Toyota Yaris - 2006
Forrs: www.totalcar.hu 2005.12.12. 13:44
Ell tgabb, htul szkebb...
A Yaris I-bl 1999 ta vilgszerte 1,2 milli darabot adtak el, a dics eld Eurpban s Japnban is az v autja lett. A Toyota nagy remnyeket fz az utdhoz, ezt a bemutat kicsit sem kltsgkml mivolta is altmasztja.
Ha a Yaris lnyaut lenne, s lennnek fiautk is, hogy is kne egyrtelmen, mgsem kznsgesen megfogalmazni, na. Szval ezek a fiautk intenzvebb lmnyben rszeslhetnnek, ha nem konvencionlisan, hanem bizonyos hts traktusok fell rdekldnnek nla. Hiszen az j Yaris ells regt alaposan kitgtottk, viszont htulra alig fr neki be valami. Az aut hossza 110, szlessge 35, magassga 30 mm-rel ntt az elzhz kpest, ami felr egy kategriavltssal. Az utasok knyelemrzett a csptvolsg szlestsvel is igyekeztek biztostani.
Nem elg, hogy laikus vagyok, de radsul lny, ami megannyi sztereotpival jr, s pont egy autteszt az olyan szituci, ami szmos jogos hmsoviniszta megjegyzst generl. Pldul amikor az ember lnya megprbl okoskodni, s azt mondja, milyen hangos a motor, a mellette l frfi udvariasan megjegyzi, hogy mert hrmasban hagytam, pedig mr lassan szzzal megynk.
A np nem tlte el
A francik a kzhit szerint nem tudnak megbzhat autt gyrtani, de ez valsznleg csak a szakszervezeti tagokkal dolgoztat gyrakban van gy. A Toyota kezdettl Valenciennes-ben, Franciaorszgban gyrtja a Yarist, de a szjhagyomny nem ismer olyan megklnbztetst francia s japn Toyotk kztt, amilyet sokat hallani angol-japn Nissan relciban.
Nptlet rovatunk hozzszli kztt akad, aki primitv japn szemtnek titullja, vagy a mrkaszervizt szidja, de a tlnyom tbbsg tkletesen meg van vele elgedve. Nyilvn a japnok is, hiszen a Yaris II. is Valenciennes-ben kszl.
Az eljtk a kulccsal zajlott. Tapogattam, nzegettem, ktsgbeessemben mr majdnem elkezdtem nyalogatni, de csak nem talltam rajta a szoksos kill fmrszt. A smart key-vel ltszlag csak nyitni s zrni lehet. nk mr a kulcsbl is kikvetkeztethettk, hogy az j Yaris egyik hi-tech fejlesztse (az opcionlis) gombos indts. Az ajtt a kilincsben tallhat rzkelrendszer nyitja.
A begyjts lmnyt feldolgozva a nizzai repltrrl elindultam a harminc kilomteres ton a monte-carli Beach Plaza Hotelbe, vgig gy rezve magam, mint egy nett autreklmban. Az ton tbbszr is hangosan felshajtottam, de nem az aut miatt, hanem mert eddig nem tudtam, Monte-Carlo pont olyan kirly hely, mint amilyennek hangzik. Mg a Spar ruhz is arannyal van bevonva, a Nap fnyesebben st, de a legcsodlatosabb, hogy nincsenek csvesek.
Dzelt vlasztottam, 1,4-es hromhengerest, mert auts szaktrsaim meggyztek, hogy dzelsgt meghazudtolan jl gyorsul (gyri tesztek alapjn 10,7 msodperc alatt ri el a 100 kilomteres sebessget). A maximlis sebessgnek megadott 175 km/h lemrsre sajnos nem addott alkalmam, pedig egy alagtban egyszer mr jval a vge eltt meglttam a fnyt: az arcomba villant egy vaku.
Az aut klseje nem minden tesztpartnert gyztt meg. Volt, akinek kifejezetten tetszett a Toyota nizzai stdijnak munkja, msok szerint csnya az eredmny. n inkbb azt mondanm, elmegy, gyes munkt vgeztek a formatervezk, de azrt nem sikerlt klnsebben izgalomba hozniuk. Az utcn sem fordult meg utnunk senki. Illetve a Yaris utn.
A mszerfal az els Yarishoz hasonlan kzpre kerlt. Amellett, hogy nagyon dizjnos, azrt is j, mert a vezet mellett l szemly is jl lthatja. Ez ugyan sajnos megknnyti az anysok dolgt a maximlis vezetsi sebessg hangtmadssal val korltozsban, de nagyon szp.
A mszerfalba ptettk a navigcis rendszer kijelzjt, aminek elnyeit a leend magyar tulajdonosok legalbb 2007-ig mg nem lvezhetik, mert itthon mg nincs meg hozz az infrastruktra. De nem baj, mert a tesztels kzben sem vettem hasznt, pedig elgg basic. De legalbb jl ki lehet ltni az autbl, az ls alapban olyan magas, hogy kisebb csajokat se vg homlokon a lgzsk. Br ha valaki nagyon akarja, megoldhatja, mert a kormny (a fapados vltozat kivtelvel) fel-le-ki-be llthat.
Egy boldog Yaris-tulajdonos hlgy megjegyezte, hogy szerinte egy n szmra a rgiben megfelelbben voltak kitallva az ajt s a mszerfal kis pakolhelyei. Ez viszont megszoks krdse, ha a hlgyvezet prszor vletlenl alapozval keni ki a szjt, s rzzsal hzza ki a szemt, abbl majd megtanulja.
A csomagtart az aut bels talakthatsgt szenvedte meg, s lett ilyen pici (272 liter). Maximum hrom htizsk fr bele. Ha viszont lehajtjuk a hts lseket, akkor a kocsi egsz hts rsze egy csomagtart lesz, s akr mg krumplit is rulhatunk az els lsrl.
A msodik tesztvezetsre a kuplung nlkli szekvencilis vltt vlasztottam, de ezzel kapcsolatosan csak negatvumokat tudok elmondani. Szegny kis hromhengeres, egyliteres, 67 lers Yarisom az emelkedkn alig brt felmenni, hiba padlztam neki, olyan rzs volt, mintha vissza akarna gurulni. Nyilvn jobb lehet az 1,3-as VVTI-vel, 87 lval, de a legjobb akkor is az 1,4-es D-4D, ezek mr nyilvn automatval is jobban kapaszkodnak.
A szakrtk szerint magamat is okolhatom azrt, hogy rmesen dcgsen ment a vezets, mert ennek a vltnak is megvan a technikja: mshogy kell adagolni neki a gzt, mint ahogy n tettem. R kell rezni. "Ez egy intelligens vlt - mondtk, - neveli a hasznljt." Ht engem mg nevelhetne egy darabig. A legkisebb motornak majdnem 16 msodperc kell a 0-100-hoz, de az MMT vlt valamennyi motor teljestmnyn sokat ront.
A trsteszteken lltlag nagyon meggyz eredmnyeket rt el a Yaris, a Toyota t csillagot vr az EuroNCAP tesztjn, plusz hrmat a gyalogosvdelemre. Puhbb manyagot ptettek az elejbe, azon a rszen, amivel ltalban el szoktk tni a zebrn thalad vakmer nagymamkat. Ebbl a szempontbl a japnok mr tnyleg csak a bicajosokra s az ngyilkosokra nem gondoltak. Alapfelszereltsg a ngy lgzsk, de extraknt vezetoldali trdlgzskot s fggnylgzskot is kaphatunk.
Az j Yarisrl egy ideje mr lehetett tudni a mszaki adatokat, de rgta csak hitegetnek azzal, hogy egyszer megtudjuk, mennyibe fog kerlni. Ez Monte-Carlban sem derlt ki, egyedl az biztos, hogy nem adjk ingyen. Mint ahogy Krajcsovits Sndor, a magyarorszgi Toyota termk- s razsi menedzsere elmondta, rgta folynak a trgyalsok az anyacggel, de mg mindig nem tudtak megegyezni, nem talltk meg a mindenkinek kedvez rat.
Az aut amgy is csak 2006 els felben kerl itthon piacra, de Krajcsovits r annl hamarabbra grte az r nyilvnoss ttelt. Addig is, hogy legyen mihez viszonytani majd, elrulom, hogy a 4car.co.uk oldalon tallt adat szerint Angliban 9 s 12 ezer font kztti sszegrt lehet majd kapni janurtl, ami 3,5-4,5 milli forint. A kifut Yaris 2,5 millirl indul, s ott vgzdik, ahol az j kezddik, teht az els generci maradkt alkalmi ron vihetik el azok, akik nem bnjk, ha egy lpssel lemaradnak a legfrissebb divattl.
A cikk publiklst kvet tdik rban megkaptuk az j Yaris hivatalos rlistjt. A legolcsbb rtelemszeren az egyliteres, hromajts vltozat, kurblis ablakkal, de elektromos szervokormnnyal s kt lgzskkal: 2 435 000 forint. A jobban felszerelt s ersebben motorizlt verzik rt e tblzat segtsgvel szmthatja ki, aki kpes ttekinteni a Toyota jszer rlistjt.
|