Teszt: Skoda Superb 1,9 TDI Business - 2005
Forrs: www.totalcar.hu 2005.10.07. 10:08
Szrnyû ktsgek gytrhetik egy riskonszern stratgit, ha azonos platformon kszlõ autmrkikat ms s ms trsadalmi rtegeknek sznjk. A hossz Passatbl kialaktott Superb mrete alapjn vgan tartozhatna az elit szûk tborba.
Mgse lenne j tlet, hisz' akkor a felnk igen nagyra becslt VW msodik legnagyobb szemlyutjt silnytank. gy marad szegny, megtûrt Skodnak a kisebb s gyengbb motor, kevesebb fokozat a vltban, szernyebb enteriõr.
s persze az alacsonyabb ellenrtk: 1,9 Tdi szz lerõvel, 5 milli forintrt. Vagyis jobb als kzpkategris ron. Dbbenet. Akkor is, ha van j Passat, ha megjult a vllalatcsoport teljes knlata: a legjobb ajnlat vitathatatlanul a Superb.
Nem tudom, mifle okbl, nekem mindig az elõzõ Passat tetszik. Most, hogy itt az j, egsz jpofnak ltom a lecserltet. Fõleg ha 10 centimterrel hosszabb, hatalmas krmozott hûtõmaszk tornyosul az elejn, s gy mutatkozhat meg a (vgyott) mdos menedzser-nem, hogy kzben vletlenl sem kevernek ssze a gyans zelmeket folytatkkal.
Sosem tapasztaltam mg j vagy jszerû tesztautval, hogy ilyen elõzkenyek lennnek kzlekedõtrsaim. Knnyûszerrel besorolhattam a legmasszvabb sorokba. Elnztk kisebb hibimat. Olyan ksznte meg glns gesztusomat, akitõl nem vrtam. Taln ezrt is - kifejezetten megbartkoztam a Superb klsejvel.
Õrlt Maxi
Az obligt Trabant utn (figyelem, a nyolcvanas vek vgn jrunk!) hamar elcsbultam egy pomps, '79-es vjrat 120-as Skodra. Igaz, kzvetlen elõtte ptettk jj a totlkrt erõ balesetbõl, valamint a szzhalombattai kõolaj-finomt utngetõje sem lett volna kpes az olajfstjvel megbirkzni. Ha laztottam a kormny grcss szortsn, azonnal az rok fel vette az irnyt. A 155-14-es gumit gy falta, mint a Mad Max-krre fogott motorkerkpr. A motorfeljts az akkor mg ltezõ Csepel Autgyr soroksri zembõl szrmaz hvely- s dugattygarnitrval valsult meg - mg erre is hnapokig kuporgattam. Sajnos, tovbbra is gyûlltem, gy rtkestettem; j gazdjnak srig tart tkaitl csak az mentett meg, hogy elsõ (s az aut szmra utols) tjuk egy les nyrfhoz vezetett.
A belsõ trknlat lenyûgzõ. Fõleg hosszban, a 280 centis tengelytv kvetkezmnyeknt. Ahogy ismert, a Passat Knnak kifejlesztett, hossztott vltozatt ottani vllalatigazgatk/hivatalnokok sofõrs limuzinknt hasznljk. Mg a millirdos llekszm orszgban sincs olyan zsirftermetû menedzser, akinek ne lenne elg a kt lssor kztt ttong fl mter az alsbb nposztlyban ragadt sofõrtõl val szeparldsra. Szltben mr nem ilyen egyrtelmû a rokonsg a luxuskategrival.
ltem tbb olyanban, ahol nem udvariaskodtam klcsnsen utasommal, ki csatolja be magt elõbb - itt egyszerre nem megy. Htul a szokatlanul vaskos "kardnalagt" akadlyozza a hromszemlyes hasznlatot. Nem baj: ha netaln zleti ebdrõl megegyezst elmulaszt feleket szlltunk haza, hajtsuk le kzjk a szles knyktmaszt, mris kln mikrovilgban rezhetik magukat.
A csomagtart hatalmas, de ngyajtsnak megfelelõen kevss praktikusan pakolhat. Nem is bõvthetõ, egyedl a slceket lehet belgatni a hts lsre. (Mrmint a tesztautn. Az idei gyrts Superb osztottan dnthetõ httmlval br.) Ez egy nagy limuzin: joggal felttelezhetõ, hogy aki meg tudja venni, nem a boy-szolglaton takarkoskodik a hztartsi gpek vsrlsakor. Ha esetleg sofõrt alkalmaznak, ne knyes fehr kesztyût hordassanak vele, mivel a csomagtart-tetõn hiba van bell kt fl, a rugerõt csak a lemez klsõ rintsvel lehet legyõzni.
Legendk keringenek a haznkba teleplt knai ruhanem-kereskedk ignytelensgrl. Elalszanak a blkon, meglnek a legolcsbb kzrtkoszton; lre lltjk az gy megsprolt jant. Mgsem hiszem, hogy lenne mersze a Volkswagennek ennyire puritn belsvel knlni a tvol-keleti vllalatvezet/funkcionrius krben. Fekete minden: egysgesen a mszerfal, a krpitok, a sznyeg. A tetre jutott kevs vilgosszrke, valamint a kilincsek s a vlt fls kulisszjra futtattak egy kis krmot. Utbbi szemet is szr mindenkinek: egyesek giccsesnek ltjk, msok lltjk, ez dobja fel az elegns, m fantzitlan teret. gy vlem, e kt tbor tagjai pontosan ugyangy nyilatkoznnak a nyakkendtrl: elbbi soha fel nem csippenten, mert csiricsr, a msik ruhzata nlklzhetetlen tartozknak tartja.
Ha nem is trekedtek mindenron a minsgi sszhatsra, a legfontosabb knyelmi berendezsek alapron jrnak: automata klma (htul ngy fvkval), elektromos mozgats ablakok, lgzskok garmadja, llthat ls- s kormnymagassg, sokhangszrs rdi, csillaptott csapds fedeles rekeszek, elektronikus vdelmi rendszer, egyebek.
Termszetesen buss sszegrt felszerelhetjk Superbnket tovbbi tartozkokkal. Van hozz brls, hts tmlbl kihajl lbtartval, trolrendszer a csomagtartba, navigci s hasonl nyencsgek. Csak akkor mr majdnem ott tartunk az rban, mint egy presztzsben jobban dskl autval. Azrt is, mivel a felsorolt finomsgok fleg a kt V6-os blokkal szerelt Skoda sajtossgai lehetnek.
Simulkony mocskos diszn
Aki sajt krn sem tanul, megrdemli, hogy jbl farmotoros Skoda kesertse napjait. Pedig olyan szp piros volt, az ismers pedig oly szavahihetnek tnt. A harmadik henger viszont mindig bekpte gyertyjt. Addigra mr tudtam, ez slyosabb annl, ahogy a jhiszemt ad volt gazda lltja. Klns, hogy nem tertettem le a simulkony katonatisztet (szmomra ez azta a legdurvbb szitoksz), a mundrba bjt mocskos disznt egy iszonyatos klcsapssal. Megcsinltattam (a trtt gyr javthatatlan srlst okozva sznkzott vgig a hvely faln), eladtam, szent fogadalmat tettem, hogy soha tbb. De nem biztos. Mrmint egy Superb esetn. Pedig ebbe is belekthetnk: speciel a benzinra hol mkdik, hol nem.
Akkor leplezzk le vgleg a cgcsoport marketing-z mrkapolitikjt, amikor a motorknlatot vesszk szemgyre. A Superb nem kaphat ktliteres turbdzellel, inkbb a rgi 1,9-est ptik bele. Nincs takarkos FSI, be kell rnnk a kiss agg alapokon nyugv 1,8T-vel, illetve a szv 2,8 V6-tal. Fura, mivel a modernebb s jabb blokkokat is milliszmra gyrtjk; ugyangy megtallhatk a Seatokban, mint az ennl kt szmmal kisebb Golfban. Persze r/rtk arnyban nem llnak ilyen jl. rjk be ezzel a magyarzattal.
Mivel a Superbek 100 szzalka Magyarorszgon az egykilences dzelmotorral kel el, a tesztre is ezt kerestk. Nos, hadd nyugtassam meg a ktkedket: az ersebb, 131 lers igen vehemensen ldtja elre a nem tl nehz, 15 mzss kasznit. Kzi s automatavltval egyarnt kiprbltam, s vrakozsom ellenre lmptl lmpig ugyangy versenykpes, mint kint a szles sztrdn. Sokszor mondtk mr: a PD TDI motor morgs, hangja nem ersen, de mindig szlelheten szremlik az utastrbe. Meg lehet alkudni vele: 7,5 literes tlagfogyasztst mrtem.
A tesztt automatval zajlott. lveztem minden mtert. Ha ahhoz volt kedvem, knnyedn cirkltam a tempomattal, de nem tanakodtam, ha elzni kellett. Viszonylag gyorsan kapcsol, m rezheten szereti magasabb fordulaton tartani a kis motort. Mshol felesleges bonyoltsnak gondoltam a kzi kapcsols lehetsgt, itt sokszor beavatkoztam. Ugyanis mg visszafogott gyorstsnl is nyolcvan krl vlt tdikbe, pedig kzzel pccintve 70-tl szpen csoroghatunk a legmagasabb fokozatban. A Tiptronic teht j, s ilyen esetben vgre indokolt is. Kr, hogy ordt az rklnbsg a kzivel szemben. DSG nincs a Superbhez. Kzi vltval mg frgbb.
A futm s a fk megint rvidke bekezdst rdemel. Alig tudok valamit kifogsolni, pont j ehhez az authoz. Lehet, hogy a kt V6-os blokk, fleg a 2,5 TDI nagyobb erejvel, orrnehz felptsvel komolyabb kihvs el lltja a felfggesztst, de azokhoz nem volt mg szerencsm. Az egyetlen emlthet problma (?) a haraps fk. Brutlis a rsegts, ami megszokhat ugyan, de ha nem akarjuk, hogy a meglls utols mtere vadszgppel anyahajn landolsra hasonltson, szp fokozatosan laztani kell a pedlon.
Kell a francnak a mindennapokra a nagyteljestmny benzinmotorokkal jr stressz. Radsul ezrt az rrt jval kisebb knyelemmel kecsegtet autkat kaphatunk. Az akcis kzi vltsnak meg nem akad ellenfele. Taln egyedl a Skoda nv. De az rba egy fillr presztzst se ptettek.
Superb-gykerek
Superb 640 A 640-es tpusjelzs els Superb 1934-ben jelent meg. Akkor sem a kznpnek szntk, akarom mondani, mindig a fels kategrit kpviselte. Hathengeres, 2,5 literes motorja 55 lert produklt. Nem tnik soknak, mgis flelmetes 110 km/h-ra tudta felgyorstani az t s fl mteres batrt.
Superb 4000 A 4000-es szria mg ennl is nagyobbra ntt: 5,7 mterre. gy ltszik, akkor is dlt a knyszeres lkettrfogat- s teljestmny-nvels. V8-as blokkot kapott, 96 lervel, hogy 135-tel repeszthessen a vrosi macskakvn vagy a poros orszgton.
Superb 3000 -1938 Ha igaz, korbban volt egy Superb 925, ksbb pedig a hromezres. Mivel ppen csak sroljk a hitvny tmteres osztlyt, szt sem rdemelnek. Sem a katonai vltozatok, sem a nyitott tetejek. Hagyjk itt az rnykvilgot tudatlanul a fenti trfamesterek. A szocialista rban ms feladatok vrtak a Skodra, nem a luxusaut-gyrts. Komplett rendszervltozs + 12 v + a dsgazdag befektet vratlan kegye kellett az j Superbhez
|