Teszt: Toyota Yaris 1,4 D-4D - 2006
Forrs: www.totalcar.hu 2006.02.24. 11:45
Remek kisaut, szerettem, lveztem, boldog voltam benne. Ha nha ki is szrdtt a fogaim kztt, hogy rhdjmeg, tszmt!, az csak a gondolatolvassban nemigen jelesked robotvlt miatt volt.
Yaris a cskon
St belle a minsg, a tartssg, az tgondoltsg, a pontossg. Le sem tagadhatn, hogy japn, st gazdag nagybcsijnak, a Lexusnak sem kell szgyenkeznie miatta. Remlem, most ezzel nem kiabltam el a dolgot: az j Yaris, akrcsak eldje, Valenciennes-ben, Franciaorszgban kszl.
Kellemes arnyokkal megldott kis tojs. J elnzegetni, sehol egy zavar kiszgells, l, cscsk. Mindazonltal az j Yarisbl hinyzik az a formai trkk, egyedisg, amivel kitnne az utcakpbl. Tbbszr mentem el mellette parkolkban: emlkeztem, hogy egy szp kisautval jttem, de nem talltam meg a sorban. Ha vesznek egyet, vegyenek pirosat!
Megmaradt a formai folytonossg az eldmodellel, az vvonal most is meredeken lejt elre, a lmpk ell-htul yarisosak maradtak, a htrcs is pp gy leolvad az emblma alatt, mint az eldben. Csak az egsz nagyobb, finomabb, szebb. s az j Yaris A-oszlopa mgtt tallhat minden idk legmulatsgosabb oldalablaka. Alig tenyrnyi veg, pp csak elfr rajta a szoksos gyrti informci.
Egyrtelmen Yaris: megrizte eldje stlust
Ahogy a kls dizjn, a beltr is az els genercis Yaris egyenes, trsmentes folytatsa, tovbbfejlesztse. J plda ez az j kisaut arra, hogy a japnok nemcsak kitalltk a kaizent, a folytonos fejlesztst, a dolgok permanens, szakadatlan jobb ttelt, hanem alkalmazzk is. Van, ami nem vltozott (vltozatlanul szemfjdtnak tallom a nagytoptika mg illesztett LCD-panelt, s csnya ergonmiai baki, hogy a szmtgp adatait a mszeregysg mell rakott, elrhetetlen gombbal lehet vltogatni), de tnyleg sok minden jobb lett, s semmi sem lett rosszabb.
Isten bizony, nem volt hideg a motor!
Mlesiklplya az ajtn
Azt hittem, az aut belseje mg inkbb tetszik az embernek, ha az ember n, de meg kellett lepdnm. Kati kollegina fenntartssal fogadta a Yaris btorozst. Nagyon zavarta a sok pici manyag lap, fedl s burkolelem az egysges, bontatlan krpitozs helyett. Van, ahol ez a tagoltsg tnyleg rthetetlen, pldul a knykltl az A-oszlopig hosszan felfut fehr manyag bettnl. Van viszont, ahol praktikus okai vannak, pldul a mszerfali trolrendszerben. n mg ennyi fedeles zugolyt autban tn nem is lttam, a kormny mgtti blokk bkebeli szekretereket idz.
A szekreter
Ms nven rszekrny. Kis mret, knnyen mozgathat btordarab, lehajthat, rfelletknt szolgl ajtval, mgtte sok kis polccal, fikkal a tintatart, az itats, a tollak, pecstek szmra. Nem ritka bennk a titkos rekesz sem, ahova pldul Agatha Christie hsei rejthettk gyilkosuk ell rtkesebb irataikat, kszereiket.
Eurpban a XVI. szzadban vlt npszerv, klnsen sok ~ kszlt a XVIII. szzadban, Franciaorszgban. A tehets polgri csaldok otthonban ktelezen llt egy ilyen mves munkval kszlt szekrnyke, vagyis ht asztalka. Mra az IKEA-generci leginkbb csak a nagymama rksgbl, rgisgboltokbl, mzeumokbl ismeri, funkcijt felvltotta a cdtartval felszerelt szmtgpasztal. rversek izgalmas darabja, aki kedvet kapott egy ~hez, itt j prat tall, akr mr pr tzezer forintos kikiltsi ron.
Sosem lttam mg autban ennyi fedeles rekeszt
Fggleges elrendezs, tbb hely a trdnek
Szm szerint hat fedeles rekesz van a Yarisban: egy-egy felfel nyl ajtaj kesztytart s kibillenthet pohr- vagy miegybtart az utas s a vezet eltt egyarnt, egy klasszikus kesztytart az utasnak, s egy kis msik a piltnak. s kzel sem vagyok biztos benne, hogy mindet szrevettem.
A vezet eltti felfel nyl kesztytartban talltam az egyetlen hibra, egy aprsgra, ami Citronben, Fiatban fel sem tnne, de Toyotban rendkvl zavar. A fedelet egy kis benyomhat manyag nyelv rgzti, illetve rgztette, amg az anyagul szolgl plasztik hajtogathatsgra alapoz pszeudozsanr el nem trt. Hiba, ha valdi rugs kilincs kerlne a kt fedl al, az legalbb harminc centtel megdobn a gyrtsi kltsgeket.
A korbban csnya, avttas klmakonzol immr szp s klnleges, az egy oszlopba rendezett krblokkok jl mutatnak a fmesen csillog manyag httrben. A fggleges tmbn nem nehezebb elboldogulni, mint az ltalban megszokott vzszintesen, viszont ezzel a forgattrkkel a Yaris elri, hogy az ell lk trdnek annyi hely jut, amennyit kt kategrival feljebb is megirigyelnnk sok autban. Mg gy is, hogy a konzolon megmaradt az elz Yaris kt hasznos kopoltyzsebe is.
Ez a Yaris legszebb rsze
s mindeme praktikum megjelense is - szerintem - gy tkletes, ahogy van. Elsknt a kt fehr levegrostlyt babrlva lelkendeztem, aztn szrevettem, hogy az ajtfoganty-knykl is bizonyra knyes, de sszekoszoldsig nagyon szp fehr manyagbl kszlt. A kormny nagyauts, nehz, j fogs, a bajuszkapcsolk sem az eldmodell mg a Swiftbl is ismert klasszikus egyenjapn karjai, komolyabbak, slyosabbak lettek. A pazar, jtkos, klnleges szerelvnyfal annyira lekti a figyelmet, hogy alig venni szre, mennyire manyagszerek s sivrak az egybenttt hats szrke szkek, ell-htul egyarnt.
A 2006-os Yaris megrizte eldje varilhatsgt is, viszont tbb helyet knl. A vezet, legyen brmekkora, knyelmesen magra szabhatja munkahelyt. Tesztautnkban magassgllts volt a sofrls, tengelyirnyban is llthat a kormny, de ezek a szolgltatsok a Yarisnl valamirt felras extrk.
A kt fl billegethet, tologathat, termszetesen kln-kln
Ngy meglett ember simn elfr az autban (ha nem is olyan simn, mint a kategribl kintt j Cliban s Puntban), ilyenkor a csomagtr csak 270 liter, ami azrt 65-tel tbb az elz Yarisnl. Ha azonban elhanyagolhat lb utasokat szlltunk, a csomagtr 363 literre is megnvelhet. Lehet ezt mg varilni, ha egy kis lb s kt nagy lb, vagy pp kt nagy- s egy kislb utas szll be htra, akkor az 1/3:2/3 arnyban tologathat lsekkel jtszhatunk. Aprop, nyilvn tudjk, mi az: se keze, se lba, mgis elmegy a kocsmba? Trzsvendg.
Mikzben a motor mszaki adatait kzt turkltam a Toyota weblapjn, tbb nem vrt dolog is megbkte a szememet. Egyrszt az sszes Yaris-motor, gy a kis D-4D is lncos vezrls; a fene gondolta volna, hogy van mg ilyen ignyes tmeggyrt a XXI. szzadban. Msrszt ez a kis ngyhengeres dzel (ami nem keverend ssze az Aygba szerelt Peugeot–Citroen-HDI-vel) csak nyolcszelepes, egy vezrtengellyel.
1.4 D-4D: nem keverend ssze az Aygo PSA-dzelvel
Ezzel egytt a kilencven dzell egsz szpen viszi a Yaris egy s tized tonns tmegt. Kirobban errl nem beszlhetnk, de mindig rendelkezsre ll masszv nyomatkrl igen, 1800-as fordulattl 3000-ig 180 Nm vr ugrsra kszen a gzpedl alatt. A motor 135-nl forog hromezret.
tverhet elektronika
Autnkban felras kulcsnlkli nyits, gombos indts volt. Egyszer sikerlt tvernem a rendszert. Mnusz tz fokban kiballagtam, megnyomtam a gombot, az aut izztott, amikor csrgtt a telefonom. Megnyomtam ht a gombot mg egyszer, ne vartyogjon nekem a motor, s beszltem. Amikor jra indtottam, a motor szrny, kehes hrgssel kelt letre, s csful, egyenetlenl jrt le pr temet. Alighanem az trtnt, hogy az elektronika a rindtsnl mr nem izztott, hiszen gy emlkezett, ez mr megvolt. Nem mondom, hogy hiba, de mindenkpp vicces jelensg, remlem, a trtnettel szereztem egy kellemes pillanatot az autelektronika gyllinek.
A Yaris al szoksos kisaut-futm kerlt: elre MacPherson, htra torzis hd. Autnkban a felfggeszts is olyan, mint a motor: megbzhat, nyugodt, kiszmthat. A Yaris nem versenyaut, sportossgot nemigen tallni benne, de mindennapi kzlekedsre remekl megfelel.
A Robot
tsebessges robotvlt knnytette meg az letemet, br bizonyos kellemetlen kompromisszumok rn. Kiss kiszmthatatlan, sosem tudtam biztosan, milyen fordulatszmnl fog vltani. Az esetek kilencven szzalkban, ha gyorstsnl hromezres fordulat krnykn kicsit engedtem a gzon, vltott a robot, de nha valamirt nem. Azt sem tudtam biztosan megjsolni, hogy egy hirtelen gzadsnl mennyit fog visszakapcsolni: hol egyet, hol kettt vltott.
Ugyanakkor ha a kickdown-kapcsolig nyomtam a gzt, bizton szmthattam r, hogy a Yaris gy kezd majd gyorsulni, ahogy csak telik tle az adott sebessgnl. Nha hrmasbl simn tsbe vltott, ha csak finoman gyorstottam. gy, ahogy n is teszem nha kzi vltval. Ez tetszett.
Egyesbl kettesbe nyaknyekkent brutalitssal vlt, a tbbi felkapcsolsnl kicsit jobb a helyzet. Ennek az az oka, hogy az elektronika nem figyel arra, hogy a vlt (nyelestengely) s a motor (ftengely) kztt ne legyen fordulatszm-klnbsg, egyszeren sszecsapja a kuplungtrcskat, oszt' jl van. Pedig az ilyen modern, krnyezetbart, szablyozott gs motorok lass fordulatszmesse miatt az idejbl kitelne, hogy a vltst gy idztse, hogy az sszezrs pont idelis fordulatszmon trtnjen.
A vratlan vltsok ellen Winkler kollga gy kzdtt, amg nla volt az aut, hogy egyszeren ttolta kzi zemmdba a kart, s a gzzal jtszva magra vllalta a fordulatszm-egyeztetst. n is kiprbltam, gyorsan megszokhat, mkdik. Persze azrt automatn hagyva sem katasztrfa, csak tudomsul kell venni, hogy a robotvlt a hidrodinamikus nyomatkvltnl kevsb finom szerkezet. Viszont jval takarkosabb zemet enged.
Az 5,7-5,8 literes tesztfogyaszts nagyobb volt, mint amire szmtottam, de meg kell hagyni, nem sokat vezettem kml mdban szegnyt. A Toyota vrosi, orszgti s vegyes zemre egyarnt ugyanakkora fogyasztst ad meg a kzi s a robotizlt Yarisra is. Ha az ember megkzeltleg betartja a KRESZ-t, s nem azzal szrakozik, hogyan tudja minl inkbb megszvatni szegny robotot, biztos nem rdngssg a 4,5 literes katalgusrtk megkzeltse.
KARR volt KITT gonosz ikertestvre
Tesztautnk nagyon jl felszerelt darab volt, mg ha ez a j felszereltsg japnul kicsit mst is jelent, mint eurpaiul. A dzel Yaris alapra 3 030 000 forint; rdekes, de dzelmotor csak az tajtshoz krhet. Mi ehhez mg megkaptuk a 910 ezres EXE csomagot is: alufelni, villanyablakok elre, fggnylgzskok, trdlgzsk a vezetnek, kormnyrl vezrelt MP3-as CD-s hifi, a mr emltett magassgllts vezetls s ki-be hzkodhat kormny, brborts itt-ott, digitlis klma, kulcsnlkli nyits-zrs-indts s kdlmpa. Ms mr gyakorlatilag nem is rendelhet a Yarishoz. nknek nem tnik kiss hinyosnak a lista?
Nincs stteds-, sem esrzkel. Htulra nem lehet elektromos ablakot krni. Nincs tempomat, Bluetooth, tkrfts, se toronyra lnccal. Isten ltja lelkemet, nekem ezek nem is hinyoznnak egy kisautbl, de azrt klns, hogy a Toyota ennyire mskpp gondolkozzon az extrkrl, mint mondjuk a Renault vagy a Citron. No, mindegy, majd Eurpa eldnti, j-e ez gy neki. Nekem j volt.
A szerz rtkelse
hamarjban nemigen tudok jobb dzelkisautt mondani az j Yarisnl. A robotvlt meg olyan, amilyen, eddig ms mrkk sem tudtk ezt jobban megoldani. A kategriban jr neki az t csillag: nagyobbat tudok, de finomabbat, jobbat nem.
|