tl hossz a kettes, s br a Fiat is egsz jl helytll nagyobb tempnl is, a dinamizmusa egy rnyalatnyival minden szituciban elmarad a C1-estl.
Ellenben a Panda bels kialaktsa olyan, mintha egy nagyobb autt kicsinytettek volna le, a hasznlt anyagok s az sszeszerels veri a Citront, az olaszoknak futotta ktkaros ablaktrlre s oldalanknt hrom-hrom (!) vzsugarat lvell spricnikre, az ajtt befed krpitra, llthat magassg vezetlsre, no s arra a rugra, amelynek mindssze annyi a feladata, hogy lltskor a slyos kormnyoszlop ne hulljon az lnkbe. Radsul olyan opcik is elrhetk, amirl a C1-es vevi nem is lmodhatnak: ESP, fggnylgzsk, automatikus lgkondicionl, st, a Panda tlses kivitelben is megkaphat, felr nlkl.
A kicsivel nagyobb, de sokkal jobban pakolhat raktr, a kellemes rugzs, a j hangszigetels, az ltalnos komfortrzet s a remek ergonmia knnyedn egyenslyozza a Panda picivel gyengbb motorjbl, az rnyalatnyival keskenyebb utasterbl s a kevsb kzvetlen kormnyzsbl add htrnyokat. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Citron C1 rossz aut lenne, hiszen a motorja egy kis kszer s a kocsi szinte gokartszeren sportos – csupn knyelmetlennek, alulextrzottnak s tlrazottnak tnik a Fiat mellett.
Fiat Panda
Ami tetszett
A kis Panda olyan, mint egy nagyobb aut mkdkpes modellje: mindene megvan, mkdik, csak kisebb. Radsul csendes, kivlan rugzik, knnyen irnythat s bartsgosak a menettulajdonsgai, jl fog a fkje, az Emotion felszereltsge kivl – kifejezetten j vtel.
Ami tetszett volna
Kicsit keskeny az utastr, ezt fleg ell rezzk, mivel ott van a vltt tart konzol. Az Euro NCAP trsteszt eredmnye is lehetne tbb 3 csillagosnl. Az 1,2 literes motor ugyan a clra megfelel, de jl ltszik, hogy ezt a nvt az ignyesebb egyliteresek is knnyedn hozzk.
Citron C1
Ami tetszett
A kis egyliteres motor mrett meghazudtol vehemencija, a j vlt, az tlagon felli fk tudsa sima ton, az lvezetes vezetsi tulajdonsgok. A rengeteg trolhely igazn jl belakhat vrosi miniv teszi. Radsul a kategria egyik legjobb Euro NCAP eredmnyvel bszklkedhet – 4 csillaggal.
Ami tetszett volna
Sajnos a C1 akusztikai s vibrcis tulajdonsgai a korbbi Suzuki Swift egyliteres alapvltozatt idzik. A Citron viszonylag magas ron mri a bjos kisautt, ellenben a felszereltsge nem kimagaslan j. Nhny rszletmegoldsa bntan egyszer.
|
Panda |
C1 |
H/Sz/M (mm) |
3538/1589/1540 |
3435/1630/1470 |
Hengerrtartalom |
1242 cm3/benzines |
998 cm3/benzines |
Teljestmny |
44 kW (60 LE)/5000 ford. |
50 kW (68 LE)/6000 ford. |
Nyomatk |
102 Nm / 2500 ford. |
93 Nm / 3600 ford. |
Vgsebessg |
155 km/h |
157 km/h |
Gyorsuls 0-100 km/rra |
14,0 s |
13,7 s |
tlagfogyaszts |
5,8 l/100 km |
4,6 l/100 km |
Hattvolsg |
603 km |
761 km |
Alapr |
2 650 000 Ft |
2 594 000 Ft |
Tesztaut ra |
2 675 000 Ft |
2 934 000 Ft |
|