Prba: Peugeot 407 Coup - 2006
Forrs: www.totalcar.hu 2005.10.26. 09:02
A tesztt 250 kilomteres kr volt Granadtl Granadig, jobbra autplyn s szles, hrom-ngy svos, kanyargs hegyi utakon, vgtelen olajligetek kztt. Az aszfalt minsge olyan, hogy a magyar ember szeme knnybe lbad, keze klbe szorul tle.
Ha egy hibbant terrorista fegyverrel a kezben arra knyszertene, vlasszak, mivel akarok jrni: 406-os vagy 407-es kupval, ugyancsak knos helyzetbe kerlnk. A 406-os csinos, finom, gynyr, s megvan benne az a plusz, ami egy autt mvsziv, idtllan egyediv tesz. 911-es, Karmann-Ghia, Alfa Spider; rtik, mire gondolok.
Mk kk?
A 407-es Coup ezt valahogy nem tudja. Viszont annyival nagyobb, monumentlisabb, harapsabb, drablisabb, hogy nem lennk kpes helyette az eldt vlasztani. Ahogy a kecses, finom mozgs antilop s a lapos, rcsks krokodil kzl is Bambi rokona tetszik jobban, de azrt egy sszecsapsban a hllre fogadnk.
Na j, elnzst, krokodilhoz hasonltani az autt ers. A 407 kzel nincs olyan otromba, st. Br az els tlnylsa 5,5, a hts 8,5 centivel hosszabb, mint az ersen orrnehz formj 407 limuzinnak, a ltvny mgis harmonikus. Azrt iderom a pontos szmokat is: a 4,815 mter hossz aut ell 108, htul 101 centimterrel lg tl a tengelyek vonaln.
A sajtanyag szerint a 407 Coup ragadoz nagymacskkra emlkeztet arcot visel. Szerintem tovbbra is harcsa, illetve dehogyis, a lkhrt oldalra vgott kopoltynylsokkal ez mr inkbb cpa. Egy cpnak pedig bajuszra sincs szksge, gy ht el is hagytk az tkzcskokat a szlesre ttott szj melll.
Azrt ha a 407 Coup tnyleg cpa lenne, nagy bajban lenne. Beragasztott kopoltyval nehz llegezni, mrpedig a ktszer hrom hastk csak dekorci, ezeken t egy csepp leveg sem jut oda, ahov gondolnnk: a fkekhez. A sajttjkoztatn az ezt firtat krdsre szemrebbens nlkl bevallottk, hogy igen, ez csak dsz, akinek nem tetszik, annak bekaphatja a msik cpa, a vacogs.
Ez nem az aut lbtere
Fontos modell lehet ez a Peugeot portfolijban, temrdek V6-os tesztautt logisztikztak el Spanyolorszgba. A kzp-kelet-eurpai jsgrkat Prizsban gyjtttk ssze, onnan ltszmunkhoz mrten ersen tldimenzionlt chartergppel vittek minket tovbb Granadba. Ekkora lbteret n mg soha, semmilyen jrmvn nem mondhattam magamnak utazsaim sorn.
Hny aut nevt rejtettk el a kpen?
A tesztt 250 kilomteres kr volt Granadtl Granadig, jobbra autplyn s szles, hrom-ngy svos, kanyargs hegyi utakon, vgtelen olajligetek kztt. Az aszfalt minsge olyan, hogy a magyar ember szeme knnybe lbad, keze klbe szorul tle. A hossz, elnyjtott kanyarok pedig a szles utakkal pont alkalmasak voltak a 407 Coup igazi ernyeinek kiemelsre: nagy tempnl is csendes zem, szolid V6-morgssal, direkt kormnyzs, jl rzkelhet csszshatr. Azrt mg induls eltt szltak, hogy biztonsgi hetet tartanak, s egy korbbi turnusban mr volt, aki 90 eurval adzott az szrevtlenl trvnyen kvlre gyorsul csendes ragadoz kiprblsrt.
Az Alhambra
Az Alcazaba torony
Granada nevezetes pletegyttesnek, Eurpa utols arab uralkodi szkhelynek ptst I. Mohamed kezdte meg az al Hamra ("a Vrs") dombon, a IX. szzadban emelt erdtmny mellett; 1238-ban, miutn a mrok kiszorultak a cordobai kaliftus terletrl. A komplexum mretnl fogva ugyancsak tekintlyesen magasodik Granada fl, de az arab ptszet hagyomnyainak megfelelen az egyszer, sima, dsztetlen falak semmit sem rultak el a gynyr bels dszkertekrl, szkkutakrl, a rendkvli rszletessggel dekorlt termekrl, a mrvnnyal burkolt frdrl.
Kilts Granadra
A vilgtl elzrt muzulmn kirlyi szkhelyen a szoksos finomsgok kztt teltek a napok, vagyis rendszeresen hullottak a fejek, vak zenszek muzsikltak a hremhlgyeknek, s lthatatlanul, ers ellenfnyben fogadta a feszeng delegcikat a szultn, amg 1492-ben Spanyolorszg katolikus uralkodprja, Ferdinnd s Izabella meg nem hdtotta Granada vrost. Az arabok kivonulst kveten szmos j plet, templom, ferences kolostor, laktanya is kerlt a rgiek mell.
Az Oroszlnok Kertje
Az Alhambra ksbb V. Kroly kedvelt tartzkodsi helye lett, ptett is ide egy barokk palott, ami elg meghkkenten hat a stlusidegen krnyezetben. A XVIII. szzadban s a XIX. szzad elejn a komplexum lepusztult, tolvajok loptk szt, bnzk bjtak meg benne. Napleon 1808 s 1812 kztt csapatai egy rszt itt szllsolta el, a tornyok egy rszt lebontottk, ms rszeit felrobbantottk. Az Alhambra tovbb pusztult 1870-ig, akkor nemzeti memlkk nyilvntottk (azt, ami maradt belle), s megkezdtk rszleges rekonstrukcijt. s most szp, ltogathat, jjelre kivilgtjk, aki teheti, nzze meg, megri!
Egy benzines s egy dzel motorvltozatot prblhattunk ki, mindkettt V6-os hengerelrendezsben. A hromliteres Otto-motorhoz hatsebessges kzi vltt kaptunk (ez rendelhet automatval is), a 607-esbl mr ismers 2,7 literes HDI-hez hatgangos automatt (ehhez viszont nem rendelhet kzi). Van mg a knlatban egy 2,2 literes ngyhengeres benzinmotor is, ami a limuzinban szerzett tapasztalataink alapjn mltatlan lehet egy b msfl tonns GT-hez - ilyet most, ki tudja mirt, nem is talltunk a tesztflottban.
Ennyit prg a dzel
A 407 Coup mindkt hajtslnccal ugyangy viselkedik: elutast minden gyermeteg fickndozst, nem alzza meg magt azzal, hogy incifinci vrosi vagnyokkal szemben felvegye a kesztyt. A kzi vlt hozza a legendsan gyatra Peugeot-rzst, a japn AISIN automatja padlgzra elbb kinyjtztatja elgmberedett tagjait, aztn alaposan megfontolja, mi is a teend, mieltt munkhoz ltna.
A V6-os motorokhoz 18 hvelykes, 235-s gumik jrnak. A benzinessel mg lehet is valamit bohckodni indulsnl, de a dzel az automatval aszfalton minden trkk ellenre kizrlag elegnsan, csendben kpes rajtolni, csikorgs kizrva. Az ESP 50 km/h-nl automatikusan bekapcsol, ami az aut durva orrnehzsgt figyelembe vve nem is baj.
Lengkarok garmadja
Hzak, autk kz szortva nem is valami mozgkony jszg, a fordulkr jrdk kztt 12 mter tmrj. 100-120 km/h sebessgnl vagyunk alaphelyzetben, ekkor kezdtem megrteni az aut karaktert. Csend, bke, nyugalom, esetleg JBL-hifi, s ha akarom, ugyanez 200-nl s fltte is. Persze ilyet nem szabad csinlni, de ht mit tegynk, ez az aut erre val, erre terveztk. Egyedl a vltoz rsegts elektrohidraulikus kormnymtl fltem kicsit az emberisget: nagy tempnl is tl knnyen, tl kis mozdulattal lehet tl nagyot rntani az autn. Ha apu ivott, s kivtelesen tadja a rutintalan anyunak a kocsit, eltte szljon errl neki, nehogy egy megijedsbl szalagkorlt-szakts legyen az autplyn!
A 407-es szednhoz kpest az els nyomtv a V6-os Coupknl 23, a hts 46 mm-rel szlesedett, az aut szabad magassga a rvidebb rugk miatt ell 10, htul 23 millimterrel cskkent. A vezetls legals pozcija is lejjebb kerlt kt centivel, gy mg jobban rzkelhet, ahogy a szles gumik temps kanyarokban is biztosan ven tartjk a kasztnit.
Bi-xenon
Sosem szgyen bevallani, ha valamit nem tud az ember. Ugye, mekkora hazugsg ez? No, n mgis elrulom: eddig nem tudtam, voltakpp mi is az a bi-xenon fnyszr. Sokszor olvastam mr sajtanyagokban, de mindig tsiklottam rajta azzal, hogy nyilvn a tvolsgi s a tomptott kt xenonizzs vilgttestje ez. Fent, pp arrl van sz, hogy az optika egy fnyforrssal ltja el a kt funkcit. Ht, legalbb mr ezt is tudom.
Cltalan vaduls teht kizrva, a 407 Coupt terelget clkznsget (yuppie-k, akiket lenygztt a forma, kzpkor szlk, akik vgre megszabadultak gyerekeiktl, lelkes Peugeot-fanatikusok, akik megajndkozzk magukat az jdonsggal, ilyesmi) inkbb a beltr s az elektronika prblja meg elkprztatni. Sport, Sport Pack s Griffe felszereltsgben krhet az aut, az igazn exkluzv 407 Coup memris, akr vilgosszrke vagy bord brlst s brrel krpitozott mszerfalat, kanyarkvet xenonlmpt, navigcit, automata ablaktrlt, vilgtst, Bluetooth-kapcsolatot is knl; fura, hogy a sok szolgltats kzt nincs ott a hangvezrls lehetsge. Minden 407 Coup utasaira ht lgzsk vigyz.
Ell pazar a trknlat, kt langalta jsgr is elfrt egyms mellett, st, akr egyszerre knyklhettek is a kzps karfn! Htul a lbr mg pp elegend ahhoz, hogy ne kritizljam meg - br rezeg a lc! -, 181 centim azonban csak gy frne el normlisan az els lsek mgtt, ha a tetvonal harmonizlva a fejemet is lecsapatnm. s nagy szvfjdalmam, hogy nem lehet leengedni a hts ablakot, ez olyan aprsg, ami elkelne az ablakkeret nlkli, szlesre trul ajtk mg.
Forintban egyelre nem tudunk rat mondani, de a nyugati piacokon mr rendelhet az aut. A 2,2-es benzines 28 900, a benzines V6 kzi vltval 33 80, a V6 automatval fggetlenl attl, mit szrcsl, 35 300 eurba kerl. Termszetes ellensgeknt hirtelen az Alfa GT-t tudnm emlteni, ami hasonl teljestmnyszinten hasonl piacon hasonl rfekvsben mozog, de a 3-as kup-BMW hasonl teljestmny modelljei sem sokkal, egy-ktezer eurval drgbbak csupn. s ez akkor is csak egy Peugeot, az ltalam sokszor kitkozott 206-os bajuszkapcsolkkal s a C5-407-607 egyenkzpkonzollal.
s most nem tudok dnteni a Nagy Krdsben. Ezttal igazn kvncsian vrom az Ezerfej Czr llsfoglalst: mit gondolnak nk, hogy sikerlt a Peugeot modellvltsa?
|