A Concorde utdjn dolgoznak Japnban
Forrs: www.hvg.hu 2005.09.19. 16:05
A szigetorszg rgynksge a jv hnapban Ausztrlia trsgben teszteli az j szuperszonikus utasszllt gpet, amely a hrek szerint ngy ra alatt teszi meg a Toki-Los Angeles tvot.
Ltvnyterv a Concorde utdjrl a gyorstraktval
© JAXA | A CNN-en megjelent beszmol szerint a teszteket hrom vvel azutn hajtjk vgre, hogy elszr emelkedett a levegbe a gp pilta nlkli vltozata, amelyet j genercis szuperszonikus replknt emlegettek. A ksrlet nem jrt sikerrel, a szerkezet ugyanis id eltt vlt le az al erstett gyorstraktrl s lezuhant.
„Vgrehajtottunk nhny fontos vltoztatst, hogy ne ismtldhessen meg a kudarc” – nyilatkozta Takaaki Akuto, a japn rgynksg a JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) szvivje. „Nagyon fontos teszt eltt llunk.” A sikeres kldets kzelebb viheti a szakembereket az j repl kifejlesztshez. A tervek szerint a Concorde utdja a hangsebessg ktszeresvel lesz kpes haladni, fedlzetn pedig 300 utasnak jut majd hely. Ezzel a sebessggel a japn fvros s Los Angeles kztti t ngy rra rvidl le.
A JAXA az ausztrl Woomera nevet visel lgi gyakorl krzetben indtja majd tjra a gyorstraktra erstett tesztjrmvet szeptember 15. s oktber 15. kztt. A rakta 20 kilomteres magassgig emeli a gpet, ahol az 2 Mach sebessgnl levlik rla, hogy a mrnkk adatokat gyjthessenek a replsrl. A 15 perces teszt utn ejternyvel ereszkedik majd vissz a fldre.
A Kyodo hrgynksg rteslsei szerint amennyiben a tzmilli dollros ksrlet sikerrel jr, a JAXA jabb teszteket hajt majd vgre, immr egy mkd hajtmvel felszerelt vltozattal.
Japn s francia cgek kzsen dolgoznak az j szuperszonikus gp fejlesztsn. Ha a japn mrnkk sikerrel jrnak, hatalmas elnyre tehetnek szert a replgpgyrts tern. A szigetorszg korltozott tapasztalatokkal rendelkezik ebben a szektorban, leginkbb ugyanis az amerikai Boeing-nek gyrt alkatrszeket.
A fejlesztknek kt olyan problmt kell lekzdenie, amelyek a Concorde hasznlata sorn felmerltek. Az egyik a tl hangos hajtm, a msik pedig a hatalmas zemanyagigny. Japn szakemberek korbban mr kifejlesztettek egy olyan replgpmotort, amely elmletileg akr 5,5 Mach sebessget is elrhet, vagyis a hangsebessg tbb mint tszrsvel szguldhat.
A japn-francia kzs fejlesztsekben olyan szervezetek s vllalatok vesznek rszt, mint a Japan Aircraft Development Corporation nevet visel non-profit konzorcium, a JAXA, a Mitsubishi Heavy Industries, a Kawasaki Heavy Industries Ltd, a Fuji Heavy Industries Ltd s az Ishikawajima-Harima Heavy Industries Company. Francia rszrl az European Aeronautic Defence, illetve a korbban Snecma-Sagemknt ismert Space and Safran Group rintett a munklatokban.
Az els Concorde, amely a francia s eurpai ipari potencil egyik szimbluma lett, miutn 1969-ben a levegbe emelkedett. Az utols deltaszrny utasszlltt 2003 oktberben vontk ki a forgalombl. A Concorde flotta a kifejlesztsre irnyul risi befektetsek miatt sohasem mkdtt igazn gazdasgosan.
A szuperszonikus utasszlltk sorst a 2000. jlius 25-n Prizsban trtnt katasztrfa pecstelte meg, amikor a Charles de Gaulle repltrrl felszll Concorde belecsapdott egy szllodba. A balesetben a fedlzeten utaz 109 utas lett vesztette.
A japn szndkok szerint az els j genercis szuperszonikus gp 2020-ig llhat szolglatba.
|